Gå til innhold

Fravær på videregående

Gjest mor til en på videregående

Anbefalte innlegg

Gjest mor til en på videregående

Hvordan teller dette videre? Man kan jo for det første ha vært uheldig å ha vært syk. Er det veldig dumt å ta fri en uke, for å reise med familie til syden? Det er jo ikke alle som har råd til å reise i skoleferien. Ellers i arbeidslivet, har man jo lov til å ha en uke ferie i slutten av august, så synes dette fraværsopplegget på videregående gir litt feil bilde, om det er det som skal fortelle hvordan du er som person.

Hadde du foreksempel tatt ditt barn ut av skolen på videregående, for en ukes ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg tror ikke jeg hadde gjort det. Utdanning er viktig for resten av livet. Man kan gå glipp av veldig mye på en ukes fravær så jeg hadde ikke satt pris på at ungdommen hadde gått glipp av en hel uke "bare" for å dra på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraværet på videregående skole kan ha avgjørende betydning for å få jobb, særlig de første jobbene man har.

Jeg synes det er en svært dårlig ide at en tenåring, ved hjelp av sine foreldre, skal tas ut av skolen en uke for å reise til et varmere land, også kalt Syden. De signalene foreldrene da gir til sine barn, er ikke bra med tanke på skole, studier og jobb senenre i livet.

Skolen har mer enn nok ferie som det er. Da må man legge eventuelle reiser til de tidspunktene. Man må legge opp ferier etter økonomien, det må vi alle.

Tenåringer i videregående skole har ikke vondt av å lære at det ikke er alt man har lyst til som kan oppnås her og nå, men kanskje om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Nå forteller vel ikke fraværet hvordan du er som person, men heller noe om hvor flink du er til å møte opp kanskje. Hvis jeg var arbeidsgiver ville jeg syntes at det var viktig, ja.

Jeg ville aldri ha tatt mine barn ut av skolen for å dra på ferie til syden. I arbeidslivet kan man til en viss grad velge når man vil ha ferie. Det kan man ikke i forhold til skolen. Og da forholder man seg til det. Mener jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innbitt motstander av å signalisere til barn og ungdom at skolen er noe vi benytter oss av når det passer.

Det er rikelig med ferieuker i norsk skole.

(Jeg dømmer ikke store familier med reelt dårlig råd som skal ha den éne drømmeferien, men de som gjør det fordi det er billigere og mer bekvemt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan teller dette videre?''

For det første, går man glipp av ganske mye undervisning på en uke. For det andre kan mye fravær ha en del å si for de første jobbene man får.

''Man kan jo for det første ha vært uheldig å ha vært syk.''

Ja, selvsagt, og da kan det forklares, sant?

Men det blir helt feil å lyve på seg sykdom, når man har vært på ferie. Dessuten kan det faktisk hende man blir syk på ordentlig etter at man har vært på ferie, og da blir det fort mye fravær.

''Er det veldig dumt å ta fri en uke, for å reise med familie til syden?''

Jeg ville ikke gjort det. På barneskolen synes jeg det kan forsvares iblant, men ville ikke gjort det ofte.

''Det er jo ikke alle som har råd til å reise i skoleferien.''

Nei, og hvis man ikke har råd til å reise, får man bli hjemme da.

Man forholder seg til de reglene som gjelder.

''Ellers i arbeidslivet, har man jo lov til å ha en uke ferie i slutten av august, så synes dette fraværsopplegget på videregående gir litt feil bilde, om det er det som skal fortelle hvordan du er som person.''

Tja, gir det virkelig et feil bilde? Å prioritere ferier fremfor skole mener jeg sier noe om hvem man er.

''Hadde du foreksempel tatt ditt barn ut av skolen på videregående, for en ukes ferie?''

Du gjettet vel at svaret mitt er NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innbitt motstander av å signalisere til barn og ungdom at skolen er noe vi benytter oss av når det passer.

(Jeg dømmer ikke store familier med reelt dårlig råd som skal ha den éne drømmeferien, men de som gjør det fordi det er billigere og mer bekvemt.)

