Gå til innhold

NHD, kjæresterier


Gjest nye_rammer

Anbefalte innlegg

Gjest nye_rammer

Hei NHD.

For noen år siden fikk jeg hjelp fra deg og flere her inne etter at min daværende samboer nesten sendte meg i grava. Har kommet meg på beina igjen og vært singel lenge.

For noen mnd siden traff jeg en mann jeg føler meg trygg på, en trøndermann faktisk :-) Vi har det veldig bra sammen når vi treffes. Samtidig har det dukket opp et par problemer for min del, og jeg trenger innspill. Har jo bare erfaring fra dårlige forhold.

Det ene er at jeg er redd, går omtrent og venter på at han skal bli jævlig og kjemper stadig en liten kamp med meg selv med å ikke stenge av følelsesmessig, sånn at jeg i utgangspunktet står litt på vippen og til tider har mest lyst til å stikke min vei. På toppen av dette blir jeg så usikker når jeg ikke hører noe fra han de dagene vi er fra hverandre grunnet jobb, reiser eller ting vi planla før vi traff hverandre. Fire dager uten en eneste liten sms gjør at jeg føler meg glemt og ubetydelig, og det står sånn i sterk kontrast til hvor nære vi er og hvor godt vi har det når vi sees. Jeg hater å innrømme dette for meg selv, og jeg synes det er flaut, for man skal jo liksom være voksen og uavhengig. Jeg vil ikke mase om det, og heller ikke ende opp med å bli den som alltid må initiere kontakt. Har du noe forslag til hvordan jeg kan løse dette?

2. Jeg er ikke forelsket, kjenner stort sett ingen kribling, brusing eller noe av det der. Jeg har det veldig bra når vi er sammen og seksuelt klaffer det utmerket, men den helt store tiltrekningen er ikke der. Det er mer sånn koselig og trygt. For meg er det nok, men er et slikt forhold dødfødt, på sikt? Er det kanskje dårlig gjort av meg å fortsette å treffe han, bør jeg være åpen om dette slik at han kan være fri og heller prøve å møte noen han kan oppleve den store forelskelsen med?

Tredje problemstilling: Hvordan kan jeg være en best mulig partner for han? Hva vil menn ha? Han har allerede en blid og positiv partner, og får en Anna Anka støtt og stadig, bare så det er sagt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at du har kommet deg ut av den gjørma du var i og nå har funnet en hyggelig kjæreste.

Med de erfaringene du har, er det ikke merkelig om du får mange sterke reaksjoner. Kanskje en idé å oppsøke psykolog el.l. for å sortere ut tanker og følelser mest mulig konstruktivt.

Den intense forelskelsen er oppskrytt. Man deler ikke dager og år sammen ved hjelp at superintense følelser, men i ved de tingene du beskriver dere har sammen.

Kan hende gjør dine erfaringer at noen av følelsene sitter langt inne.

Glem alt om "hva menn ønsker" og finn heller ut hva mannen i ditt liv ønsker. Der er vel kommunikasjon og observasjon de viktigste verktøyene. Det er ganske allmenmenneskelig å sette pris på å bli snakket pent om, respektert, verdsatt, bli gitt frihet og vist tillit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Jeg synes det høres helt unaturlig ut at kjærester ikke lar høre fra seg på 4 dager når en er borte fra hverandre. En SMS om dagen må være et absolutt minimum. (Ser evt bort fra reiser hvor det er ekstremt dyrt å holde kontakt, og hvor en har avtalt så sjelden kontakt på forhånd).

Dette må du snakke med han om. Dere må avklare hverandres forventninger til hverandre - også på dette området.

2. Jeg tror ikke forelskelse er så viktig. Viktigst er at en trives i hverandres selskap i hverdagen, at en vil hverandre vel og viser det, at en er trygg på hverandre og at begjæret og lidenskapen er til stede.

3. Hva menn ønsker? a) menn er mennesker, og stort sett ønsker vi mye av det samme som kvinner ønsker. B) menn er forskjellige, og det helt sikkert store individuelle forskjeller.

c) Om jeg skal driste meg til noen kjønnsforskjeller på gruppenivå, kan det bli:

Menn har mindre glede av å snakke om ting for å snakke om ting. Det gjør ingenting om kvinnen ikke snakker hele tiden.

Menn sier det mer rett ut som de tenker det. Ta det for det det er, ikke prøv å tolke det eller enda verre spørre hva han _egentlig_ mente. Om du en gang i blant sier "Dette må vi snakke om", aksepterer han at det må han tåle i et forhold. Om du ofte sier "Dette må vi faktisk snakke UT om", kan han komme til å tenke "Er det verdt det?" (forholdet).

Om han begjærer deg, er det fordi han liker deg best. For menn er kvinnen både hennes kropp og sjel. Han skjønner ikke om du spør om han liker bare kroppen din og ikke DEG.

Han vil sette pris på om det også er noe annet du tenner på enn at han vasker gulvet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

1. Jeg synes det høres helt unaturlig ut at kjærester ikke lar høre fra seg på 4 dager når en er borte fra hverandre. En SMS om dagen må være et absolutt minimum. (Ser evt bort fra reiser hvor det er ekstremt dyrt å holde kontakt, og hvor en har avtalt så sjelden kontakt på forhånd).

