Gå til innhold

Elendig søvn - ønsker råd


Gjest J31!

Anbefalte innlegg

Jeg har sovet elendig et par uker. Tankeaktiviteten er i største laget for tiden, pga noe vanskelig som skjer.

Uansett hvor trøtt jeg er, får jeg ikke sove før rundt kl 1-2 om natta. Og så våkner jeg gjerne mellom 4 og 5. Prøver å sove mer - men nei. Jeg får vondt av å ligge pga stiv og vond nakke og skulderblad og står derfor opp.

Jeg forsøker å tvinge meg selv om dagene for å ikke sove på dagtid. I dag gjorde jeg imidlertid det, og formen er (selvsagt) elendig. Regner også med at jeg ikke får sove stort i natt pga det.

Hva gjør du når/om du har det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde det slik, gikk jeg til legen og fikk sovetabletter som jeg skulle bruke til den verste perioden hadde gitt seg. Noe annet funket ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som hjelper meg til å sovne fortere om kvelden er spikermatte. Normalt kan jeg ligge en god stund før jeg sovner, men når jeg bruker denne, sovner jeg merkbart kjappere enn vanlig. Jeg kjøpte den egentlig pga stivhet i nakke/skuldre og endel hodepine, men der har jeg ikke merket noe bedring. Jeg bruker den 15-20 min når jeg har lagt meg, og ofte har jeg nesten sovnet før den tiden. Mannen min passer tiden, og han har også merket at jeg sovner fortere enn før. Så kanskje noe å prøve? De første 5 minuttene er ikke behagelige akkurat, men så blir det faktisk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som hjelper meg til å sovne fortere om kvelden er spikermatte. Normalt kan jeg ligge en god stund før jeg sovner, men når jeg bruker denne, sovner jeg merkbart kjappere enn vanlig. Jeg kjøpte den egentlig pga stivhet i nakke/skuldre og endel hodepine, men der har jeg ikke merket noe bedring. Jeg bruker den 15-20 min når jeg har lagt meg, og ofte har jeg nesten sovnet før den tiden. Mannen min passer tiden, og han har også merket at jeg sovner fortere enn før. Så kanskje noe å prøve? De første 5 minuttene er ikke behagelige akkurat, men så blir det faktisk bra.

Skriver under på den! For min del hjelper den veldig godt mot stiv nakke også. Nå skjer det så og si aldri at jeg tar Ibux ved leggetid for å få slappet av i nakken om natta slik at morgendagen blir bra.

Legger du spikermatta med f.eks. et sammenrulla håndkle under den delen som nakken ligger på? Det er viktig at du kjenner piggene godt i nakken og nedre del av bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på den! For min del hjelper den veldig godt mot stiv nakke også. Nå skjer det så og si aldri at jeg tar Ibux ved leggetid for å få slappet av i nakken om natta slik at morgendagen blir bra.

Legger du spikermatta med f.eks. et sammenrulla håndkle under den delen som nakken ligger på? Det er viktig at du kjenner piggene godt i nakken og nedre del av bakhodet.

Jeg har en Tempurpute som gir god støtte i nakken. Spikermatten legger jeg oppå denne, slik at den ligger godt i nakken og nedover ryggen.

Hvor lenge ligger du på matten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Postafena

Da jeg hadde det slik, gikk jeg til legen og fikk sovetabletter som jeg skulle bruke til den verste perioden hadde gitt seg. Noe annet funket ikke.

Viss du ikke skal på jobb, så går det an å prøve Postafen et par dager(reisesyketabletter).Som jeg skreiv i helgen, så brukte jeg det et par dager da, for første gang. Fungerte fint om kvelden og natta ,sov godt, men akk så trøtt dagene etterpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Postafena

Da jeg hadde det slik, gikk jeg til legen og fikk sovetabletter som jeg skulle bruke til den verste perioden hadde gitt seg. Noe annet funket ikke.

Beklager, skulle til J31. Men regner med at hun leser det likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pute har du? Jeg har en tempurpute (svinedyr) og en billig variant fra Ikea, noe sånt som denne:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70131601

Og den er faktisk veldig god! Jeg har blitt nesten avhengig av disse putene mine og sover ikke så godt om jeg ligger på vanlig hodepute uten nakkestøtte lenger. Må kjøpe meg en og ta med på hytta også. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva slags pute har du? Jeg har en tempurpute (svinedyr) og en billig variant fra Ikea, noe sånt som denne:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70131601

Og den er faktisk veldig god! Jeg har blitt nesten avhengig av disse putene mine og sover ikke så godt om jeg ligger på vanlig hodepute uten nakkestøtte lenger. Må kjøpe meg en og ta med på hytta også. :o)

Jeg har "verdens beste madrass" og en Tempur-pute som støtter nakke og hode. Elsker begge deler :-)

Problemet er bare at det er mye verre enn før å sove i fremmede senger! :P Hyttesenger er blitt nesten pyton, og selv hotellsenger som jeg tidligere syntes var "himmelen" er nå ikke i nærheten av så gode som sengen hjemme.

