Gjest bipjente29 Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 familien min kommer fra et sted i landet, hvor folk har respekt for det overnaturlige, og mange har noen historier å fortelle om det. Alt dette gjør at jeg ikke kan avskrive disse historiene som bare vrøl, selv om jeg skulle ønske at det var det. Jeg ville aldri flyttet til et hus hvis jeg hørte at det var hjemsøkt. Jeg ville heller ikke vært naboen til Margit Sandemo. Er det tegn på psykdom å ikke å avskrive historier om ånder og spøkelser som tull? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Min oppfatning er at det ikke er sykt så lenge du ikke lider under det. 0 Siter
FGT Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Ånder og spøkelser et to helt forslklellig ting. Åndeskapninger fins men spøkelser er heller et ord som er blitt brukt på noen som vil prøve å skremme noen 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Ånder og spøkelser et to helt forslklellig ting. Åndeskapninger fins men spøkelser er heller et ord som er blitt brukt på noen som vil prøve å skremme noen Da jeg spurte nhd om angst for ånder, kalte han det "spøkelsesangst"... 0 Siter
Gjest Istapp Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Mange som tror på overnaturlige ting,er ikke sykt det :-) 0 Siter
FGT Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Da jeg spurte nhd om angst for ånder, kalte han det "spøkelsesangst"... Ja vel. Men ånder kan sammenlignes med mennesker, de stygge eller onde kaller vi for demoner, mens de greie kaller vi generelt for engler, som betyr budærere, men ikke søte barneansikt med bomullshår og hvite vinger, slik de er ofte fremstilt på bilder. 0 Siter
FGT Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Min oppfatning er at det ikke er sykt så lenge du ikke lider under det. Trenger ikke å være sykt det, men hvis en tror at de døde går igjen som spøkelser, så er det nok noe sykelig ,eller en kan rett og slett være feilinformert. Det er bare disse tv seriene som handler om dette, som går igjen og igjen og igjen. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Trenger ikke å være sykt det, men hvis en tror at de døde går igjen som spøkelser, så er det nok noe sykelig ,eller en kan rett og slett være feilinformert. Det er bare disse tv seriene som handler om dette, som går igjen og igjen og igjen. I følge nhd kan det dreie seg om angst.. Men slik jeg forsto det, er det på linje med andre fobier.. Sånn sett er vel ikke dette sykere enn å ha edderkoppfobi :-) 0 Siter
Gjest bipjente29 Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 I følge nhd kan det dreie seg om angst.. Men slik jeg forsto det, er det på linje med andre fobier.. Sånn sett er vel ikke dette sykere enn å ha edderkoppfobi :-) Jeg har hatt skikkelig angst for gjenferd/ ånder osv. Men det er vel ikke så rart i og med at familien kommer fra et sted hvor dette er velkjent og flere har hatt opplevelser med det overnaturlige? Dessuten har en avdød onkel sagt at han gjerne ville gå igjen på hytta. Vi har hatt gjester som har hørt merkelige ting der. Jeg tør ikke å sove på hytta alene. Har jeg da et psykisk problem, eller er dette en naturlig konsekvens av kulturen på dette stedet? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har hatt skikkelig angst for gjenferd/ ånder osv. Men det er vel ikke så rart i og med at familien kommer fra et sted hvor dette er velkjent og flere har hatt opplevelser med det overnaturlige? Dessuten har en avdød onkel sagt at han gjerne ville gå igjen på hytta. Vi har hatt gjester som har hørt merkelige ting der. Jeg tør ikke å sove på hytta alene. Har jeg da et psykisk problem, eller er dette en naturlig konsekvens av kulturen på dette stedet? Vanskelig for meg å si egentlig, men det høres kanskje ut som du har "spøkelsesangst" du også, ja.. Ble anbefalt selvhjelpsbøker av en her inne. Kanskje det er noe for deg også? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 I prinsippet er det ingen forskjell på å tro på ånder eller mer og mindre kjente guder. Avgjørende for sykdom, er det hvilke konsekvenser dette får for ditt liv. 0 Siter
Gjest bipjente29 Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 I prinsippet er det ingen forskjell på å tro på ånder eller mer og mindre kjente guder. Avgjørende for sykdom, er det hvilke konsekvenser dette får for ditt liv. at jeg ikke tør å overnatte alene på hytta pga dette, synes du det er en alvorlig konsekvens? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 at jeg ikke tør å overnatte alene på hytta pga dette, synes du det er en alvorlig konsekvens? Bare du kan svare på det når det gjelder deg. 0 Siter
FGT Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har hatt skikkelig angst for gjenferd/ ånder osv. Men det er vel ikke så rart i og med at familien kommer fra et sted hvor dette er velkjent og flere har hatt opplevelser med det overnaturlige? Dessuten har en avdød onkel sagt at han gjerne ville gå igjen på hytta. Vi har hatt gjester som har hørt merkelige ting der. Jeg tør ikke å sove på hytta alene. Har jeg da et psykisk problem, eller er dette en naturlig konsekvens av kulturen på dette stedet? Vi kan alle være utrygge på ting vi ikke vet eller forstår, som fremmede mennesker, innvandrere, derfor kan det ble enda verre med det vi ikke kan se, som plutselig kan dukke opp. Hvorfor må det som er usynlig for oss virke slik ? Jo netteopp fordi vi forbinder det med noe unaturlig, og skremmende, selv om en skulle tro at ens snille mor kom igjen som et spøkelse. 0 Siter
FGT Skrevet 19. februar 2010 Skrevet 19. februar 2010 Vanskelig for meg å si egentlig, men det høres kanskje ut som du har "spøkelsesangst" du også, ja.. Ble anbefalt selvhjelpsbøker av en her inne. Kanskje det er noe for deg også? Nei, ikke nå lenger, bare nå jeg var ungre da jeg ikke forsto helt hva det kunne være. Men det er lett å skape en atmosfære eller steminger rundt slike ting, hvis jeg hadde vært opptatt av det, og ikke forsto hva det var. Da kunne jeg nok bli noe mer svetten ja, en jeg er ikke det opptatt av slike ting. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.