Gå til innhold

God gjerning eller ikke?


Gjest Motiverforgodegjerninger

Anbefalte innlegg

Gjest Motiverforgodegjerninger

Hvis en får noe ut av det selv ved frivillig arbeid.Blir handlingen da på en måte ødelagt. Kan oppriktig si at jeg ønsker å hjelpe og at jeg bryr meg om mine medmennesker. Men så betyr det også mye for meg å føle meg nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Motiverforgodegjerninge

Hmm... javel... hva var det du spurte om, eller var det ikke noe spørsmål, bare en stadfestelse?

Jeg lurte på om det fortsatt er en god gjerning hvis en får noe ut av det selv? .

Altruisme defineres jo som at en gjør noe for andre uten å oppnå noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at jo verre du synes dette er å gjøre, jo bedre blir gjerningen.

Selvsagt er det en god gjerning om du får noe ut av dette selv, ikke noe er bedre enn det. Hvis det ikke var slik så var det ingen som orket å gjøre det over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt at nei, handlingen blir på ingen måte forringet.

Hvis folk ikke fikk noe som helst ut av slikt arbeid for sin egen del, ville det vært vanskelig. Det er det man kaller en vinn- vinn- situasjon, når den som yter noe for andre, føler det meningsfullt og nyttig.

Man kan kanskje stille et ørlite spørsmålstegn dersom _hele_ formålet er å føle seg edel og å ha noe å skryte av. Men da er det drevet ganske langt ut i parodien i forhold til det du beskrev, og i forhold til hva som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis en får noe ut av det selv ved frivillig arbeid.Blir handlingen da på en måte ødelagt.''

Nei, absolutt ikke. Det må da være bare positivt at det gir deg noe, slik at du vil fortsette med det.

Synes det er veldig flott at du ønsker å jobbe med noe som hjelper andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurte på om det fortsatt er en god gjerning hvis en får noe ut av det selv? .

Altruisme defineres jo som at en gjør noe for andre uten å oppnå noe selv.

Selvfølgelig er det det, så lenge det kommer en annen til gode.

Det må da bare være et bonus at man får noe ut av en god gjerning selv. Jeg gjør forresten ikke gode gjerninger, uten at jeg gjør det helhjertet. Hadde jeg ikke likt det, hadde jeg ikke gjort det. Man gjør ikke noe "positivt" dersom man egentlig absolutt ikke har lyst.

Det hjelper med spørsmålstegn når man stiller spørsmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du selv valgt om du var jordskjelvoffer eller noe sånt? Å få hjelp av en som hatet jobben sin og bare gjorde det av ren plikt eller av en som elsker å hjelpe og får mye igjen for det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...