Gå til innhold

Ulike typer pf-ulik behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting som jeg er usikker på da jeg har hørt om flere ting.

Krever de ulike personligetsenstyrrelsene ulik behandling? Dvs, er det et "program" for hver enkelt, eller behandler man "bare" symptomene - dvs at diagnose har liten betydning?

Hadde vært veldig ok å få et klart svar på dette - en gang for alle.

Videoannonse
Annonse
Gjest Dalekene
Skrevet

Der hvor jeg går får ulike pfer lik terapi men individuelt tilpasset til den enkelte. Tipper min terapeut er noe annerledes i forhold til meg vs noen som ikke sliter med andre ting. Nå går jeg i gruppe så har på en måte sett dette i praksis. Dessuten er det også forskjell og variasjoner i forhold til hvordan en bestemt pf manifisterer seg. Disse kriteriene er jo ekstremt grovkalibrede og fanger verken opp nyanser etc.

Forøvrig har det vært veldig lite fokus på diagnose etc men primært på symptomer.

Og det er noe som plager meg også at det kan være såpass subjektivt og avhengig av den enkelte terapeut hvordan de utøver behandlingen. Det blir veldig synlig i gruppeterapi og en får se flere forskjellige terapeuter arbeide samt høre erfaringen til medpasienter .

Men alternativet er slik jeg ser det og gjøre det beste ut av det tilbudet en faktisk få. Og av til må en bare velge å stole på de som skal ha greie på dette. De har ihvertfall som regel mer kunnskap og erfaring rundt dette med psykiske lidelser etc enn det vi har. Hvis en absolutt ikke er fornøyd så er det andre alternativet å lete videre. Eller å kave og arbeide med seg selv og bruke ressurser på nett eller bøker. Jeg klarte det ikke selv ihvertfall og trengte hjelp.

Nå ga jeg deg ikke det klare svaret du ønsket dessverre. I "min" terapi er det elementer av kogntiv terapi, psykoterapi og selvbevisthet. Bli mer kjent med seg selv og egne føleler. Jobbe med relasjonen til seg selv og andre, Ta i bruk teknikker for å bedre symptomer. Mentalisering etc. Endel ganger føles det forøvrig grøtete og formålsløst. Mange ganger har jeg stilt spørsmål og lurt på hva vitsen er. Andre ganger at i dag har jeg virkelig jobbet godt med meg selv og skjønt noe. Og jeg har endret meg mye sånn hvis jeg ser det i 1 års perspektiv.

Jeg må forøvrig også arbeide med en person i denne terapien som jeg ikke synes er særlig dyktig egentlig. Men til tross for at psykiatrien har sine feil og mangler har den utvilsomt hjulpet meg.

Skrevet

Jeg får ikke til å svare direkte til deg, Dalekene. Men ut fra din erfaring og det andre har skrevet til meg tidligere, så finnes det ikke noe klart svar på det. Ikke forstår jeg hvorfor man da setter diagnoser. Hva er vitsen?

Gjest Dalekene
Skrevet

Jeg får ikke til å svare direkte til deg, Dalekene. Men ut fra din erfaring og det andre har skrevet til meg tidligere, så finnes det ikke noe klart svar på det. Ikke forstår jeg hvorfor man da setter diagnoser. Hva er vitsen?

De må det i forhold til NAV og helsevesen for at det skal utløse midler og at en får behandling

http://www.jung-at-heart.com/jung_at_heart/borderline.html

En veldig spennende blogg ihvertfall.

Litt lesestoff til deg som jeg synes beskriver dette med diagnoser bra og hvor vanskelig det kan være. Det er forskjell på psykiatri og somatikk.

"It would be nice to imagine that there were some scientific way to determine diagnosis. Absent biological or chemical tests to establish diagnoses, we fall back on consensus reality and struggle with the unevenness of such a standard. We look to mental health professionals to be in touch with society’s understanding of people and relationships between them, of relations between emotions and the self, and on local custom and ways of perceiving experiences. One outgrowth of this approach is the DSM IV – an attempt to develop, by consensus, descriptions of all disorders thought to be reflective of mental illness of one kind or another. Categories have been expanded and elaborated in the years since the first edition was published; yet, all but the rarest of categories still depends on the subjective judgment of the examiner. Local custom, training of the examiner, examiner biases, insurance coverage, perceived stigma carried by various diagnoses, and funding sources can all influence the diagnosis made as much as the behavior and history of the patient."

Skrevet

Får ikke svart deg nå heller :-) Men nå vet jeg iallfall hvorfor man har diagnoser. Skulle ønske jeg visste dette før. Takk skal du ha.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, de ulike pf skal ha ulik behandling. Den største forskjellen er mellom de tre cluser. Også innenfor samme cluster er det ulik behandling.

Skrevet

Ja, de ulike pf skal ha ulik behandling. Den største forskjellen er mellom de tre cluser. Også innenfor samme cluster er det ulik behandling.

Tusen takk for oppklaringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...