Spirello Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Hva bør man tenke på når man skaø få seg katt? Vi bor i blokk i boligområde med gangveier. Tenker katten må bli innekatt.. Bor ganske landlig til, så ikke midt i sentrum. Nær marka. har stor veranda som er glassert inn, så der kan vi ha klatrestativ og greier.. ) Naboen har det. Hvis vi får en katteungen nå, må vi være hjemme med den første uka? Eller? Burde kanske få tid til å være rundt oss den første tiden eller? Jeg er ikke sikker på om vi skla ha katt, men tenker på det. Vil ha en kattunge i så fall som er renslig og vant med barn. Hva med allergi? Har en sønn på 4 år som har vinterastma. Hørt at Bengalkatter ikke gir like store plager hvis man er allergisk.. Så det på tv med Trude, husker ikke hva programmet heter.. ) Noen som har innekatt her som kan fortelle litt om hvordan man går gå frem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillekatt Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Først hadde jeg sjekket om sønnen virkelig tåler katt,siden han har astma før jeg gikk til anskaffelse av en. Mange som kan reagere på bengal katter,så det er inviduelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Aldri i livet om jeg hadde gått til anskaffelse av katt dersom guttungen hadde astmatendenser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg hadde ventet til ungene begynte å mase om kjæledyr og tatt en status på astma og allergi da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Hvis sønnen din har astma så synes jeg ikke dere skal ta sjansen på å få katt før dere har prøvd det ut. Det er relativt store muligheter for at astmaen kan forverres med katt i huset. En annen ting er det å ha innekatter. Jeg vet mange har det og synes dette er greit. Selv har jeg alltid vært litt i tvil fordi jeg merker at kattene våre elsker å være ute (dog ikke nå når det er masse snø ute ;-)). Trude Mostue skrev i sin spalte i VG(?) at hun mente det ikke var naturlig for katter å leve innendørs hele tiden og at dersom man kun skulle ha katten inne, så burde man heller finne et annet kjæledyr.... Jeg er ikke i tvil om at innekatter også lever gode liv, men så vet de jo heller ikke om noe annet Hvorfor ikke skaffe dere et par rotter f.eks.? Rotter er veldig sosiale dyr og de skal helst være to. De liker å kose med eieren og skal være ute av buret minst en(?) time hver dag fordi de liker å være sammen med folk Den ene søsteren min har astma og tåler ikke så godt katter. De har fått seg to rotter og det virker ikke som hun reagerer på dem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Hvis sønnen din har astma så synes jeg ikke dere skal ta sjansen på å få katt før dere har prøvd det ut. Det er relativt store muligheter for at astmaen kan forverres med katt i huset. En annen ting er det å ha innekatter. Jeg vet mange har det og synes dette er greit. Selv har jeg alltid vært litt i tvil fordi jeg merker at kattene våre elsker å være ute (dog ikke nå når det er masse snø ute ;-)). Trude Mostue skrev i sin spalte i VG(?) at hun mente det ikke var naturlig for katter å leve innendørs hele tiden og at dersom man kun skulle ha katten inne, så burde man heller finne et annet kjæledyr.... Jeg er ikke i tvil om at innekatter også lever gode liv, men så vet de jo heller ikke om noe annet Hvorfor ikke skaffe dere et par rotter f.eks.? Rotter er veldig sosiale dyr og de skal helst være to. De liker å kose med eieren og skal være ute av buret minst en(?) time hver dag fordi de liker å være sammen med folk Den ene søsteren min har astma og tåler ikke så godt katter. De har fått seg to rotter og det virker ikke som hun reagerer på dem Han har såkalt vinter eller forkjølelsesastma, blir mer slimete enn andre når han er forkjøla, men ikke brukt medisiner siden 2007. Han har ikke reagert på katten til faren min når vi har vært hos dem en helg eller uke, heller ikke bestemors hunder. Rotter vil jeg ikke ha nei.. *grøss* snes de er ekle. Kan vel ikke sammenlignes med katt, men takk for tiips Jeg har hatt 13 hamstre, og er mer enn nok fornøyd med dyr i bur. Man kan si hva man vil og det er hyggelig med gnagere, men man får ikke den kontakten med dem som med hund eller katt.. Litt enig i at katter bør få være ute, men er redd den vil bli plaget eller borte. Er skog rett i nærheten her, og så og si bilfritt.. så kunne gått. Men hadde nok bekymret meg i hjæl, hehe.. tror innekatter har det godt også, de vet jo ikke om et annet liv. Dyr i bur er jo ikke særlig bedre da.. ) Å gå tur med katt i bånd er vel bare å vise hva den går glipp av? