Gå til innhold

Bonus for lite/ingen fravær på jobb

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Er det greit å gi bonus til de som ha lite/ingen fravær fra jobb??

Si summen er 15000 for et år i bonus. For hver sykedag (egen eller barns, uansett sykmelding eller egenmelding) blir du trukket 1000 fra bonuspotten. Det samme gjelder for annet fravær som lege, tannlege, begravelse, ja alt annet fravær. Er fravær over halve dagen, trekkes man 1000, ellers går det på timer, trekk på 125,- pr time med fravær.

Er dette en grei ordning?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

6

• løvinne71

5

• Mandolaika

4

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, det synes jeg er en lite gjennomtenkt ordning. De med dårligst råd vil da kanskje krøke seg på jobb med smittsom, solid forkjølelse eller magasjuke for eksempel....

Skrevet

Nei det syns jeg ikke.

En annen ting, er at når bonusordninger baserer seg på personlige prestasjoner, så går det automatisk utover bonusen når man har mye fravær. Det er ikke så lett å prestere når man ikke er på jobb. Jeg syns likevel at det er et stykke fra det, til å ha direkte trekk i bonus for hver fraværsdag.

Skrevet

Det er absolutt ikke greit.

Flere av de tingene du nevner, er lovlig fravær som man ikke bør gi bonustap for å benytte seg av. Ved evt. mistanke om misbruk, bør man gå fram på en annen måte.

Finn på noe annet, som skaper teamholdning blant de ansatte i stedet for å splitte dem. Den ordningen du beskriver, vil f.eks. favorisere unge ansatte uten barn, i tillegg til mye annet negativt.

Skrevet

Hmmm...

Her på jobb så var det en ordning at de som hadde høyest produktivitet pr. måned...fikk en pose twist som premie...

Sånn type premiereing falt uheldig ut...det ble splid mellom arbeidstakerne...lederen fikk heller ikke gode ord på seg...så den ble fjernet...

Og her var det bare snakk om en pose sjokolade...lurer så hvor uheldig det kan være med store pengesummer...

Skrevet

Jeg forstår ikke den holdningen om at man skal belønne de som er friske. De er allerede heldige og har god helse og friske barn.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Det er absolutt ikke greit.

Flere av de tingene du nevner, er lovlig fravær som man ikke bør gi bonustap for å benytte seg av. Ved evt. mistanke om misbruk, bør man gå fram på en annen måte.

Finn på noe annet, som skaper teamholdning blant de ansatte i stedet for å splitte dem. Den ordningen du beskriver, vil f.eks. favorisere unge ansatte uten barn, i tillegg til mye annet negativt.

Takk for svar.

Det er ikke jeg som har funnet på dette, men min sjef. Jeg er faktisk den eneste ansatte som har barn her i firmaet. Så jeg reagerte veldig på dette - det som er synd er at denne sjefen ikke hører på andre enn seg selv. :(

Vil tro dette kun viser at han tror at vi ansatte er borte fordi vi vil ha fri, og ikke fordi vi er syke. Og vi har ikke veldig stort fravær her, ingen som har brukt flere egenmeldinger enn vi har lov til, og svært få sykmeldinger.

Dette vil jo premiere de som er syke til å gå på jobb og smitte de andre ansatte.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

I grunn godt å se at ikke alle andre synes dette er en grei ordning.

Men sjefen har talt - og da skal det visst være sånn :(

Tiden er nok inne for å se seg om etter andre jobber. Har jo merket tidligere at man blir mistenkligjort når man er borte fra jobb her. :(

Takk for svar alle sammen

Skrevet

Jeg forstår ikke den holdningen om at man skal belønne de som er friske. De er allerede heldige og har god helse og friske barn.

Akkurat hva jeg ville svart selv. Reagerte på samme måte da det var snakk om å belønne de flinkeste elevene på skolen.

Skrevet

Det må være en utlending som har funnet på dette. En nordmann ville selvfølgelig gitt bonusen til den med størst fravær.

Skrevet

Takk for svar.

