Gå til innhold

Eggstokkreft - ny behandling


Gjest Leter etter muligheter

Anbefalte innlegg

Gjest Leter etter muligheter

Hei! Jeg har eggstokkreft med spredning til bukhinnen. Jeg har en bekjent med samme type kreft som behandles med Removab i Tyskland - på henne har det god effekt. Radiumhospitalet mener at medikamentet ikke har særlig effekt, men mange bivirkninger. I følge min bekjent har cellegiften flere og verre bivirkninger. Jeg har forstått det slik at mulig effekt er avhengig av at kreftcellene har et molekyl på utsiden av kreftcellen (EpCAM (epithelial cell adhesion molecule). Mitt spørsmål er: hvilken undersøkelse må til for å finne ut om kreftcellene har molekylet EpCAM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skal høre med mine kolleger på kreftavdelingen. Foreløpig henviser jeg til offisiell informasjon på denne hjemmeside:

http://www.ema.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/removab/H-972-en1.pdf.

Så skal jeg gi tilbakemelding om testen du etterlyser.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei igjen. Våre kreftleger har ingen erfaring om hverken blodprøve eller behandling. Ut fra informasjonen på nettet ser det ut som det brukes for å redusere mengden av væske i bukhulen (ascites) som produseres av kreftcellene. Det reduserer hyppigheten av behov for uttapping av væsken. Har du slikt behov? Det ser ikke ut til at det helbreder kreften, men minsker ubehaget som kan følge av denne kreftform. Det brukes tilsynelatende først når annen behandling ikke fører frem. Jeg kan forstått du er på jakt etter noe som kan helbrede deg effektivt, men det er altså ikke en metode som er brukt i Norge. Om Radiumhospitalet har erfaring, vet jeg ikke. Det er mange medikamenter for behandling av eggstokk-kreft som er grundig studert og hvor effektivitet er bevist. Men jeg forstår at du vil sjekke alt. Hvis jeg får mer informasjon, vil jeg legge det inn, så hold kontakt med nettsiden. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...