Gå til innhold

Om deltidsjobb i supermarked, synspunkter?


Gjest Martilla

Anbefalte innlegg

Gjest Martilla

Jeg jobber i et supermarked ved siden av studiene, fra en til to dager i uken. Seks timer hver gang.

Før jeg begynte studiene igjen i høst, var jeg ansatt der halvannet år på fulltid. Arbeidsoppgavene mine var varierte, og jeg hadde god oversikt i butikken.

Et stykke før jeg gikk ut i ferie i sommer spurte min sjef meg om jeg ikke kunne tenke meg å bli leder/lukkeansvarlig.

Jeg sa at det kunne jeg godt tenke meg, men at jeg jo kom til å studere til høsten, og kun kunne fortsette på deltid.

Han sa dette var fint nok, og at jeg da bare kunne ta et par lukkevakter i uken.

Jeg var på ferie i en mnd og vi skrev sammen per sms, om når jeg kunne tenke meg å komme tilbake og hvilke dager det passet meg mest å jobbe. Vi avtalte dette og jeg skrev at jeg jo gjerne ville bli leder, men at jeg jo måtte ha noe opplæring først.

Han skrev tilbake at dette var flott.

Men da jeg kom tilbake nevnte han aldri noe om lederstillingen, jeg var også litt stresset p.g.a studiene, så jeg avventet det litt, og regnet vel egentlig med at han snart kom til å si noe. Men det gjorde han jo aldri!

- Og han ansetter ledere rett som det er.

Jeg undrer meg over hvorfor. Har han glemt det? Har han ombestemt seg?

I tilleg har jeg problemer med stiv nakke, og da jeg blir satt i kassen hver gang jeg er på arbeid, og stortsett forblir der, får jeg vondt i hele kroppen. Jeg er begynt å trene yoga igjen og får en massasje av kjæresten i ny og ned, men det hjelper ikke nevneverdig. Sitter jeg ikke med hodet i kassen, sitter jeg med det i bøkene...

All den tid jeg har vært der har jeg tenkt at jeg skal finne meg noe bedre, det er minstelønn, og det er en travel butikk, så man får ikke riktig noe tilbake for strevet. Men da jeg var på fulltid, kunne jeg godt like "kjøret" også, da jeg følte jeg riktig fikk brukt kroppen min.

Nå er spørsmålet egentlig om jeg skal søke nye jobber, eller om jeg skal ta det opp med sjefen, det om å bli leder.

Men det er flere aspekter her.

Jeg føler meg litt trampet på, og degradert. Det går utover min stolthet og være den som blir sittende i kassen, når jeg vet at jeg duger til så mye mer. Jeg er skuffet over sjefen også. Jeg er en god ansatt. Kommer aldri for sent, aldri syk, alltid på humør.

Så hvorfor er dette plutselig "glemt"?

Og nå, etter så lang tid i kassen, er jeg nesten litt redd for at jeg ikke kan ta det ansvaret å bli lukkeansvarlig igjen. Det er en stor butikk midt i byen, og det innebærer jo noe risiko. Kanskje det egentlig ikke er noe for meg?

Har jo vært der i to år, kanskje det er på tide å vende nesen mot noe annet. Er jo ikke så lett å få jobb i dag bare, så tørr ikke å si opp jobben min før jeg har funnet noe annet (kan strengt tatt klare meg på studielån, men er blitt vant til de ekstra kronene) og det tar en del energi å finne seg noe. For skal jeg ha noe nytt, så skal det være noe bedre.

Hva syns dere?

Har sjefen behandlet meg urealt her, eller burde jeg tatt intinativ selv til å bli leder?

Ny jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet som redaktør i en avis og mange år som journalist. Nå jobber jeg på et kontor og er utpeket som kaffekoker. Men det gjør meg slettes ingen ting. Synes det er deilig å ha en jobb hvor jeg ikke trenger å tenke så mye. Alt til sin tid. Stress og ansvar får du før eller senere likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest signaturen

Hvorfor tok du ikke mer initiativ selv, når det virket som dere var enige før ferien? Hvis du ikke er fornøyd med å sitte i kassa kan du søke jobber mens du samtidig har den jobben du har nå. Ikke si opp før du har fått ny jobb i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martilla

Hvorfor tok du ikke mer initiativ selv, når det virket som dere var enige før ferien? Hvis du ikke er fornøyd med å sitte i kassa kan du søke jobber mens du samtidig har den jobben du har nå. Ikke si opp før du har fått ny jobb i alle fall.

