Gå til innhold

Tolvåring med angst?

Gjest togli

Anbefalte innlegg

Min datter fyller tretten til sommeren. Hun er ei veldig sosial jente, populær og godt likt på skolen. Faglig ligger hun også over snittet. Hun misliker lekser og gjør dem kjapt unna selv om hun godt kunne ha gjort dem enda bedre om hun hadde ønsket det ;) Det er aldri snakk om å lure seg unna leksene, for det tror jeg rett og slett hadde vært for flaut for henne?

Selv om datteren min virker "vellykket" på alle måter er hun nok i bunn og grunn litt sjenert. Sammen med vennene sine (og hjemme) virker hun trygg og ser ut til å ha masse selvtillit. Hun tar gjerne lederrollen om hun føler for det og liker å ha full kontroll over det meste ;)

Det siste året har jeg bekymret meg litt over om hun kan ha litt sosial angst e.l. Hun sier selv at hun misliker for mange mennesker rundt seg. I slike situasjoner (alltid der hun kan regne med at noen vil snakke til henne) føler jeg nesten som hun henger på meg og vil "gjemme" seg bak meg. Hun fikser helt fint sosiale sammenhenger der hele skolen f.eks. er sammen om ting (karneval, tilstelninger i gymsalen, stå på scenen og synge/danse etc.), men dette er fordi hun _vet_ at hun er blant de med en viss "status" på skolen. Blir hun og venninnene f.eks. invitert i selskap der hun vet det skal være jevnaldrede fra en annen skole (som hun ikke kjenner), så vil hun gjerne dra - men trekker seg like før....

Jeg tror problemet ligger i at hun alltid må føle at det er en som alltid vil stå ved hennes side. Hvis hun ikke er 100 % sikker på at minst en holder seg til henne, så misliker hun situasjonen såpass dårlig at hun ikke takler den. Dette gjør også at hun passer på å unngå situasjoner der slikt kan skje....

Jeg er litt rådvill her... Er usikker på om vi skal ta tiden til hjelp og regne med at dette vil ordne seg etterhvert eller om vi bør gjøre noe for å endre det før problemet evt øker? Vi motiverer henne alltid til å oppsøke slike situasjoner, men det er vanskelig å tvinge et så stort barn til å være med på ting hun ikke ønsker.

Vi har prata litt om dette og hun erkjenner selv at hun har et problem, men hun vil ikke gjøre noe med det fordi hun tror det vil gå over av seg selv. Hun mener at når jeg maser om det, så blir problemet større fordi hun da tenker mer på at hun har et problem. Jeg tror kanskje hun har rett i det :-/

Innspill, erfaringer, tanker etc. taes imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig tror jeg dette er "normal sjenerthet". Kan det ha noe med pubertet å gjøre?

Hvis du er i tvil, kan du ta en prat med helsesøster på skolen. Det tror jeg at jeg ville gjort.

Håper du finner ut av det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal høre på datteren din. Det høres for meg ut som normal sjernerthet og en usikkerhet som er vanlig i barne og ungdomsårene.

Når sønnen min var liten sa engang en lege til meg (bekymret småbarnsmor på den tiden): "det er viktig å ikke lage problemer der hvor det ikke er problemer"...

Det blir litt av det samme, selv om det er et problem så høres det ut som en normal tilstand hos en som er nesten tenåring. Hun høres jo ellers ut som en sosial jente som mestrer det meste :-)

Jeg tror du skal ta henne på alvor når hun sier at problemet blir større når du fokuserer på det. Det er forståelig for meg. Samtidig skjønner jeg at du gjør det, fordi vi er så sårbare på ungene våre....ungenes utfordringer/problemer kan ofte bli vanskeligere for oss som foreldre, enn det faktisk oppleves for dem...

Det er kjempefint å lese at dere har så god kommunikasjon at dere kan snakke om det (jeg tror ikke at det er noen selvfølge) , det betyr jo at hun også kan komme til deg hvis hun føler at det blir vanskelig å håndtere dette....