Hm, dumt å være bortskjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "verdens beste madrass" og en Tempur-pute som støtter nakke og hode. Elsker begge deler :-)

Problemet er bare at det er mye verre enn før å sove i fremmede senger! :P Hyttesenger er blitt nesten pyton, og selv hotellsenger som jeg tidligere syntes var "himmelen" er nå ikke i nærheten av så gode som sengen hjemme.

Hm, dumt å være bortskjemt.

*Hehe* Samme her. :o) Min kjære vil helst ha så flat pute som mulig omtrent så jeg får heldigvis ha puta mi i fred. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en varm dusj eller et varmt bad og avslutte med en kopp te? Finnes det ikke sånn te som skal være litt søvndyssende, kanskje det kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pute har du? Jeg har en tempurpute (svinedyr) og en billig variant fra Ikea, noe sånt som denne:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70131601

Og den er faktisk veldig god! Jeg har blitt nesten avhengig av disse putene mine og sover ikke så godt om jeg ligger på vanlig hodepute uten nakkestøtte lenger. Må kjøpe meg en og ta med på hytta også. :o)

Tror du det er stor forskjell på den puta du har og den på bildet?

Tror det blir Ikeatur gitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som hjelper meg til å sovne fortere om kvelden er spikermatte. Normalt kan jeg ligge en god stund før jeg sovner, men når jeg bruker denne, sovner jeg merkbart kjappere enn vanlig. Jeg kjøpte den egentlig pga stivhet i nakke/skuldre og endel hodepine, men der har jeg ikke merket noe bedring. Jeg bruker den 15-20 min når jeg har lagt meg, og ofte har jeg nesten sovnet før den tiden. Mannen min passer tiden, og han har også merket at jeg sovner fortere enn før. Så kanskje noe å prøve? De første 5 minuttene er ikke behagelige akkurat, men så blir det faktisk bra.

Jeg har sett spikermatter rundt omkring, til en pris av 2-300,-. Er det denne du tenker på? Eller en dyrere variant?

Har vurdert å skaffe meg en slik en. Jeg kan tenke meg faktisk, at det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du det er stor forskjell på den puta du har og den på bildet?

Tror det blir Ikeatur gitt :-)

Det er nok samme puta og jeg tror jeg har den harde varianten, du får kjenne på dem på butikken. :o) Og skulle du nå ikke klare å ligge på den så koster den jo ikke så mye - litt kjedeligere å kjøpe en tempurpute til en tusing og ikke klare å bruke den!

Om du har det veldig kaldt på soverommet blir den steinhard helt til du har myket den opp med kroppsvarmen din. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok samme puta og jeg tror jeg har den harde varianten, du får kjenne på dem på butikken. :o) Og skulle du nå ikke klare å ligge på den så koster den jo ikke så mye - litt kjedeligere å kjøpe en tempurpute til en tusing og ikke klare å bruke den!

Om du har det veldig kaldt på soverommet blir den steinhard helt til du har myket den opp med kroppsvarmen din. ;o)

Den høres og ser bra ut for min del. Klarer ikke jeg bruke den, blir det gjestepute :-)

takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, skulle til J31. Men regner med at hun leser det likevel:)

Skulle tro det :) Ikke alle som blir trøtte av Postafen. Jeg fikk innsovningstabletter av legen, men det funket ikke. Jeg sovnet, men våknet etter et par timer bare, og ble liggende å vri meg. Deretter fikk jeg vanlige sovetabletter, og da holdt det til morran. Likevel våknet jeg før vekkeklokka, men det gjorde nytta si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det :) Ikke alle som blir trøtte av Postafen. Jeg fikk innsovningstabletter av legen, men det funket ikke. Jeg sovnet, men våknet etter et par timer bare, og ble liggende å vri meg. Deretter fikk jeg vanlige sovetabletter, og da holdt det til morran. Likevel våknet jeg før vekkeklokka, men det gjorde nytta si. :)

Hvis det ikke gir seg innen rimelig tid, dvs etter helga, spør jeg om sovetabletter. Skal prøve puta til Lillemus først, for jeg tror/kjenner at stivheten har mye av "skylden" her.

:-)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Tempurpute som gir god støtte i nakken. Spikermatten legger jeg oppå denne, slik at den ligger godt i nakken og nedover ryggen.

Hvor lenge ligger du på matten?

Samme som jeg gjør på tempurputa mi ;-)

Jeg ligger der i 20-30 minutter. Tanta mi kan ligge på matta hele natta, men det vet jeg ikke om jeg tør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den høres og ser bra ut for min del. Klarer ikke jeg bruke den, blir det gjestepute :-)

takker!

Husk at mange kan oppleve å føle forverring av nakkestivhet de første par-tre ukene med tempurpute, men det er altså fordi man gjerne trenger tilvenningstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur på helsekosten. De har preparater som er beroligende.

Elles er det jo en del enkle råd som kan fungere.

Trening - men gjør dette litt tidlig på ettermiddagen.

Unngå sukker og koffein på ettermiddag/kveld.

Skriv ned tankene og legg vekk arket. Av en eller annen grunn er det lettere å ikke tenke på ting man har skrevet ned.

Lykke til. Det er jo håpløst å fungere når man ikke får sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...