''Jeg dømmer ikke store familier med reelt dårlig råd som skal ha den éne drømmeferien, men de som gjør det fordi det er billigere og mer bekvemt''

Da drar man ikke i september, men setter pengene på konto og sparer enda mer over vinteren og drar i neste års skoleferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan teller dette videre?''

Jeg er litt usikker på hva du mener med hvordan det teller. Arbeidsgivere ser på fravær, ja - det er noe av det første de sjekker. Og det er ikke nødvendigvis sånn at man får anledning til å forklare fraværet i det vide og det brede, eller at en arbeidsgiver vil synes det er bedre at man dro til syden enn at man var syk. En annen ting er selvsagt at man går glipp av viktige ting i løpet av den uka, og kan risikere å miste verdifull læring. Det avhenger selvsagt av hvor god evne og vilje eleven har til selvstendig arbeid, også.

''Man kan jo for det første ha vært uheldig å ha vært syk.''

Ja, det kan man. Men hva om man tar en uke fri for å reise på ferie, og deretter er uheldig og blir syk? Da blir det raskt snakk om veldig mye fravær (i verste fall så mye at hele karaktergrunnlaget står på spill).

''Er det veldig dumt å ta fri en uke, for å reise med familie til syden? Det er jo ikke alle som har råd til å reise i skoleferien.''

Ja, det er litt dumt. Er det en veldig spesiell anledning (som besteforeldre som feirer gullbryllupet sitt med å spandere tur på hele familien) kan det vel til en viss grad forsvares, men bare dersom eleven ellers har lite fravær og klarer å ta igjen tapt undervisning på egen hånd. Det er ikke alltid like lett.

Dette med prisen er et tøysete argument. Har man ikke råd til å reise på tur, får man spare og vente til man får råd. Det er ikke noen menneskerett å dra på sydenferie, for å si det litt flåsete.

''Ellers i arbeidslivet, har man jo lov til å ha en uke ferie i slutten av august, så synes dette fraværsopplegget på videregående gir litt feil bilde, om det er det som skal fortelle hvordan du er som person. ''

Tja, det gjelder slett ikke overalt i arbeidslivet. Lærerne til elevene det er snakk om, for eksempel, har slett ikke anledning til å reise på ferieturer utenom fastlagte skoleferier. Hva ville du tenkt hvis læreren plutselig uteble en uke "fordi det er så dyrt å reise i skoleferien?" Jeg skjønner for øvrig ikke helt hva du mener med at fraværet gir et feil bilde av hvordan man er som person. Fraværet sier noe om hvor mye man har vært borte - og sånn er det. Og elevene i vgs er mye heldigere stilt enn arbeidstakere, all den tid de kan få fjernet opp til 14 dagers fravær fra karakterutskriften sin ved langvarig sykdom. Så i den grad fraværet gir feil bilde, er det i så fall i elevens favør.

''Hadde du foreksempel tatt ditt barn ut av skolen på videregående, for en ukes ferie?''

Nei, ikke for en vanlig ferie. Hadde det (som nevnt over her) vært en helt spesiell anledning, ville jeg gjort det - men bare såfremt eleven ellers hadde lite eller ikke noe fravær, lå godt an i fagene og kunne kommunisere godt med faglærerne om hva som kunne gjøres av selvstendig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har latt ungene ta fri en uke ekstra opp gjennom hele skolen. Med unntak av et av årene på videregående tror jeg.

Klart det er et lite sjansespill i forhold til hvis man blir mye syk senere i året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tatt ekstra fri for å få det så mye billigere, men for å kunne reise på en tid hvor man ikke blir stekt levende sør i Europa...

Høstferien passer fint i så måte, men den er for kort... Så vi har tatt mellom 3 og 5 dager ekstra inntil høstferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ta barna ut av skolen en uke i høst for å dra på ferie - de går i 3. og 5. trinn, og dette var første gangen vi gjorde dette.

Regner med at vi kommer til å gjøre det seinere også, mens de går på barneskolen/ evt ungdomsskolen - men jeg tror vi kommer til å være restriktive til det på videregående skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det. En ting er at de går glipp av undervisning, den kan de jo til en viss grad ta igjen, noe helt annet er det at fraværet står på vitnemålet. Arbeidsgivere ser på fravær.

