Gjest Gutt 20 som sliter med søvn Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Hei. Jeg ønsker å vite hva muligheter jeg har. Jeg sliter mye med søvn. Innsovningsfasen. Startet rundt andre året på vidergående. Kan komme med kort beskrivelse av hva jeg ser på som et dilemma. Da jeg føler jeg ikke blir hørt av min fastlege. Jeg sliter med å sove. Stress og ikke sitte i ro, er dagli for meg. Øver meg på å sitte i ro og ikke stresse. Lest mye internett om hvordan jeg skal sove, få ro i kroppen. Ikke tenke mye når jeg legger meg. Klarer å ikke tenke, men til slutt kommer tankene inn i hodet mitt, når jeg ligger en god stund. Tørr ikke sove, uten å ha tven på. Eller jeg tørr, men da får jeg ihvertfall ikke sove. Vet det ikke er mellom himmel og jord. Har heller ikke blitt misbrukt på noen som helst måte. Så er ikke noe alvorlig som gjør jeg ikke får sove. Men allikvell, tenk om er noe.. Ja, vet det er urealistisk, men alikvell plager det meg. Jeg kan også nevne, siste 2 årene. Har jeg brukt cannabis til å sove om nettene (og i helgene med andre folk). Litt av og på. Siste året, ble det opp til flere ganger i uken. Gikk litt skeis, kom i depresjon. Har aldri vært noe spessielt lykkelig (men hva kan jeg sammenligne. Men er ikke en som ikke kan le). Sliter ikke sosialt, tenker ikke vonde tanker om meg selv.). Men tilbake til cannabis, Siste året ble det for mye. Og nå siden desember har jeg ikke røyket cannabis.. Jeg har også engang for over 1 år siden. Da jeg fikk zoplikone(innsovnings tabellet) av legen. 10stk. Da for å ikke skylde på depresjon. tok jeg 10 stykker på en kveld. Sovnet ikke, men ble helt tullete, og moren min ble livredd å ringte ambulanse osv. Det gikk forsåvit helt fint, snakket. Uansett skikkelig dumt av meg. Jeg missbrukte legen sin tillit! Jeg har fått uttalige C-preperater som skal ha tretthet som bivirkning. Hva jeg kommer på: Truxal, Tolvon, Vallogan etc. Kommer ikke på mer i farten. Har følt meg litt annerledes. Har ikke hatt så mye tanker, men allikvell mye tanker. Jeg øver meg på å ikke tenke negativt. Jeg missbrukte også legen sin tillit i mens jeg gikk på Zoloft, med å øke dosering fra 100mg til 150mg, etter å ha brukt de over 2 måneder. Så leste jeg at kunne prøve å dosere. Så jeg doserte fra 100mg daglig, til 150mg daglig (om kvelden). Så da jeg var hos legen min rundt 3 måned på zoloft + de overnevnte å noen andre C-preperater. Så sa jeg at jeg ikke var blitt noe bedre psykisk, (var fortsatt deprimert), jeg kjente ikke noe forskjell i formen min. Og da nevnte han at vi skulle øke fra 100mg til 150mg daglig. Så nevnte jeg at jeg allerede hadde gjort det etter 2 måneder på 100mg. Da sa han at det var ikke vits for han å si hva jeg skulle ta/ pga jeg ikke brydde meg hva han sa/ doserte selv noe en ikke skal gjøre. Han sa det med hans ord selvfølgelig. Vet i ettertid det var noe dumt å gjøre. Å angrer.. Når jeg ser tilbake var jeg ikke meg selv, noe apatisk. Av følger av å bruke cannabis. Vi prøvde også Sobril 15mg 20 eller 30stk. I tilleg til alle C-preperatene. Senere i slutten så prøvde vi også Mogadon (legen min ville ikke gi meg de da han ikke stolte på meg. så måtte gis til moren mil selv om er 20. Nedverdig ja, men skjønner hvorfor etter jeg somsagt missbrukte tilliten. Det må jeg akseptere, selv om jeg ikke syns noe om det.) Så fikk prøve det i 3 dager. Hjalp ikke noe. Vill påstå jeg ikke merket noe. Men har sikkert gjort det? Kan og nevne i fjor september, så hadde jeg en periode på 3 uker der jeg