Gå til innhold

søvn


Gjest Thrallyta

Anbefalte innlegg

Gjest Thrallyta

Hei Jeg lurer på om jeg kan ha søvnproblemer, og om det er nevrologisk eller psykisk eller av fysiske årsaker. - Jeg har alltid vært trøtt og sliti med å komme på skolen, men fant ut når jeg var 16 år at det hadde nok med dysleksi å gjøra. - Når jeg vær 14 år - etter en traumatisk opplevelse - begynte jeg å få søvnlammelser. Jeg skjønte ikke før jeg var 20 at andre hadde det og. Jeg sliter med det enda nå når jeg er 40 år. Men mindre nå etter jeg ble ufør. - Døgnet er alt for kort, jeg ville helst det skulle være minst 2 timer mer. - Fra 1992 begynte jeg å sovne på skole og jobb. Ikke lenge, kun få sekunder. Sitter jeg stille i et kvarter kan trøtten komme slengende på meg. Jeg sliter da i noen minutter for å prøve å holde meg våken, men greier det ikke og sovner noen sekunder. Så er det omigjen med å prøve å holde meg våken og ikke greie det. - De søvnlammelsene jeg har begynte jeg å få da jeg var fjorten, var ikke det eneste problemet. Søvnlammelsene er slik at jeg føler at hode er våkent, men jeg kan ikke røre meg. Og i tillegg kan jeg ha grusomme drømmer. Men jeg kan høre hva som sies på tv når det står på. - Jeg våkner opp om natten av den minste lyd. Da mener jeg f.eks. når termostaten på ovnen slår seg av og på. - Jeg sover som regel kun mellom et kvarter og 1 1/2 time av gangen. - Jeg bruker IKKE medesiner - Mine drømmer er visst helt merkelige mener andre. Jeg kan drømme at jeg gjør de tinga jeg pleier å gjøre, og tru at jeg har gjordt det. Men så oppdage at det var en drøm. - Blir jeg skikkelig redd, mister jeg delvis musklene i beina - I fjord - pga tett nese - ble jeg testet i noe søvntestgreier og de ble oppdaget at jeg har pustestopp 10-15 ganger i timen. - Jeg prøver å bruke Cpap-apparatet så ofte jeg kan - Jeg er redd om natten, og har i enkelte tilfeller om dagen de siste åra klart å sova nesten 4 timer i strekk Tror du jeg kan han noen form for søvforstyrrelse? Jeg maser vel ikke så mye. Men ingen leger har villet undersøke meg nærmere med tanke på søvnforstyrrelser. Jeg kan skrive mye mer, men jeg bør jo begrense meg litt. Håper du kan gi noen synspunkter og forslag til hva jeg kan gjøre hvis du tror det kan være en mulighet for at jeg har et problem som det kan gjøres noe med. Jeg har jo slitt med mye av dette i 30 år. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...