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg hadde ventet til ungene begynte å mase om kjæledyr og tatt en status på astma og allergi da. Det er jeg og samboern som først og fremst ønsker oss katt.. ) Og vi som har siste ord om det blir dyr eller ikke her.. uansett hvor mye sønnen vil mase. Han hadde blitt overlykkelig hadde vi fått katt, så er for alles del. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Men kommenterer hvor vidt jeg bør ha katt eller ikke, kommetarer om innekatt eller astma.. ) hehe.. Så det er ingen her som har innekatt som kan fortelle litt om hvordan man tilrettelegger? Om man bør ha fri første uka? Kan man regne med at den klorer opp møbler og henger i gardiner hvis den har klore og klatrestativ? Er det sånt alle kattunger gjør uansett? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Det er jeg og samboern som først og fremst ønsker oss katt.. ) Og vi som har siste ord om det blir dyr eller ikke her.. uansett hvor mye sønnen vil mase. Han hadde blitt overlykkelig hadde vi fått katt, så er for alles del. Jeg skjønner jo det, men hadde ikke tatt sjansen nå, i en fase med litt astmaproblemer og baby på vei. Men nå er ikke jeg henrykt ved tanken på kjæledyr i utgangspunktet. Denne ble lagt ut idag: http://www.dagbladet.no/2010/02/22/nyheter/innenriks/dyrenes_nyheter/katt/hund/10531004/ Venninnen min har blandede erfaringer med innekatt (nå bor hun sånn at de har utekatt). Noen slår seg greit til ro, andre virker som om de er på konstant leting etter en vei ut. Men selv har jeg null peiling på akkurat det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Men kommenterer hvor vidt jeg bør ha katt eller ikke, kommetarer om innekatt eller astma.. ) hehe.. Så det er ingen her som har innekatt som kan fortelle litt om hvordan man tilrettelegger? Om man bør ha fri første uka? Kan man regne med at den klorer opp møbler og henger i gardiner hvis den har klore og klatrestativ? Er det sånt alle kattunger gjør uansett? De sover ganske mye som kattunger, så tror ikke det blir et veldig problem, men kunne jo prøvd å ha noen korte dager eller starte i en ferie? Ang katteklor på møbler og vegger....det er vel best om du - som en god, framtidig katteeier - ser på det som sjarmerende minner ;-) Kjæledyr bruker heller menneskenes ting enn sine egne... Kurver, f.eks. er ikke i nærheten av å være like populære som senger, sofaer og stresslesser 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humatus Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Men kommenterer hvor vidt jeg bør ha katt eller ikke, kommetarer om innekatt eller astma.. ) hehe.. Så det er ingen her som har innekatt som kan fortelle litt om hvordan man tilrettelegger? Om man bør ha fri første uka? Kan man regne med at den klorer opp møbler og henger i gardiner hvis den har klore og klatrestativ? Er det sånt alle kattunger gjør uansett? jeg har innekatt:) Dog ikke bengal, men vanlig huskatte. Det som her er viktig er jo å gi katten sitt eget "revir" en tumleplass som bare er hans. Leker er veldig viktig og for er veldig viktig pga pelsen. En Bengal katt er vel egentlig ikke laget for norske forhold og kjenner folk som har desse som innekatter. En ting med bengal er jo at de har litt annet lynne enn vanlige katter, der du enkelt kan leke rolig med andre katter, ønsker denne litt mere Action. Ting skal skje fort, og når den angriper ja så angriper den men man lærer da fort hvor hender og ben skal være under leken 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedamen Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg har ikke innekatt, men to små pusier som ikke er så glade i å gå ut. De har ikke så mye tumleplass, vi bor i en ganske liten leilighet, men de klager aldri:) Har hatt katt i mange, mange år, og har fått intrykk av at det viktigste ikke er om katten får gå ut eller ikke, men at den får nok oppmerksomhet og utfordringer i