hadde valium illegalt. Som jeg missbrukte. Som jeg fortalte til legen. Det gjør meg jo også innen kategorien "missbruker". En som putter ting i kroppen sin. Som legen foklarte. Meningen var at jeg skulle bruke de, slik jeg kunne legge meg, slik jeg kunne stå opp å gå på skole. Det ble jo selvsagt ikke bare til det. Så 3 uker som angrer fælt på. Beklager om rotete mail. Så nå føler jeg meg stort hjelpeløs! For jeg har ikke tillit til legen lenger, å jeg sliter så fælt med å sove. Soveteknikker, etc etc. Gjør tingene som jeg tror er riktig for å sove. Jeg føler heller ikke jeg overfokuserer på å få sove, da en ikke for sove da. Vil også påpeke (er sikkert irrelevant), men IQ tester skorer jeg alltid godt over 120. I tilfelle jeg høres ut dum ut med å skrive en slik mail. Men jeg vet ikke andre plasser. Ønsker å høre om jeg ikke har noe annet jeg kan få hjelp til. legen har fortalt meg jeg er et vanskelig tilfelle med søvnen. Ikke så rart det etter min mening, når jeg har brukt ulovlig rusmiddel for å sove. Cannabis, og en periode i fjor brukte 3 uker med valium. Det har trolig økt min toleranse. Har ikke lyst å ende opp i samme drittet igjen. Jeg ønsker å begynne på skole igjen etter sommeren!! Jeg kommer heller ikke til å gå tilbake til gamle vaner. Jeg har selv sagt jeg skal ta urinprøver, slik jeg kan bevise for moren min, lege etc. For når jeg har gjort dette her, så føler jeg selv også det beste er å vise bevis, ikke bare si stol på meg. Så føler ikke det er nedverdig. Hva anbefaler du meg å gjøre? Jeg er så fortvilet, da jeg jeg har missbrukt tilliten til folk som kan hjelpe meg. Og nå som jeg først skal gjøre ting riktig, så er det irriterende å ikke bli stolt på. Men så skjønner jeg helt fult fra deres side at de reagerer slik de gjør. Hadde gjort det samme selv, om det var en annen familie medlem eller bekjent. Helt sikkert. Håper mailen min gir det en noenlunde pekepinne. Ønsker bare å vite hva jeg skal gjøre. Har lyst å bytte fastlege, men så kommer spørsmålet om det vil hjelpe? Er alltid krangling hjemme i hjemmet vårt også. Mor, datter (13), og meg 20år. Mvh, En som er veldig fortvilet, og ønsker å komme i normal søvn rytme. Jeg får ikke til å sove. Men når jeg først sovner, så sover jeg somregel. Men tingen er, jeg sovner aldri tidligere enn kl 05-07.00 om morningene. Kan skrive en ny mail, om det skal til. Uansett håper jeg at jeg kan få noe svar. Det ville gjort meg litt glad, å vite. Kort sagt igjen. Jeg sliter med innsovningsfasen noe utrolig mye, da jeg aldri føler meg trøtt!! Når jeg mener trøtt mener, jeg at jeg føler meg sliten, eller trøtt som andre. Ikke være klar til å springe maraton hele veien. Begynt å trene igjen i tidlig januar. Igjen etter 7-8 måneders pause. Jeg ligger mer komfortabelt i sengen etter jeg begynte å trene igjen, men søvnen merker jeg ikke noe særlig grad har forandret seg. Fortsatt sliter. Spiser sunt også. Mvh, Meget fortvilet gutt. Føler ikke jeg blir hørt/folk forstår hvor vanskelig søvn er for meg å få til.. Jeg har sletet meg søvn, nesten 2 år, før jeg startet å røyke cannabis. Men den tid er over, jeg skal ikke bli noe narkoman!! Håper jeg får svar. =) 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 En ting er HVA som vil få deg til å sove, en annen ting er HVORFOR du ikke sover. Du sier at ting er bra, du har venner, tenker ikke vonde tanker, har ikke blitt misbrukt, osv. Men du sier også at du er deprimert, har tunge tanker, at det er mye krangling hjemme, at du ikke klarer