Første grunn til at jeg ikke tok mer intinativ var at jeg begynte på nytt studie, og var litt stresset, hadde lite tid o.s.v.

Andre grunn var at jeg ventet på at han skulle si noe.

Tredje grunnen var at jeg synes slike samtaler er ekle, jeg har for dårlig selvværd eller noe.

Sånn nå var jeg helt ærlig. Har sikkert problemer m tanke på fireren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente lederstilling når du jobber en til to dager i uken! Herregud, hvordan skal det gå da? Dette var det snakk om når du jobbet på heltid.. Jeg vil tro sjefen forventet at du skulle jobbe mer hvis lederstilling var aktuelt.

Du kan jo ta opp med han at du ikke orker å kun sitte i kassa da, og kanskje finne noe som passer bedre. vet ikke hva mer som gjøres i dagligvarebutikk enn å sitte i kassa og rydde ut varer jeg, men det er sikkert mye mer...

Du kan jo også ta opp at dere snakket om lederstilling, og spør hvor mye han forventet seg at du skulle jobbe. Kan hende han lokket med stillingen også.. ikke godt å si, men be om medarbeidersamtale. Man pleier ikke å bruke tid og krefter på å få bedre stilinger på deltidsansatte som jobber så sjelden, sånn er det desverre. For det er ingen karriere, men en ekstrainntekt og folk (gjerne ungdom og studenter) slutter når de får seg annen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg fikk med meg alle detaljene, men det er ikke så rart om sjefen prioriterer de heltidsansatte mht. låseansvar og lederverv.

Hvis du er litt lei, synes jeg du skal søke andre jobber, men ikke si opp før du har fått noe. Pass på at du får en attest når du slutter.

Her er en humorblogg fra andre deltidsansatte (bla gjerne litt bakover, jeg synes mange av de morsomste innleggene er fra 2009):

http://www.vilduhapose.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Martilla

Du kan ikke forvente lederstilling når du jobber en til to dager i uken! Herregud, hvordan skal det gå da? Dette var det snakk om når du jobbet på heltid.. Jeg vil tro sjefen forventet at du skulle jobbe mer hvis lederstilling var aktuelt.

Du kan jo ta opp med han at du ikke orker å kun sitte i kassa da, og kanskje finne noe som passer bedre. vet ikke hva mer som gjøres i dagligvarebutikk enn å sitte i kassa og rydde ut varer jeg, men det er sikkert mye mer...

Du kan jo også ta opp at dere snakket om lederstilling, og spør hvor mye han forventet seg at du skulle jobbe. Kan hende han lokket med stillingen også.. ikke godt å si, men be om medarbeidersamtale. Man pleier ikke å bruke tid og krefter på å få bedre stilinger på deltidsansatte som jobber så sjelden, sånn er det desverre. For det er ingen karriere, men en ekstrainntekt og folk (gjerne ungdom og studenter) slutter når de får seg annen jobb.

Det er et par andre stykker som er på deltid og ledere, de jobber ikke mer enn meg. Men jeg tror de ble ledere mens de jobbet på fulltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidliger kassaansatt

Vet ikke om jeg fikk med meg alle detaljene, men det er ikke så rart om sjefen prioriterer de heltidsansatte mht. låseansvar og lederverv.

Hvis du er litt lei, synes jeg du skal søke andre jobber, men ikke si opp før du har fått noe. Pass på at du får en attest når du slutter.

Her er en humorblogg fra andre deltidsansatte (bla gjerne litt bakover, jeg synes mange av de morsomste innleggene er fra 2009):

http://www.vilduhapose.blogspot.com/

For en håpløs syteblogg! Kjefter ned kunder og klager på ting som er selvsagte for dem, men som kunder ikke skjønner fordi det ikke står opplysninger om ting som kan misforstås. Mange ting er enkle å gjøre noe med, men her sitter kassaarbeiderne å håner kundene sine i stedet. Jeg har hatt en kassajobb og det er ikke vanskelig å håndtere frekke kunder på en hyggelig måte. De aller fleste beklager seg eller blir flaue nok når man gir dem et strålende smil og en god forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en håpløs syteblogg! Kjefter ned kunder og klager på ting som er selvsagte for dem, men som kunder ikke skjønner fordi det ikke står opplysninger om ting som kan misforstås. Mange ting er enkle å gjøre noe med, men her sitter kassaarbeiderne å håner kundene sine i stedet. Jeg har hatt en kassajobb og det er ikke vanskelig å håndtere frekke kunder på en hyggelig måte. De aller fleste beklager seg eller blir flaue nok når man gir dem et strålende smil og en god forklaring.

