Gå til innhold

Er dette lovlig fra sjefen i butikken?

Anbefalte innlegg

Gjest noen jeg kjenner

Ei jeg kjenner jobber i en kjent mote-klesbutikk i Oslo. Sjefen krever at alle ansatte må være kledt i klær fra butikken. Klærne må skiftes ut når en ny mote kommer, slik at de alltid er kledt oppdatert.

Problemet er at de ansatte må betale for disse klærne selv. Det er dyre klær.

Jeg mener at dette ikke kan være lovlig. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343252-er-dette-lovlig-fra-sjefen-i-butikken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hjernetrimmern

Selv om de må kjøpe klærne i den butikken de jobber, så får de jo sikkert rabatt på det de handler! De burde det hvertfall...

Kommer kanksje an på hvilken butikk det er da, men jeg kjenner også flere som jobber i klesbutikker, og de må gå i butikkens klær. Men de vet jeg betaler bare en brøkdel av utsalgspris...

Kanksje noen av klærne er slike de ville kjøpt i allefall, og er bare glad til...

Gjest noen jeg kjenner

Selv om de må kjøpe klærne i den butikken de jobber, så får de jo sikkert rabatt på det de handler! De burde det hvertfall...

Kommer kanksje an på hvilken butikk det er da, men jeg kjenner også flere som jobber i klesbutikker, og de må gå i butikkens klær. Men de vet jeg betaler bare en brøkdel av utsalgspris...

Kanksje noen av klærne er slike de ville kjøpt i allefall, og er bare glad til...

Slik jeg har forstått det, får de ikke rabatt nei, og klærne er relativt dyre.

Annonse

Gjest Niccola

Så lenge jobbklær kan tas med hjem og brukes på fritiden er det helt klart at de ansatte må betale for dem selv. Skal bedriften betale må uniformen/"uniformen" være kun til bruk på jobb.

Hvorvidt bedriften faktisk kan pålegge de ansatte å kjøpe klærne for å jobbe der, uavhengig om de ansatte i det hele tatt har ønsker om å bruke klærne privat, lurer jeg nok på.

Kan de velge antrekk selv? Får de rabatt? Hva skjer dersom de ikke følger bestemmelsene?

Jeg ville hørt med fagforeningen.

Slik jeg har forstått det, får de ikke rabatt nei, og klærne er relativt dyre.

Da har han ikke noe med å kreve det, såfremt det ikke står klart og tydelig i kontrakten - og i så fall bør de ha bedre betalt enn i en butikkjobb uten slike krav.

Gjest Niccola

Da har han ikke noe med å kreve det, såfremt det ikke står klart og tydelig i kontrakten - og i så fall bør de ha bedre betalt enn i en butikkjobb uten slike krav.

Enig, og det bør ha kommet klart frem allerede på intervju, ikke først når kontrakten legges på bordet. Pussig opplegg.

Er ikke det noe man kan trekke fra på skatten da?

dette med arbeidsklær om man betaler dem selv?

Men det er selvsagt vanlig at man får gode rabatter når man MÅ kjøpe alle klærne sine hos arbeidsgiver.

Det inngår sannsynligvis i minstefradraget

Hvis sjefen derimot betaler klærne, blir det skattepliktig som lønn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...