Lykke til med tenårene som snart kommer..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres helt normal ut og jeg tror - som hun selv sier - at du ikke skal mase mer om dette, men la henne være i fred. Det er da heller ingen krise om hun ikke vil være med på store tilstelninger med mange ukjente? Jeg er akkurat likedan selv. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg dette er "normal sjenerthet". Kan det ha noe med pubertet å gjøre?

Hvis du er i tvil, kan du ta en prat med helsesøster på skolen. Det tror jeg at jeg ville gjort.

Håper du finner ut av det :-)

Jeg håper det er normal pubertetssjenerthet ;)

Det er litt typisk meg å bekymre meg, men som regel går det bedre enn jeg fryktet. Får holde meg til den inntil videre ;)

Har helsesøster i tankene om det skulle bli verre. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du skal høre på datteren din. Det høres for meg ut som normal sjernerthet og en usikkerhet som er vanlig i barne og ungdomsårene.

Når sønnen min var liten sa engang en lege til meg (bekymret småbarnsmor på den tiden): "det er viktig å ikke lage problemer der hvor det ikke er problemer"...

Det blir litt av det samme, selv om det er et problem så høres det ut som en normal tilstand hos en som er nesten tenåring. Hun høres jo ellers ut som en sosial jente som mestrer det meste :-)

Jeg tror du skal ta henne på alvor når hun sier at problemet blir større når du fokuserer på det. Det er forståelig for meg. Samtidig skjønner jeg at du gjør det, fordi vi er så sårbare på ungene våre....ungenes utfordringer/problemer kan ofte bli vanskeligere for oss som foreldre, enn det faktisk oppleves for dem...

Det er kjempefint å lese at dere har så god kommunikasjon at dere kan snakke om det (jeg tror ikke at det er noen selvfølge) , det betyr jo at hun også kan komme til deg hvis hun føler at det blir vanskelig å håndtere dette....

Lykke til med tenårene som snart kommer..:-)

Takk skal du ha :)

Det er så godt å lufte tankene sine for dere her inne. Får rydda litt i tankekaoset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres helt normal ut og jeg tror - som hun selv sier - at du ikke skal mase mer om dette, men la henne være i fred. Det er da heller ingen krise om hun ikke vil være med på store tilstelninger med mange ukjente? Jeg er akkurat likedan selv. :o)

Det er så deilig å høre dere si dette :)

*puster lettere nå* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn i 14-15 årsalderen. Og siden jeg var seint utviklet, er det absolutt sammenlignbart.

Hos meg var det en fase som gikk over av seg selv. Jeg skrev også svarte dikt, foretrakk dyr framfor mennesker (det gjør jeg forsåvidt fortsatt) og grublet mye bak låst dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn i 14-15 årsalderen. Og siden jeg var seint utviklet, er det absolutt sammenlignbart.

Hos meg var det en fase som gikk over av seg selv. Jeg skrev også svarte dikt, foretrakk dyr framfor mennesker (det gjør jeg forsåvidt fortsatt) og grublet mye bak låst dør.

Takk for svar :) Jeg skjønner at jeg skal roe meg litt ned og tenke at det er en fase hun må gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt vanlig i den alderen.

Gi henne positiv respons på alt det hun faktisk klarer, og ikke mas om den sjenertheten. Det kunne vært mye verre. Det kan også _bli_ verre hvis dere fokuserer for mye på det

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er helt vanlig i den alderen.

Gi henne positiv respons på alt det hun faktisk klarer, og ikke mas om den sjenertheten. Det kunne vært mye verre. Det kan også _bli_ verre hvis dere fokuserer for mye på det

tror

Takk for svar :) Skal ta dette til etterretning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her, i at dette er helt normalt.

