Gå til innhold

Skeptisk til psykiatrien?

Gjest J31!

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt skeptisk til psykiatrien.. Hører om tilfeller der en får trødd diagnoser nedover hodet, ikke blir hørt og/eller feiltolket.

Er det tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er skeptisk. Mest pga att en kan få så forskjellige diagnoser av forskjellige psykiatere....

Men er blitt positivt overrasket over bedringer for situasjonen var mye værre før, skal ikke lengre tilbake enn tidlig 90tall.

Positivt er det med nedlegging av institusjoner, og mere fokus på hjelp i nærområdet poliklinisk.

I 92 var jeg innlagt på ett psykehjem, som var drevet av uskolerte og ufine bondetamper ,og det var bånn i bøtta, neddopet på haldol uten tilsyn av lege. Det tviler jeg på hadde skjedd idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjo og hei

Jeg har blitt skeptisk til de fleste typer behandlere pga erfaring omkring dette...

Så jeg tar heller "selv-behandler" meg i stedet for å gå til terapeuter eller lignende...

Kognitiv behandling...rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt skeptisk til de fleste typer behandlere pga erfaring omkring dette...

Så jeg tar heller "selv-behandler" meg i stedet for å gå til terapeuter eller lignende...

Kognitiv behandling...rett og slett...

Tusen takk for at du delte din erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er skeptisk. Mest pga att en kan få så forskjellige diagnoser av forskjellige psykiatere....

Men er blitt positivt overrasket over bedringer for situasjonen var mye værre før, skal ikke lengre tilbake enn tidlig 90tall.

Positivt er det med nedlegging av institusjoner, og mere fokus på hjelp i nærområdet poliklinisk.

I 92 var jeg innlagt på ett psykehjem, som var drevet av uskolerte og ufine bondetamper ,og det var bånn i bøtta, neddopet på haldol uten tilsyn av lege. Det tviler jeg på hadde skjedd idag.

Ja, det er bra det har skjedd forbedringer. Men kan man i psykiatrien gjøre noe annerledes for at vi skal tørre å søke samt ta i mot hjelp? Man hører jo om så mangt.

Man har selvsagt dette med innsikt i egen situasjon og subjektiv opplevelse.

Men hva om en virkelig er sikker i sin sak, men likevel ikke blir trodd på? Det er det jeg blir så redd for. Ikke at jeg har noe å skjule. Ikke vil jeg det heller. Men frykten er der - alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bra det har skjedd forbedringer. Men kan man i psykiatrien gjøre noe annerledes for at vi skal tørre å søke samt ta i mot hjelp? Man hører jo om så mangt.

Man har selvsagt dette med innsikt i egen situasjon og subjektiv opplevelse.

Men hva om en virkelig er sikker i sin sak, men likevel ikke blir trodd på? Det er det jeg blir så redd for. Ikke at jeg har noe å skjule. Ikke vil jeg det heller. Men frykten er der - alltid.

''Men hva om en virkelig er sikker i sin sak, men likevel ikke blir trodd på? Det er det jeg blir så redd for. Ikke at jeg har noe å skjule. Ikke vil jeg det heller. Men frykten er der - alltid.''

Dette er nok del av din psykiske helse som skranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men hva om en virkelig er sikker i sin sak, men likevel ikke blir trodd på? Det er det jeg blir så redd for. Ikke at jeg har noe å skjule. Ikke vil jeg det heller. Men frykten er der - alltid.''

Dette er nok del av din psykiske helse som skranter.

Hm. Hvordan da, mener du? Den skjønte jeg ikke.. Har alltid vært redd for det, faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hvordan da, mener du? Den skjønte jeg ikke.. Har alltid vært redd for det, faktisk..

Det at du frykter å ikke bli trodd til enhver tid, spesielt av psykiatrien. Jeg vet selvfølgelig ikke i detalj hva det handler om, men jeg tolker det slik at det faktisk hører inn under dine psykiatriske plager.

Det hadde ikke falt meg inn å frykte noe slikt. Om jeg ikke blir trodd - neivel, da får de la være å tro meg. Jeg vet jo sannheten. Om noen tror ille om meg - javel, så gjør de det. Kanskje de har rett, kanskje de tar feil. De kan kun forholde seg til sitt perspektiv, så skal jeg forholde meg til mitt. Kanskje vi kan møtes på midten.

Om jeg får feil diagnose? Ja, ja. Så får jeg det, da. Mest sannsynig vil jeg få behandling for mine faktiske symptomer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du frykter å ikke bli trodd til enhver tid, spesielt av psykiatrien. Jeg vet selvfølgelig ikke i detalj hva det handler om, men jeg tolker det slik at det faktisk hører inn under dine psykiatriske plager.