Det er ikke jeg som har funnet på dette, men min sjef. Jeg er faktisk den eneste ansatte som har barn her i firmaet. Så jeg reagerte veldig på dette - det som er synd er at denne sjefen ikke hører på andre enn seg selv. :(

Vil tro dette kun viser at han tror at vi ansatte er borte fordi vi vil ha fri, og ikke fordi vi er syke. Og vi har ikke veldig stort fravær her, ingen som har brukt flere egenmeldinger enn vi har lov til, og svært få sykmeldinger.

Dette vil jo premiere de som er syke til å gå på jobb og smitte de andre ansatte.

Når dere har så lite fravær alle sammen, så blir det bonus på hele gjengen. Det må da være supert!

Dvs, dersom man ikke får trekk for å Dole i arbeidstiden. Da ligger du jo tynt an.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Når dere har så lite fravær alle sammen, så blir det bonus på hele gjengen. Det må da være supert!

Dvs, dersom man ikke får trekk for å Dole i arbeidstiden. Da ligger du jo tynt an.

Har fri i dag jeg :D

Så da tror jeg det er greit jeg er på dol - privattida bestemmer jeg selv - heldigvis.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Det må være en utlending som har funnet på dette. En nordmann ville selvfølgelig gitt bonusen til den med størst fravær.

Jammen morsom du

Skrevet

Hmmm...

Her på jobb så var det en ordning at de som hadde høyest produktivitet pr. måned...fikk en pose twist som premie...

Sånn type premiereing falt uheldig ut...det ble splid mellom arbeidstakerne...lederen fikk heller ikke gode ord på seg...så den ble fjernet...

Og her var det bare snakk om en pose sjokolade...lurer så hvor uheldig det kan være med store pengesummer...

Høres jo ut som en barnehage. Jeg ville ikke slitt helsa av meg for en pose twist og heller ikke blitt misunnelig på kollegene...

Skrevet

Tanken er jo grei ut i fra hva han tror han vil oppnå.... Men tror det der blir altfor nazi og for unyansert, kommer til å slå feil ut og ramme de svakeste, blir garantert urettferdig.

Skrevet

Takk for svar.

Hvis fraværet ikke er høyt fra før på din arbeidsplass, er jeg redd han kun vil oppnå misnøye ved å innføre dette.

Jeg ville ikke jobbet på et slikt sted.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Hvis fraværet ikke er høyt fra før på din arbeidsplass, er jeg redd han kun vil oppnå misnøye ved å innføre dette.

Jeg ville ikke jobbet på et slikt sted.

Vil helst ikke jobbe her lenger jeg heller :(

Så da er det bare å søke seg andre jobber - selv om det ikke er det enkleste i dag. Men får ikke noe uten å prøve - så er bare å sette igang.

Takk for svar

Skrevet

Tanken er jo grei ut i fra hva han tror han vil oppnå.... Men tror det der blir altfor nazi og for unyansert, kommer til å slå feil ut og ramme de svakeste, blir garantert urettferdig.

Det rammer ingen. De som er mye borte får akkurat den lønna de har krav på. Det er ikke snakk om å trekke folk i lønn. Det er de som ikke er borte som får litt ekstra. Det er kun janteloven som gjør dette til et problem.

At man skal slutte i jobben når man får akkurat den lønna men ble forespeilet, er helt hinsides.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Det rammer ingen. De som er mye borte får akkurat den lønna de har krav på. Det er ikke snakk om å trekke folk i lønn. Det er de som ikke er borte som får litt ekstra. Det er kun janteloven som gjør dette til et problem.

At man skal slutte i jobben når man får akkurat den lønna men ble forespeilet, er helt hinsides.

Nå er vel dette bare en av mange ting på min arbeidsplass - dessverre.

Skrevet

Nei, dette synes jeg IKKE er en grei ordning!

Den kan slå veldig urettferdig ut, siden den type fravær du nevner stort sett er ufrivillig, og utenfor personens egen kontroll.

Poenget med en bonus, er jo somregel å belønne folk for en innsats de har gjort. Mens den metoden du nevner, tvert imot vil virke som en "straff" for å ha fravær, uavhengig av hvilken innsats vedkommende gjør når de er på jobb.

Det eneste du oppnår med dette, er at folk som er syke og burde vært hjemme, kanskje presser seg til å komme på jobb allikevel (og evt smitter andre)

Du kan også risikere at den personen som faktisk gjør best innsats i jobben, ender opp med å bli den som får minst "belønning"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...