å sitte i ro. Det er jo litt selvmotsigende. Du sier du har IQ på 120. Likevel skriver du ting som virker helt uten sammenheng med det du for øvrig skriver. Plutselig en setning om at "Det er mellom himmel og jord"... Hvorfor var den setningen der? Etter at du har avsluttet brevet ("Mvh"), fortsetter du bare å skrive. Og du gjentar deg selv mange ganger. Poenget mitt er at det virker som at du har mye kaos oppi hodet ditt. Kanskje du må prøve å finne litt ut av deg selv? Det virker som at du har forsøkt alle triksene i boka hva det søvn-tekniske angår. 0 Siter
Gjest Fortvilet fyr Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 En ting er HVA som vil få deg til å sove, en annen ting er HVORFOR du ikke sover. Du sier at ting er bra, du har venner, tenker ikke vonde tanker, har ikke blitt misbrukt, osv. Men du sier også at du er deprimert, har tunge tanker, at det er mye krangling hjemme, at du ikke klarer å sitte i ro. Det er jo litt selvmotsigende. Du sier du har IQ på 120. Likevel skriver du ting som virker helt uten sammenheng med det du for øvrig skriver. Plutselig en setning om at "Det er mellom himmel og jord"... Hvorfor var den setningen der? Etter at du har avsluttet brevet ("Mvh"), fortsetter du bare å skrive. Og du gjentar deg selv mange ganger. Poenget mitt er at det virker som at du har mye kaos oppi hodet ditt. Kanskje du må prøve å finne litt ut av deg selv? Det virker som at du har forsøkt alle triksene i boka hva det søvn-tekniske angår. Ja, jeg skrev litt usammenhengende, får håp om å få enda fortere hjelp. Tullete av meg, men skrev om kvelden da frustrasjonen er på det høyeste. Sov faktisk uten lys, så likte jeg at du nevnte selvmotsigende. For det føler jeg at jeg er. Takk for svar. Trenger kanskje en hard hånd. 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Ja, jeg skrev litt usammenhengende, får håp om å få enda fortere hjelp. Tullete av meg, men skrev om kvelden da frustrasjonen er på det høyeste. Sov faktisk uten lys, så likte jeg at du nevnte selvmotsigende. For det føler jeg at jeg er. Takk for svar. Trenger kanskje en hard hånd. Slitsomt å ikke få sove - den konstante uroen. Du sier du ikke klarer å la være å stresse og har vanskelig for å sitte i ro. For meg er det en indikator på at alt ikke er som det skal, og at noe i livet ditt kanskje trenger å forandres på. Mye krangling kan være veldig krevende og stressfremmende, så hvis det virkelig er et så stort problem synes jeg det er på sin plass å komme i kontakt med familieterapeut. For deg selv aleine... Jeg synes du er tøff som er så ærlig. Den verste misbruk av tillit er vel den man aldri forteller noe om. Hva med å be om henvisining til en psykiater/psykolog som kan få deg til å se deg selv litt bedre? Det er nyttig for mange, jeg skriver ikke det fordi jeg tror du har dårlig selvinnsikt. Jeg tenker bare at du er litt på villspor og kanskje kunne ha nytte av å finne tilbake eller få hjelp til å se verden i nye perspektiver, hjelp til å sortere tanker? Hvis du ikke har prøvd Nozinan (C-preparat), kunne det være forsøket verdt. I en adekvat dose slår dette folk skikkelig ut. Du risikerer hangover. Det er ulempen med de. Av ikke medisinske tiltak har du jo forsøkt litt av hvert. Jeg har tatt akupunkturbehandlinger mot bla. stress og dårlig søvn. Det hjalp veldig godt på meg. Har en shaktimatte også, og opplever at den virker. Dog er jo den beste akupunkturen den som blir gitt av en som kan det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.