Jeg foreslår at du snakker med henne en gang til om dette. Si at du har tenkt litt over at du har mast om dette og at du nå tenker at det bare er en fase hun går gjennom og at det er helt normalt. Si at du beklager at du maste om det. På den måten lærer hun både at det er normalt og at det vil gå over, at det går an å beklage noe man har sagt eller gjort på en ordentlig måte og hun vil bli tryggere på at du ikke går og bekymrer deg lengre og at hun ikke vil bli mast på igjen.

Jeg mener ikke at du har grunn til å ha dårlig samvittighet altså, men tror det kan være bra for datteren din med en slik samtale.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her, i at dette er helt normalt.

Jeg foreslår at du snakker med henne en gang til om dette. Si at du har tenkt litt over at du har mast om dette og at du nå tenker at det bare er en fase hun går gjennom og at det er helt normalt. Si at du beklager at du maste om det. På den måten lærer hun både at det er normalt og at det vil gå over, at det går an å beklage noe man har sagt eller gjort på en ordentlig måte og hun vil bli tryggere på at du ikke går og bekymrer deg lengre og at hun ikke vil bli mast på igjen.

Jeg mener ikke at du har grunn til å ha dårlig samvittighet altså, men tror det kan være bra for datteren din med en slik samtale.

Lykke til! :)

Takk :)

Vi har allerede hatt denne samtalen, så tror det skal gå greit :)

Hun hadde imidlertid trøbbel med å gå på skolen en dag i forrige uke. De hadde nemlig sløyd og læreren hadde satt alle elevene i grupper på to og to på hvert bord. Hun var den eneste til overs og fikk bord alene (noe som altså ikke var så kjekt ;-)). Hun nekta å gå ut av bilen ved skolen og gråt sårt...Sa hun ikke greide det... Er nok derfor jeg ble ekstra bekymra. Jeg skal uansett prate med rektor om dette imorgen slik at de finner en løsning mht gruppesammensetningen i faget, så håper jeg det ordner seg (selv om jeg tenker at hun burde våge å si fra selv og/eller stå i situasjonen og takle den som den er...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sammenligning forøvrig; minner meg om nin sønn på den alderen, Han har alltid vært (og er fortsatt) en sosial, intelligent & oppegående gutt, som svært ofte hart blitt brukt til "buffer" ift medelever i skolesammenheng.

Da de skulle på leirskole sa han: "Håper jeg ikke kommer i hytte med X og Y". Noe jeg tok opp, men skjedde likevel med froklaringen "han er jo så flink, så utviklende og så sosial".

Ja, vel & bra, men kanskje de "flinke" barna av og til trenger å bli sett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sammenligning forøvrig; minner meg om nin sønn på den alderen, Han har alltid vært (og er fortsatt) en sosial, intelligent & oppegående gutt, som svært ofte hart blitt brukt til "buffer" ift medelever i skolesammenheng.

Da de skulle på leirskole sa han: "Håper jeg ikke kommer i hytte med X og Y". Noe jeg tok opp, men skjedde likevel med froklaringen "han er jo så flink, så utviklende og så sosial".

Ja, vel & bra, men kanskje de "flinke" barna av og til trenger å bli sett....

Kjenner dette godt igjen, ja.....

Får jobbe mot at hun blir tøffere og våger å ta sjanser. Dessuten trenger hun ikke alltid å være "snill pike" så lenge hun oppfører seg bra mot andre mennesker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner dette godt igjen, ja.....

Får jobbe mot at hun blir tøffere og våger å ta sjanser. Dessuten trenger hun ikke alltid å være "snill pike" så lenge hun oppfører seg bra mot andre mennesker ;)

Ikke sant?

I min sønns første barenhage sa de " Han er så snill, viss noen tar fra han en leke, sier han ingenting!"

Jeg sa at "det er vel ikke ok, men lettvint for dere"..

Nå er han 18 år, bor hjemme, viser mye omsorg for søsken / familie og andre, men kom hjem beruset forrige helg (ikke til applaus fra meg, men tenkte nærmest det var et sunnhetstegn:-(

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...