Gå til innhold

Sykt?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det spørres ofte om noe er (p)sykt.

Sykdom kjennetegnes ved symptomer som vanligvis gir betydelig ubehag for den syke (noen ganger for omgivelsene) og/eller betydelig nedsatt funksjon i arbeid/utdanning, fungering i egen familie og/eller fungering sosialt.

Eks: Jeg har hatt to pasienter som har vært ekstremt opptatt av sorte hull og pulsarer. Den ene tok doktorgrad i astrofysikk, beregnet med matematiske metoder forekomsten av en til da ukjent stjerne minst 10 år før den ble oppdaget og reiser rundt i verden og holder foredrag. Den andre sitter fortsatt i sokkelleiligheten sin med fortrekte gardiner, ingen venner og uten utdannelse og jobb.

Så til det spesielle: Mange spør om sykdom i forhold til det å tro på ånder, gjengangere, skrømt, spøkelser etc. I prinsippet har det ingen betydning om objektet kalles skrømt, Muhammed, gjenganger, Jesus eller noe annet. Det er det jeg skriver i andre avsnitt som avgjør om noe er sykdom eller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343141-sykt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skuffet nå jeg

Du har vel ikke mer fasit på det der med ånder og Jesus og resten av religiøse og overnaturlige ting enn det andre har! Jeg reagere på at du uttaler deg så skråsikkert. Trodde en psykiater ikke skulle fronte sine helt personlige meninger jeg, det kan skade terapien. og vi er jo på en måte dine nett-pasienter. Jeg synes dine uttalelser er litt respektløse sett i betraktning at andre er like overbevist om andre ting som du er om ditt 'objekt'.

Grunnen til din objekt-tro kommer jo av hva du kommer ut av, hva du har opplevd osv osv, andre har andre opplevelser og gener enn deg, dermed en annen tro. Mange lager seg en tro for å utholde tilværelsen, de skjønner ikke selv at dette skjer, det er en overlevelsesstrategi for oss mennesker. Og du har landet på objekt-troen. Jeg selv tror på noe universelt, uten å kunne forklare det med ord. Alle religioner er et folkeslags forsøk på å forklare dette universielle. Din objekttro er også et slikt forsøk, for det passer for deg. Det er MIN tro. Og alle har rett til sin egen tro. Derfor skulle ikke du som psykiater harselere med folk som tror på Jesus, Muhammed, ånder, UFO'er eller andre ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343141-sykt/#findComment-2904502
Del på andre sider

Gjest spør jeg om

Du har vel ikke mer fasit på det der med ånder og Jesus og resten av religiøse og overnaturlige ting enn det andre har! Jeg reagere på at du uttaler deg så skråsikkert. Trodde en psykiater ikke skulle fronte sine helt personlige meninger jeg, det kan skade terapien. og vi er jo på en måte dine nett-pasienter. Jeg synes dine uttalelser er litt respektløse sett i betraktning at andre er like overbevist om andre ting som du er om ditt 'objekt'.

Grunnen til din objekt-tro kommer jo av hva du kommer ut av, hva du har opplevd osv osv, andre har andre opplevelser og gener enn deg, dermed en annen tro. Mange lager seg en tro for å utholde tilværelsen, de skjønner ikke selv at dette skjer, det er en overlevelsesstrategi for oss mennesker. Og du har landet på objekt-troen. Jeg selv tror på noe universelt, uten å kunne forklare det med ord. Alle religioner er et folkeslags forsøk på å forklare dette universielle. Din objekttro er også et slikt forsøk, for det passer for deg. Det er MIN tro. Og alle har rett til sin egen tro. Derfor skulle ikke du som psykiater harselere med folk som tror på Jesus, Muhammed, ånder, UFO'er eller andre ting.

Hvis troen din setter ned funksjonsevnen, så du har problemer med å forholde deg til dagligdagse ting som jobb og venner, blir det sykt. Hvis ikke er det friskt. Hva er det som er fornærmende med det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343141-sykt/#findComment-2904527
Del på andre sider

Gjest Har du ikke misforstått nå

Nå tror jeg du skal lese innlegget hans en gang til og se hva han faktisk skriver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343141-sykt/#findComment-2904528
Del på andre sider

''Og alle har rett til sin egen tro. Derfor skulle ikke du som psykiater harselere med folk som tror på Jesus, Muhammed, ånder, UFO'er eller andre ting.''

Det tror jeg ikke han gjør heller,men hvis troen gjør deg syk..slik at du ikke kan fungere på noe vis,er da det blir noe annet enn bare tro. Det gjelder uansett hva man tror på! Det er ikke sykt å tro,men hvis troen gjør deg syk bør det ringe noen bjeller ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343141-sykt/#findComment-2904538
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skuffet nå jeg

Nå tror jeg du skal lese innlegget hans en gang til og se hva han faktisk skriver.

Ja, det var vel litt feil sted å legge svaret mitt undere dette spesielle innlegget, men det ble slik siden han berørte temaet.

Men jeg synes det er litt rart at en behandler tar så bastante standpunkt om at åndevesener er tull, helsekost er å kaste bort pengene og de samme er alternativ medisin. Jeg synes det er å tråkke på mange som har erfaring for at slikt hjelper. Om det er placebo eller ikke, placebo kan jo også inntreffe med skolemedisin. Så det var lenge inneholdt frustrasjon og irritasjon som kom ut her. Får håpe han ikke gir så klart uttrykk for sine holdninger overfor pasienter i praksisen. JEG ville iallefatt fått problemer med å prate om ting jeg slet med, hvis jeg visste at terapeuten min så ned på det jeg mente og trodde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343141-sykt/#findComment-2904568
Del på andre sider

Gjest tvert i mot

Ja, det var vel litt feil sted å legge svaret mitt undere dette spesielle innlegget, men det ble slik siden han berørte temaet.

Men jeg synes det er litt rart at en behandler tar så bastante standpunkt om at åndevesener er tull, helsekost er å kaste bort pengene og de samme er alternativ medisin. Jeg synes det er å tråkke på mange som har erfaring for at slikt hjelper. Om det er placebo eller ikke, placebo kan jo også inntreffe med skolemedisin. Så det var lenge inneholdt frustrasjon og irritasjon som kom ut her. Får håpe han ikke gir så klart uttrykk for sine holdninger overfor pasienter i praksisen. JEG ville iallefatt fått problemer med å prate om ting jeg slet med, hvis jeg visste at terapeuten min så ned på det jeg mente og trodde.

man han sier jo ikke at det er tull, han sier at to personer kan tro på / engsjere seg veldig i akkurat det samme, og den ene kan ha et sunt og godt liv med dette, og den andre kan ødelegge livet sitt med et sykt forhold til akkurat det samme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343141-sykt/#findComment-2904569
Del på andre sider

''JEG ville iallefatt fått problemer med å prate om ting jeg slet med, hvis jeg visste at terapeuten min så ned på det jeg mente og trodde.''

Er enig med deg i det. Jeg hadde en slik terapeut,alt jeg mente og trodde på var feil,alt han sa var rett og sannheten for både han og resten av verden. Det blir for sneversynt,kunne ikke annet enn å slutte der,da ble jeg "friskere",hos han var jeg alvorlig syk og trengte medisiner resten av livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343141-sykt/#findComment-2904704
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...