Det hadde ikke falt meg inn å frykte noe slikt. Om jeg ikke blir trodd - neivel, da får de la være å tro meg. Jeg vet jo sannheten. Om noen tror ille om meg - javel, så gjør de det. Kanskje de har rett, kanskje de tar feil. De kan kun forholde seg til sitt perspektiv, så skal jeg forholde meg til mitt. Kanskje vi kan møtes på midten.

Om jeg får feil diagnose? Ja, ja. Så får jeg det, da. Mest sannsynig vil jeg få behandling for mine faktiske symptomer uansett.

Ok. Da forstår jeg. Takk for forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det gjør meg også skeptisk

''a, jeg er skeptisk. Mest pga att en kan få så forskjellige diagnoser av forskjellige psykiatere....''

Akkurat det der gjør meg også veldig skeptisk. (men jeg vil ikke bare sette psykiatere, men også psykologer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det gjør meg også skeptisk

Åååå det må være deilig å kunne tenke slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på det du skrev til meg.. Jeg ble veldig usikker fordi nhd og andre har ment (mener?) jeg har en annen diagnose. Da han ikke svarte på det, tolket jeg det som at han fortsatt mener det. Jeg mener det er basert på feil grunnlag. Og jeg kjente i hele går og til du skrev dette, at jeg ikke ville ha mer med psykiatrien å gjøre..

Men du har jo rett.. Det er nok noe grunnleggende i meg dette handler om. For jeg har jo alltid blitt trodd på.. Jeg har overhodet ingen negative opplevelser som jeg kan vise til.

Ville bare si det til deg.

Håper kvelden din er fin, tross alt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalekene

Jeg har tenkt litt på det du skrev til meg.. Jeg ble veldig usikker fordi nhd og andre har ment (mener?) jeg har en annen diagnose. Da han ikke svarte på det, tolket jeg det som at han fortsatt mener det. Jeg mener det er basert på feil grunnlag. Og jeg kjente i hele går og til du skrev dette, at jeg ikke ville ha mer med psykiatrien å gjøre..

Men du har jo rett.. Det er nok noe grunnleggende i meg dette handler om. For jeg har jo alltid blitt trodd på.. Jeg har overhodet ingen negative opplevelser som jeg kan vise til.

Det kan jo hende din tolkning ikke er riktig og at det er helt andre årsaker til at han ikke svarte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fru krokodille

Det kan nok tenkes at noen får feil diagnoser her som i somatikken ja. Nå tror jeg at det er mere vanlig med riktige diagnoser, men de hører vi jo sjelden snakk om. Man går jo heller ikke rundt og skryter av sine diagnoser, riktig eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok tenkes at noen får feil diagnoser her som i somatikken ja. Nå tror jeg at det er mere vanlig med riktige diagnoser, men de hører vi jo sjelden snakk om. Man går jo heller ikke rundt og skryter av sine diagnoser, riktig eller ei.

Ok.. Men spørsmålet er hvis man får feil diagnose så blir behandlingen feil også.. Det er iallfall sånn jeg tenker. For slik er det jo i somatikken. Men det finnes sikkert ikke noe svar på det når det gjelder psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange får feil diagnoser,som en psykiater sa til meg for ikke så lenge siden "Dette er en usikker bransje". Synes bare det var godt gjort at han innrømte det jeg,og det kan ikke være lett å stille rett diagnose hvis en har stor symptombelastning. Men det er jo jobben demmes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ble veldig usikker fordi nhd og andre har ment (mener?) jeg har en annen diagnose. Da han ikke svarte på det, tolket jeg det som at han fortsatt mener det.''

Hvorfor bruker du masse tid og krefter på tolking? Du har fått utallige oppfordringer til å la grublinga ligge, og å la spørsmålet om ulike diagnoser være noe du diskuterer med din behandler og ikke på dol. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger du har fått høre at du må slutte å benytte NHD som behandler her inne.

''Jeg mener det er basert på feil grunnlag. ''

Hva med å stole på fagfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ble veldig usikker fordi nhd og andre har ment (mener?) jeg har en annen diagnose. Da han ikke svarte på det, tolket jeg det som at han fortsatt mener det.''

Hvorfor bruker du masse tid og krefter på tolking? Du har fått utallige oppfordringer til å la grublinga ligge, og å la spørsmålet om ulike diagnoser være noe du diskuterer med din behandler og ikke på dol. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger du har fått høre at du må slutte å benytte NHD som behandler her inne.

''Jeg mener det er basert på feil grunnlag. ''

Hva med å stole på fagfolk?

Jeg etterspurte bare noe han sa til meg før jul, og som gjorde meg usikker. Men det spiller ingen rolle lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Ok.. Men spørsmålet er hvis man får feil diagnose så blir behandlingen feil også.. Det er iallfall sånn jeg tenker. For slik er det jo i somatikken. Men det finnes sikkert ikke noe svar på det når det gjelder psykiatrien.

Det er jo mange medisiner som hjelper imot de samme diagnosene. Selvsagt er det en fordel å få riktig diagnose, men symptomene behandles jo uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...