Gå til innhold

Faktura uten mva


Gjest gode forslag

Anbefalte innlegg

Gjest gode forslag

Jeg skal viderefaktuerere en sum til et annet firma. Beløpet er uten mva.

Hvordan gjør jeg dette korrekt? Bedriften har ingen omsetning uten mva, jeg har ingen salgskonti i regnskapssystemet for mva-fri omsetning.

Tanken er å lage en faktura manuelt i word, og deretter føre denne i regskapssystemet manuelt. Skal fakturaen benevnes Pro forma-faktura? En faktura skal vel ha et fakturanummer, og siden jeg må gjøre operasjonen manuelt, får jeg den ikke inn i ordinær fakturanummerserie.

Ble usikker på hva som er korrekt, har ikke vært borti denne varianten før. Så,takk for hjelp til den som vet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er beløpet uten mva?

Du må ikke lage noen manuell faktura ved siden av, det er lovbrudd. Hvis det virkelig er riktig at fakturaen er uten mva, må du opprette en konto for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Er firmaet ditt mva. pliktig, kan du ikke viderefakturere omsetning uten mva. Altså må du plusse på mva på denne summen, på den innkommende faktura, når du viderefakturerer den.

Untatt hvis varen ikke er mva pliktig, og da er kontonummeret i kontoplanen i 3100 serien. Da oppretter du et nytt varenummer i faktureringssystemet og lager regnskapsinnstillingen slik at varen blir ført uten mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En konto i 3000-serien som er mva-fri må brukes da. Men - som andre har skrevet - hvis du er mva. pliktig skal du fakturere med mva uansett hva mottaker er registrert som. Eneste gangen man kan fakturere uten mva er når salgsproduktet/-tjenesten faller utenfor bestemmelsene for (eller er unntatt) mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gode forslag

Hvorfor er beløpet uten mva?

Du må ikke lage noen manuell faktura ved siden av, det er lovbrudd. Hvis det virkelig er riktig at fakturaen er uten mva, må du opprette en konto for det.

Beløpet gjelder en fag-samling for våre kunder som vi sponser. Fag-samling vil si hotellopphold med en innbakt faglig del for en del kunder.

Vi er leverandør, og har fått faktura fra en av våre kunder. Denne er uten mva. Vi skal viderefakturere en del av beløpet igjen til en av våre leverandører.

Slik er settingen. Vil absolutt gjøre dette etter boka, men har aldri vært borti dette før.... så nå lurer jeg. Takknemlig for gode råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beløpet gjelder en fag-samling for våre kunder som vi sponser. Fag-samling vil si hotellopphold med en innbakt faglig del for en del kunder.

Vi er leverandør, og har fått faktura fra en av våre kunder. Denne er uten mva. Vi skal viderefakturere en del av beløpet igjen til en av våre leverandører.

Slik er settingen. Vil absolutt gjøre dette etter boka, men har aldri vært borti dette før.... så nå lurer jeg. Takknemlig for gode råd :-)

Hvis dere skal fakturere uten mva må det gjelde noe som er fritatt eller unntatt for mva.

I så fall kommer du ikke utenom å opprette en konto for mva-fri omsetning. Du kan ikke trikse til dette ved å fakturere utenom systemene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gode forslag

Hvis dere skal fakturere uten mva må det gjelde noe som er fritatt eller unntatt for mva.

I så fall kommer du ikke utenom å opprette en konto for mva-fri omsetning. Du kan ikke trikse til dette ved å fakturere utenom systemene deres.

Takk for svar. Ingen bakenforliggende ønske om å trikse :-)

Men vi kan vel også viderefakturere vår leverandør for beløpet pluss mva? Hva er mest ryddig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ingen bakenforliggende ønske om å trikse :-)

Men vi kan vel også viderefakturere vår leverandør for beløpet pluss mva? Hva er mest ryddig?

Hvis omsetningen er innenfor mva-loven og ikke omfattes av fritak, er dere nødt til å fakturere med mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gode forslag

Hvis omsetningen er innenfor mva-loven og ikke omfattes av fritak, er dere nødt til å fakturere med mva.

Da er det nok korrekt å viderefakturere med mva, selv om de fikk ballen fra ikke hadde gjort det (mye større firma enn oss, så jeg trodde ike de gjorde feil...). Jeg skal uansett ta en telefon til revisor over helga og sjekke.

takk igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gode forslag

Hvis omsetningen er innenfor mva-loven og ikke omfattes av fritak, er dere nødt til å fakturere med mva.

Da er det nok korrekt å viderefakturere med mva, selv om de fikk ballen fra ikke hadde gjort det (mye større firma enn oss, så jeg trodde ike de gjorde feil...). Jeg skal uansett ta en telefon til revisor over helga og sjekke.

takk igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal viderefakturere noe som er moms-pliktig, så må du fakturere dette beløpet, og legge til moms. Det andre firmaet får jo fradrag for det.

Det er imidlertid mulig å fakturere momsfritt. Sann rent teknisk. Jeg gjør bl.a. det da jeg fakturerer til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Da er det nok korrekt å viderefakturere med mva, selv om de fikk ballen fra ikke hadde gjort det (mye større firma enn oss, så jeg trodde ike de gjorde feil...). Jeg skal uansett ta en telefon til revisor over helga og sjekke.

takk igjen :-)

Kursing og undervisning er mva.fri omsetning, så leverandøren av kurset har gjort riktig ved å fakturere uten mva.

Du skal heller ikke legge på mva, når du viderefakturerer en slik tjeneste, jeg ville opprette en ny varekonto i faktureringssystemet, og lage regnskapshenvisning til en konto i serien 3100 Salgsinntekter, avgiftsfritt. Og samtidig opprette en slik konto i regnskapssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...