Gå til innhold

NHD- teknikk for å få sove


Gjest women39år

Anbefalte innlegg

Gjest women39år

Hei NHD.

Jeg mener å huske at du skrev for en stund siden at du kjente til en teknikk som kunne få deg til å sove omtrent i det du la hodet på puten. (En slags selvhypnose?)

Kan du fortelle hvordan du gjør det, evnt linke til et sted som beskriver teknikken?

Jeg sliter fryktelig med søvn, grunnet skiftarbeid, og stress på jobben som jeg ikke alltid klarer å legge fra meg når jeg kommer hjem. Turnusen i mitt yrke er stort sett kveld-dag-kveld-dag ukene igjennom. Pluss endel nattvakter innimellom.

Jeg kan ikke bruke sovemedisin i den jobben jeg har.

Jeg legger meg tidlig når jeg har mulighet, og står opp noenlunde samme tid hver dag. Sover litt lengre når jeg har kveldsvakter. Jeg klarer ikke å falle i søvn om kvelden, særlig ikke når jeg har jobbet kveld, og skal på jobb 6 timer senere. (8 timers opphold mellom vakter.)

Bruker ingen medisiner, trener flere ganger i uken, og lever ellers et greit liv med litt sorger og bekymringer som de fleste andre.

Men blir utslitt av å ikke få sovne om kvelden.

Det hender jeg blir liggende å tenke på ting, og da kan det kværne ganske lenge. Ser på klokken en gang i timen ca, og teller alltid timer til jeg skal stå opp.

Sovner jeg, sover jeg svært lett, og våkner flere ganger i løpet av natten, men da sovner jeg alltid hurtig igjen.

Om morgenen våkner jeg lett gjerne ti min før vekkeklokken, men kjenner jeg ofte har sovet for lite. Trenger helst 8 timers søvn.

Å ta vekk klokken i soverommet var ikke noe for meg. Jeg trodde jeg hadde mange timer igjen å sove sist jeg prøvde, men da ringte vekkeklokken på mobilen 4 min etter jeg hadde lagt hodet på puten. Det var ubehagelig.

Så jeg liker å ha kontroll over hva klokken er, så jeg kan telle timer til jeg skal opp. Telle timer og minutter.

Håper du kunne svart. Sikkert mange her inne som sliter med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Telle minutter og timer må du slutte med.

Så til spørsmålet ditt: Du må finne en psykolog eller lege som praktiserer hypnose. Be om å lære selvhypnose i den hensikt å kunne sovne "umiddelbart etter ildopphør".

Jeg lærte det av en kollega som først hypnotiserte meg, deretter lærte meg å gjøre det selv.

Beklager, men jeg tror det er vanskelig å lære uten hjelp av en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telle minutter og timer må du slutte med.

Så til spørsmålet ditt: Du må finne en psykolog eller lege som praktiserer hypnose. Be om å lære selvhypnose i den hensikt å kunne sovne "umiddelbart etter ildopphør".

Jeg lærte det av en kollega som først hypnotiserte meg, deretter lærte meg å gjøre det selv.

Beklager, men jeg tror det er vanskelig å lære uten hjelp av en annen.

Har offentlige psykologer lov å hypnotisere pasientene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har offentlige psykologer lov å hypnotisere pasientene sine?

Ja, hvis de har tatt utdannelse i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis de har tatt utdannelse i dette.

Jeg jobber også slik du gjør. Jeg fant yoga og meditasjon som et middel for stressmestring. Det har vært glimrende for meg. Jeg anbefaller det gjerne. Det er ikke alltid ting som funker for meg funker for andre, men det er folk med søvnproblemer på kursene i yoga og meditasjon.

Se på sidene til www.acem.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...