Noen av postene er sånn. Men andre synes jeg er ganske humoristiske. Det er mange forskjellige forfattere.

Men det er klart de er litt av typen "utblåsning". Akkurat som mange andre blogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martilla

Vet ikke om jeg fikk med meg alle detaljene, men det er ikke så rart om sjefen prioriterer de heltidsansatte mht. låseansvar og lederverv.

Hvis du er litt lei, synes jeg du skal søke andre jobber, men ikke si opp før du har fått noe. Pass på at du får en attest når du slutter.

Her er en humorblogg fra andre deltidsansatte (bla gjerne litt bakover, jeg synes mange av de morsomste innleggene er fra 2009):

http://www.vilduhapose.blogspot.com/

Haha! Dette var en artig blogg.

Men etter to år i butikken har jeg oppdaget for effektfull smitteeffekten er. Sitter du å ser hyggelig ut i kassen, får du automatisk hyggelige kunder. Etter jeg begynte på deltid har jeg fått mer overskudd til å smile og snakke med kundene, siden den gang er det sjelden jeg har fått sure kunder.

Slik unngår du ubehagelige situasjoner (som oftest), for er det en ubehagelig kunde, fortjener de ikke min respekt tilbake.

Senest jeg var på arbeid så var det en kunde som var litt sen med å plukke opp kvitteringen sin på båndet. Vi var igang med å lukke, og en leder plukket opp kvitteringen og kastet den i søppla.

Da var kunden ikke sen med å si at det var hans kvittering og at hun ikke skulle kaste den. Istedet for å beklage seg sa hun at han måtte ta den, ellers så ble den ryddet.

Og gjett hva? Kunden ble driiitsur.

Kunden hadde kanskje rett, men hun hadde jobbet i 11 timer, kunden tenkte jo ikke på dette der han tok lørdagshandelen i siste liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Dette var en artig blogg.

Men etter to år i butikken har jeg oppdaget for effektfull smitteeffekten er. Sitter du å ser hyggelig ut i kassen, får du automatisk hyggelige kunder. Etter jeg begynte på deltid har jeg fått mer overskudd til å smile og snakke med kundene, siden den gang er det sjelden jeg har fått sure kunder.

Slik unngår du ubehagelige situasjoner (som oftest), for er det en ubehagelig kunde, fortjener de ikke min respekt tilbake.

Senest jeg var på arbeid så var det en kunde som var litt sen med å plukke opp kvitteringen sin på båndet. Vi var igang med å lukke, og en leder plukket opp kvitteringen og kastet den i søppla.

Da var kunden ikke sen med å si at det var hans kvittering og at hun ikke skulle kaste den. Istedet for å beklage seg sa hun at han måtte ta den, ellers så ble den ryddet.

Og gjett hva? Kunden ble driiitsur.

Kunden hadde kanskje rett, men hun hadde jobbet i 11 timer, kunden tenkte jo ikke på dette der han tok lørdagshandelen i siste liten.

Slik var det allerede i min tid i varehandelen - og det var før 1980.

Men vi baksnakket enkelte typer da også, selv om vi ikke hadde noen blogg å blåse ut i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det allerede i min tid i varehandelen - og det var før 1980.

Men vi baksnakket enkelte typer da også, selv om vi ikke hadde noen blogg å blåse ut i.

Tror jeg kanskje gjelder de fleste serviceyrker med utbredt menneskekontakt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en håpløs syteblogg! Kjefter ned kunder og klager på ting som er selvsagte for dem, men som kunder ikke skjønner fordi det ikke står opplysninger om ting som kan misforstås. Mange ting er enkle å gjøre noe med, men her sitter kassaarbeiderne å håner kundene sine i stedet. Jeg har hatt en kassajobb og det er ikke vanskelig å håndtere frekke kunder på en hyggelig måte. De aller fleste beklager seg eller blir flaue nok når man gir dem et strålende smil og en god forklaring.

Har fulgt med på bloggen noen måneder nå, og gleder meg over hvert nye innlegg som kommer.

Selvsagt kan den virke litt sytete, men jeg forstår jo at de har behov for å klage litt :-)

Synes bloggen er humoristisk og morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg kanskje gjelder de fleste serviceyrker med utbredt menneskekontakt ;-)

Sikkert. Mange hadde hatt en bedre hverdag uten pasienter, brukere, elever, kunder osv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...