Gå til innhold

Bake sukkerbunn? Får det ikke til :-(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest eggedosis er jo trikset

MÅ jeg lage eggedosis?

Hvordan i allverden lager du sukkerbrød hvis du ikke lager eggedosis først? Da er det ikke rart du mislykkes. Eggedosis - så stiv som mulig - er helt nødvendig grunnlag for ethvert sukkerbrød. Hvis ikke, faller kaken fullstendig sammen - hvis den hever seg i det hele tatt.

Annonse

Ikke bruk mikser etter eggedosisen. Resten skal røres pent og forsiktig sammen med hånd.

Med mikser blir det bare skumgummibunner hos meg i alle fall.

Jeg bruker alltid mixer til melet - dog litt forsiktigere.. Men pisker eggedosisen skikkelig lenge først. Mine sukkerbrød blir veldig luftige...

Denne har alltid fungert for meg, første som fungerte etter å ha prøvd meg gjennom flere og bare fått problemer.

Sukkerbrød:

Sett stekeovnen på 160 gr. Smør minste (22-24cm) rundform.

3 egg

120 gr. sukker

60 gr. hvetemel

30 gr. potetmel

1/4 ts bakepulver

Visp eggene sammen, tilsett sukkeret. Visp til lett og luftig eggedosis. Bland melsortene og bakepulveret og vend det i eggedosisen med en slikkepott med store bevegelser. ikke rør for kraftig.

Stek kaken på nedesrte ribbe i 40 min. Sjekk om den er ferdig med en stekepinne.

Avkjøl den på rist.

Gjest majas mamma

Mine sukkerbrød er alltid luftige og fine. Men det kommer av at mannen baker dem. Han er en kløpper på sukkerbunn og bløtkaker. Har ikke anelse om hvor mange ganger jeg har forsøkt å bake sukkerbrød, eller hvor mange oppskrifte jeg har prøvd. Det går bare ikke her hos meg. Totalt miss hver gang. Men er eller god på de fleste andre ting innen matlaging.

Det er ikke komplisert å bake sukkerbrød.

Til en 24 cm form bruker jeg denne oppskriften: 5 egg, 125 g sukker, 175 g hvetemel, 1 ts bakepulver.

Først visper jeg egg og sukker lenge, til det blir en helt stiv eggedosis. (Hvis du lager "topper" med vispene som ikke glattes ut er den ferdig.) Deretter sikter jeg i hvetemel og bakepulver og vender det forsiktig inn med en slikkepott. Ikke rør rundt på vanlig måte.

Kakeformen smører jeg bare i bunnen og kanskje litt opp på sidene, aldri helt opp.

Jeg steker det på 175 grader i ca 35 minutter. Ikke åpne døren til stekeovnen før det har gått i alle fall 25 minutter. Når toppen er gylden er det ferdig. (Men hvis du tar det ut for tidlig vil det synke sammen.) Ikke avkjøl sukkerbrødet i trekk, som en ekstra forsikring kan du sette stekeplaten du bukte over formen som et "lokk".

Jeg har enda ikke mislyktes med denne oppskriften. Det blir et veldig luftig sukkerbrød, vil du ha det "tettere" går det an å bruke mer sukker. Det blir såpass høyt at det ikke er noe problem å dele det i tre lag.

(Til en form på 26 cm bruker jeg 7 egg, 175 g sukker, 250 g hvetemel, 1 1/2 ts bakepulver.)

Annonse

brilleslangen

denne fikk jeg engang av min mor

og i hennes kokebok var oppskriften navnet som:

"Sukkerbrød som aldri mislykkes"

2 kopper farin

2 kopper potetmel

3-4 ts bakepulver

4 egg

Alt blandes i en bolle og piskes godt. Helles i smurt form(24-26cm diam). Stekes på nederste rille ved 225 grader i 30-40 min

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...