Gå til innhold

Tips for å huske teori?

Gjest Voksen mann på voksenopplæring

Anbefalte innlegg

Gjest Voksen mann på voksenopplæring

Jeg skal opp til en prøve der det kreves at man husker mange definisjoner og masse "tørr" teori. Jeg har komprimert ned en del av innholdet, og lest det tre-fire ganger, men det er nesten ingenting som fester seg i topplokket. Definisjonene(bør være ordrett for å få frem meningen) er det helt håpløst å få til å sitte.

Er det noen som har et tips på hvordan jeg skal gå frem for å få dette til å sitte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343075-tips-for-%C3%A5-huske-teori/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fattigmor

Kjøp boken MEMO.

Så ett program på tv, som gikk nettopp ut på det å huske!

Kellneren klarte ikke å huske middagsbestillinger av noen få gjester rund bordet. Ved hjelp av denne boken, klarte han å ta imot bestillinger på 120 gjester , uten å skrive det opp.Helt utrolig.Er kansje verdt ett forsøk? :0)

Noe som hjelper meg når jeg skal huske flere ting, er å bemerke meg et stikkord for hver ting/tema. Så teller jeg antall ting/tema.

Når jeg er står midt oppi situasjonen og skal huske på det, tenker jeg på stikkordet og ting rundt det. For hvert tema/ting jeg er ferdig med, teller jeg nedover.

Dette er iallfall min tekninkk, og som funker for meg - stort sett.

Gjest kahloli

Hvorfor går du så mye opp i å få definisjonene ordrett?

Jeg tror at dersom du forstår definisjonen og dets innhold, vil du, antagelig, klare å gi en god definisjon til eksamen også.

Det viktigste er jo ikke å reprodusere, men å forstå og reflektere over stoffet, sånn at man kan bruke det (nå vet jo ikke jeg hva du studerer da).

Ellers så skriv definisjonene ned. Spill dem inn på bånd.

Ofte så hjelper det å lese høyt synes jeg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...