Dette må du snakke med han om. Dere må avklare hverandres forventninger til hverandre - også på dette området.

2. Jeg tror ikke forelskelse er så viktig. Viktigst er at en trives i hverandres selskap i hverdagen, at en vil hverandre vel og viser det, at en er trygg på hverandre og at begjæret og lidenskapen er til stede.

3. Hva menn ønsker? a) menn er mennesker, og stort sett ønsker vi mye av det samme som kvinner ønsker. B) menn er forskjellige, og det helt sikkert store individuelle forskjeller.

c) Om jeg skal driste meg til noen kjønnsforskjeller på gruppenivå, kan det bli:

Menn har mindre glede av å snakke om ting for å snakke om ting. Det gjør ingenting om kvinnen ikke snakker hele tiden.

Menn sier det mer rett ut som de tenker det. Ta det for det det er, ikke prøv å tolke det eller enda verre spørre hva han _egentlig_ mente. Om du en gang i blant sier "Dette må vi snakke om", aksepterer han at det må han tåle i et forhold. Om du ofte sier "Dette må vi faktisk snakke UT om", kan han komme til å tenke "Er det verdt det?" (forholdet).

Om han begjærer deg, er det fordi han liker deg best. For menn er kvinnen både hennes kropp og sjel. Han skjønner ikke om du spør om han liker bare kroppen din og ikke DEG.

Han vil sette pris på om det også er noe annet du tenner på enn at han vasker gulvet :-)

'' Jeg tror ikke forelskelse er så viktig. Viktigst er at en trives i hverandres selskap i hverdagen, at en vil hverandre vel og viser det, at en er trygg på hverandre og at begjæret er til stede''

Høres nitrist ut å starte et forhold uten forelskelse hvor tryggheten er det viktigste. Hvordan blir et slikt forhold etter 20 år? Skjønte foressten ikke det siste du skrev. Begjær uten forelskelse? Går det an da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Jeg tror ikke forelskelse er så viktig. Viktigst er at en trives i hverandres selskap i hverdagen, at en vil hverandre vel og viser det, at en er trygg på hverandre og at begjæret er til stede''

Høres nitrist ut å starte et forhold uten forelskelse hvor tryggheten er det viktigste. Hvordan blir et slikt forhold etter 20 år? Skjønte foressten ikke det siste du skrev. Begjær uten forelskelse? Går det an da?

Husk det var en mann som skrev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Husk det var en mann som skrev det.

;-)

Kunne aldri tenkt meg å starte et forhold uten å være forelsket. Tenk å gå glipp av den følelsen. Nei, det passer ikke meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

'' Jeg tror ikke forelskelse er så viktig. Viktigst er at en trives i hverandres selskap i hverdagen, at en vil hverandre vel og viser det, at en er trygg på hverandre og at begjæret er til stede''

Høres nitrist ut å starte et forhold uten forelskelse hvor tryggheten er det viktigste. Hvordan blir et slikt forhold etter 20 år? Skjønte foressten ikke det siste du skrev. Begjær uten forelskelse? Går det an da?

""Begjær uten forelskelse? Går det an da?""

S: Trådstarteren, som er kvinne, beskrivet selv at du har et godt sexliv. Jeg har forøvrig hørt fra flere, både kvinner og menn, som har hatt et enormt begjær til hverandre uten at de har vært så forelsket.

Husk også at forelskelse sjelden varer mer en et par år. Dens eneste redning er kjærligheten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

""Begjær uten forelskelse? Går det an da?""

S: Trådstarteren, som er kvinne, beskrivet selv at du har et godt sexliv. Jeg har forøvrig hørt fra flere, både kvinner og menn, som har hatt et enormt begjær til hverandre uten at de har vært så forelsket.

Husk også at forelskelse sjelden varer mer en et par år. Dens eneste redning er kjærligheten :-)

'' Jeg har forøvrig hørt fra flere, både kvinner og menn, som har hatt et enormt begjær til hverandre uten at de har vært så forelsket''

Hmm. Begjær, er det det samme som å være kåt på hverandre?

Eller er kanskje begjær og forelskelse det samme? Det tror jeg.

Du skal få slippe å svare, hvis du ikke vil:-)

''Husk også at forelskelse sjelden varer mer en et par år. Dens eneste redning er kjærligheten''

Den kan vare i 20 år, men ikke like intens selvfølgelig og ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

""Begjær uten forelskelse? Går det an da?""

S: Trådstarteren, som er kvinne, beskrivet selv at du har et godt sexliv. Jeg har forøvrig hørt fra flere, både kvinner og menn, som har hatt et enormt begjær til hverandre uten at de har vært så forelsket.

Husk også at forelskelse sjelden varer mer en et par år. Dens eneste redning er kjærligheten :-)

''Husk også at forelskelse sjelden varer mer en et par år. Dens eneste redning er kjærligheten :-)''

Riktig så romantisk, nhd;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...