I verste fall kan fraværet også gå ut over mulighetene de har til å komme videre på den linjen de ønsker. Er det stor søkning ses det på karakter. Står to elever likt, får den med minst fravær plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har latt ungene ta fri en uke ekstra opp gjennom hele skolen. Med unntak av et av årene på videregående tror jeg.

Klart det er et lite sjansespill i forhold til hvis man blir mye syk senere i året...

Hmm. Når jeg tenker meg om var det visst bare ett av videregående-årene vi gjorde det - og det var det en spesiell grunn til (koordinering med flere familier + et jubileum)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Til syden we go

Hmmm, her var det gjennom det hele svært få som ville gjort det

Jeg vurderer det nå i Mars. Har en ungd.skoleelev og en vgs.elev 1

Jeg må selv pga månedsavslutninger jobbe både høst og vinterferier og da er det ikke andre ferier enn sommerferien og av den har jeg jo tre uker. Prøver å få til fire men det går ikke etter hverandre i allefall

På sommeren er det greit nok her hjemme, vi har en liten hytte og greier, og så er det gjerne uutholdelig varmt i syden så jeg vet ikke annen råd enn å faktisk måtte ta dem ut av skolen en uke hvis vi skal få dratt på bedre egnede tider

Jeg ser på ting litt anneledes enn mange her, jeg tenker litt at selv som ung bør vi leve litt mer dag for dag på en måte, ikke legge opp hele livet etter hvordan vi tror det blir som voksen. Som regel blir det nemmelig ikke helt slik.

I dagens samfunn er det også veldig viktig å beholde godt samvær og gode tider med familien

Jeg ser også på fravær fra før da, og ingen av disse er utpreget mye borte, vgs.eleven har vel vært borte bare en dag tror jeg. Og vi har ikke gjort dette før i år

Så vi er på veg til en uke i syden i allefall, med god samvittighet

Og nei, jeg mener ikke jeg lærer ungdommene mine dårlig arbeidsmoral, tvert i mot. De vet godt at mamma får lønnsforhøyelser pga at sjefen er fornøyd, hun er omtrent aldri borte fra jobb, og grunnen til at vi ikke kan dra andre tider er akkurat pga det, at mamma skal jobbe. Når "alle andre" har ferie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, her var det gjennom det hele svært få som ville gjort det

Jeg vurderer det nå i Mars. Har en ungd.skoleelev og en vgs.elev 1

Jeg må selv pga månedsavslutninger jobbe både høst og vinterferier og da er det ikke andre ferier enn sommerferien og av den har jeg jo tre uker. Prøver å få til fire men det går ikke etter hverandre i allefall

På sommeren er det greit nok her hjemme, vi har en liten hytte og greier, og så er det gjerne uutholdelig varmt i syden så jeg vet ikke annen råd enn å faktisk måtte ta dem ut av skolen en uke hvis vi skal få dratt på bedre egnede tider

Jeg ser på ting litt anneledes enn mange her, jeg tenker litt at selv som ung bør vi leve litt mer dag for dag på en måte, ikke legge opp hele livet etter hvordan vi tror det blir som voksen. Som regel blir det nemmelig ikke helt slik.

I dagens samfunn er det også veldig viktig å beholde godt samvær og gode tider med familien

Jeg ser også på fravær fra før da, og ingen av disse er utpreget mye borte, vgs.eleven har vel vært borte bare en dag tror jeg. Og vi har ikke gjort dette før i år

Så vi er på veg til en uke i syden i allefall, med god samvittighet

Og nei, jeg mener ikke jeg lærer ungdommene mine dårlig arbeidsmoral, tvert i mot. De vet godt at mamma får lønnsforhøyelser pga at sjefen er fornøyd, hun er omtrent aldri borte fra jobb, og grunnen til at vi ikke kan dra andre tider er akkurat pga det, at mamma skal jobbe. Når "alle andre" har ferie ;)

Hvis foreldrene er pålagt å jobbe mye i skolens ferier, er det greit å søke om en uke utenom. Det synes både jeg og regelverket for fritak.

Problemet er ikke det fåtallet som reelt er i den situasjonen. Problemet er de som fabrikerer søknader med den begrunnelsen til stadighet, fordi de vil reise når det er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...