Gå til innhold

Hva gjør en med betent kloremerke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble kloret av en kanin for ca. to uker siden. Overfladisk klor, men nå klør det, er varmt og rødt rundt såret. Hva gjør en da?

Skrevet

Hvis det ikke er så alvorlig at du må gå til lege, så smør på Brulidine (reseptfritt på apoteket).

Hvis det kommer en rød linje fra den, som begynner å gå oppover armen, så må du til lege med en gang.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Bland opp litt grønnsåpe vann, og sitt med hånden i det en stund. Det trekker ut verken.

:0)

Skrevet

Bland opp litt grønnsåpe vann, og sitt med hånden i det en stund. Det trekker ut verken.

...etter et par år blir det bedre, eller så faller hånden av..

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis det ikke er så alvorlig at du må gå til lege, så smør på Brulidine (reseptfritt på apoteket).

Hvis det kommer en rød linje fra den, som begynner å gå oppover armen, så må du til lege med en gang.

Med vennlig hilsen

Det som er rart er at såret er helt tørt, men rødfargen ligger som en 3 cm. ring rundt såret....

Men en ringer i legevakten for slikt på landet. Her er det kun hjerteinnfarkt og pustestans som er god nok grunn.

Hva er faren med at det er betent? Kan det vente til jeg har time torsdag?

Skrevet

...etter et par år blir det bedre, eller så faller hånden av..

;-)

Med vennlig hilsen

Hehe, neida, det funker så bra at.

Onsdag1365380628
Skrevet

Som dyreeier har jeg mange ganger blitt bitt eller kloret av kanin og andre dyr. Og slike klor blir ofte betent. Jeg har aldri vært hos lege, det har alltid gådd over av seg selv. Men som noen andre her sier, blir det en tydelig rød stripe fra såret og oppover armen kontakter man lege straks.

Skrevet

Som dyreeier har jeg mange ganger blitt bitt eller kloret av kanin og andre dyr. Og slike klor blir ofte betent. Jeg har aldri vært hos lege, det har alltid gådd over av seg selv. Men som noen andre her sier, blir det en tydelig rød stripe fra såret og oppover armen kontakter man lege straks.

Hva betyr en slik stripe? Takker for svar :-)

Skrevet

Legg på Pyricept/Brulidin/ annen salve med antimikrobiell virkning.

Så lenge du ikke er allment påvirket (blir slapp, får feber etc) så er det neppe noe å bekymre seg for.

Hvis du begynner å føle deg "tufs" skal du ringe lege ganske umiddelbart (da kan en evt infeksjon har spredd seg til blodbanen. Det er også tilfellet ved den "røde streken" flere snakker om under her.)

Sannsynligvis går det over av seg selv ganske kjapt.

Gjest høstløv
Skrevet

Det betyr at det har gått blodforgiftning i såret, og det kan bli meget farlig.

Skrevet

At infeksjonen har gått inn i blodårene, og det er farlig.

Med vennlig hilsen

Gjest anonymfortiden
Skrevet

Ta deg en tur til legen, du. og kanskje du bør få deg en stivkrampesprøyte, hvis det er lenge siden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...