Gå til innhold

Hundeoppdrett eller avl


Gjest hundene

Anbefalte innlegg

Gjest hundene

Hvor mange kull kan en hund få?

Hvor lang tid tar et hundesvangerskap?

Og når en oppdretter har fått max antall svangerskap ut av en hund, hva skjer med hunden da? Regne rmed at hun hele tiden får flere hunder, men hva skjer med de "gamle"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest de jeg kjenner

De hundeoppdrettere jeg kjenner til, er jo hunde-elskere, og det regner jeg med at de fleste er. Ved siden av å ha hunder som de elsker, og tar vare på, bruker de noen av dem også til avl. Det er ikke slik at de nødvendigvis utnytter maksimalt det å sette kull på dem hele tiden! Det hørtes litt kynisk ut om det var slik. Og de gamle hundene tar de vare selv om de er forbi avls-stadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

De fleste oppdrettere setter hunder ut på for. Da eier oppdretter hunden frem til den har fått 2 kull (vanligvis 2). Etter det blir hunden overført til forvert, som har oppfostret hunden.

Et svangerskap er vel på 63 dager sånn ca. Ei tispe bør ikke få mer enn 3-4 kull. Hannhunder kan vel få så mange som de rekker, men det er ikke anbefalt at en hannhund har altfor mange kull. Det kan ødelegge avlsbasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppdretterene jeg kjenner driver ikke bare avl på bikkjene sine. De blir gjerne utdannet, karaktertestet, brukshundkåret før de blir satt i avl sånn i 2-3 års alder.

Så får de gjerne et kull i året eller annethvert år fram til de er 7, men samtidig blir de gjerne brukt en del i lydighetskonkurranser o.l

Når hunden da er i 7 års alder kommer noen år med masse kos, konkurranser før alderdommen kommer. Da får de hvile og være familiehunder fram til de er ferdig med livet :-)

De oppdretterene jeg kjenner har gjerne ikke mer enn et par tisper de avler på om gangen, så de har kapasitet til å ta godt vare på de også i alderdommen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...