Gå til innhold

gir ordet "leder"bedre assosiasjoner enn "sjef"?


Gjest Nilje

Anbefalte innlegg

er ordet sjef på vei bort, mens leder er på vei inn? Der jeg jobber så har vi en "teamleder". Jeg må si at det gir mye hyggeligere assosiasjoner enn avdelingssjef? Er det bevisst tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Tror ikke ordet sjef brukes offisielt i særlig grad lenger, selv om det nok brukes muntlig om den overordnede.

Har ikke mye erfaring med betegnelsen teamleder, men tenker at den er noe lavere enn avdelingsleder, en teamleder er vel typisk en leder for 2-3-4 andre på lavere nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, det høres bedre ut - og ja, det er bevisst :)

Tror jeg hvertfall.

Men jeg tror ikke mange er klar over hva som er den teoretiske bakgrunnen for det.

Jeg forsøkte et kjapt Google-søk på definisjonsforskjellen, men jeg ser at begrepene brukes omhverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres bedre ut - og ja, det er bevisst :)

Tror jeg hvertfall.

Men jeg tror ikke mange er klar over hva som er den teoretiske bakgrunnen for det.

Jeg forsøkte et kjapt Google-søk på definisjonsforskjellen, men jeg ser at begrepene brukes omhverandre.

Jeg lurer også på om ordet "team" høres litt hyggeligere og ikke så institusjonalisert ut som ordet avdeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Fant denne:

Sjefskap vs lederskap:

Planlegge, tenke nytt vs Motivere, engasjere, stimulere

Kontroll, korrigere, delegere vs Forstå relasjoner og påvirke

Knytte sammen, sette i system vs Veilede, frigjøre og ansvarliggjøre

Mål, handling og resultat vs Mobilisere sitt personale til felles vedtatt mål

Sjefen er lederen i hierarkiet vs Lederen leder personalet mot en visjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg lurer også på om ordet "team" høres litt hyggeligere og ikke så institusjonalisert ut som ordet avdeling?

Et team er et lag, vi jobber SAMMEN. En avdeling er bare underordnet i et selskap, den sier ingenting om fellesskap og ånd.

Det er jo i tråd med trensformasjonsledelse som er i vinden nå, og lenger og lenger vekk fra Taylorismen (samlebånd og strenge kontrollerende sjefer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg lurer også på om ordet "team" høres litt hyggeligere og ikke så institusjonalisert ut som ordet avdeling?

Aner ikke om det stemmer overalt, men for meg høres "team" mer midlertidig ut enn avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det stemmer overalt, men for meg høres "team" mer midlertidig ut enn avdeling.

''Aner ikke om det stemmer overalt, men for meg høres "team" mer midlertidig ut enn avdeling.''

For meg er team og avdeling to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kahloli

Tror ikke ordet sjef brukes offisielt i særlig grad lenger, selv om det nok brukes muntlig om den overordnede.

Har ikke mye erfaring med betegnelsen teamleder, men tenker at den er noe lavere enn avdelingsleder, en teamleder er vel typisk en leder for 2-3-4 andre på lavere nivå.

Enig i at "leder" gir bedre assosiasjoner en "sjef".

Som andre sier gir ordet leder tanker om noen som skal lede en gruppe i en viss retning ved å motivere og utvikle dem.

Men det behøver ikke være implisitt i lederstillingen at stilen er "anarkistisk" eller demokratisk, lederen kan like gjerne bedrive "tyranni".

Men jeg tror det er bevisst ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke ordet sjef brukes offisielt i særlig grad lenger, selv om det nok brukes muntlig om den overordnede.

Har ikke mye erfaring med betegnelsen teamleder, men tenker at den er noe lavere enn avdelingsleder, en teamleder er vel typisk en leder for 2-3-4 andre på lavere nivå.

Vi har teamledere med opp til 15 undersotter, men de fleste har ferre. Teamlederne har flere sjefer over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En leder er en wannabesjef. En sjef er en sjef, det er udiskutabelt. Om en leder er en sjef kan alltid diskuteres. Det må h*n innkalle til møte for å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Aner ikke om det stemmer overalt, men for meg høres "team" mer midlertidig ut enn avdeling.''

For meg er team og avdeling to helt forskjellige ting.

''Aner ikke om det stemmer overalt, men for meg høres "team" mer midlertidig ut enn avdeling.''

''For meg er team og avdeling to helt forskjellige ting''

For meg også. I mitt hode er team en gruppe mennesker som har et kontinuerlig (gjerne tematisk) felles fokus,mens en avdeling ligger på nivået over over rent hierarkisk. Det kan gjerne være flere team på en og samme avdeling foreksempel.

Men NÅ skal jeg gå og legge meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...