hverdagen. Dere som har en sønn på 4 år har jo en ideel "lekekamerat" til pusen i mange år fremover. Av min erfaring har barn veldig godt av å vokse opp med dyr... Har ingen erfaringer med astma eller allergi, så der kan jeg ikke hjelpe deg. En stor klorestolpe (eller to) strategisk plassert er iallefall veldig viktig. Mine små setter stor pris på sine "klatrestativ" og har holdt seg så og si unna alle møbler. En stor (og pen) kattedo er jo også et must! Det finnes varianter som ser ut som møbler, som ikke stikker seg ut som sår i stua. (eller hvor du måtte ønske å ha den) Pusen bør også ha mulighet til å trekke seg tilbake et sted hvor den kan slappe av og være i fred, spesielt med barn i huset. Hvis du bestemmer deg for å ha innekatt, bør du velge en som ikke har vært ute tidligere. Kanskje du kan kjøpe en "kosekatt" fra rasekattoppdretter? Disse har ikke vært ute på mange generasjoner;) (kosekattene er utstillingskatter som har feil farge, litt lange bein, etc. og ikke brukes til show eller avl) Jeg vil tro at med hensyn til rengjøring og støv, så er en korthårsrase mest aktuell for deg? Utenom det vil jeg jo selvfølgelig anbefale deg å sjekke dyrebeskyttelsen, de har til en hver tid mange flotte katter som trenger et godt hjem. Der kan du kanskje også avtale å ha katten hos den et par-tre uker, for å se om det går bra i forhold til allergi? Jeg ville prøvd å være mye hjemme sammen med den nye katten i begynnelsen, for å gjøre den mer trygg, og for å begrense muligheten for "uhell" på tepper og møbler. Men er ikke alltid man har mulighet til det, desverre... Håper svaret hjelper litt iallefall, og lykke til med avgjørelsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Han har såkalt vinter eller forkjølelsesastma, blir mer slimete enn andre når han er forkjøla, men ikke brukt medisiner siden 2007. Han har ikke reagert på katten til faren min når vi har vært hos dem en helg eller uke, heller ikke bestemors hunder. Rotter vil jeg ikke ha nei.. *grøss* snes de er ekle. Kan vel ikke sammenlignes med katt, men takk for tiips Jeg har hatt 13 hamstre, og er mer enn nok fornøyd med dyr i bur. Man kan si hva man vil og det er hyggelig med gnagere, men man får ikke den kontakten med dem som med hund eller katt.. Litt enig i at katter bør få være ute, men er redd den vil bli plaget eller borte. Er skog rett i nærheten her, og så og si bilfritt.. så kunne gått. Men hadde nok bekymret meg i hjæl, hehe.. tror innekatter har det godt også, de vet jo ikke om et annet liv. Dyr i bur er jo ikke særlig bedre da.. ) Å gå tur med katt i bånd er vel bare å vise hva den går glipp av? ''Han har såkalt vinter eller forkjølelsesastma, blir mer slimete enn andre når han er forkjøla, men ikke brukt medisiner siden 2007. Han har ikke reagert på katten til faren min når vi har vært hos dem en helg eller uke, heller ikke bestemors hunder.'' Det virker jo som han har blitt eksponert for dyr uten problemer, så da vil det forhåpentligvis gå bra ''Rotter vil jeg ikke ha nei.. *grøss* snes de er ekle. Kan vel ikke sammenlignes med katt, men takk for tiips Jeg har hatt 13 hamstre, og er mer enn nok fornøyd med dyr i bur. Man kan si hva man vil og det er hyggelig med gnagere, men man får ikke den kontakten med dem som med hund eller katt..'' Enig i at det er hakket bedre med katt, ja ''Litt enig i at katter bør få være ute, men er redd den vil bli plaget eller borte. Er skog rett i nærheten her, og så og si bilfritt.. så kunne gått. Men hadde nok bekymret meg i hjæl, hehe.. tror innekatter har det godt også, de vet jo ikke om et annet liv. Dyr i bur er jo ikke særlig bedre da.. ) Å gå tur med katt i bånd er vel bare å vise hva den går glipp av?'' Joda, ikke helt uenig i det du sier. Innekatter blir iallefall dulla og kost masse med For min del hadde jeg ikke fiksa innekatter pga dritlukta.... Vi har brukt diverse typer kattesand/katteperler etc., men dritlukta sitter i huset en stund etter at vi har fjerna driten :-( Bare så du er advart ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjerringskinn Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg har tre innekatter. To er brødre fra samme kull og de kom i hus i forbindelse med en juleferie, så vi var mye hjemme de første dagene. Dette var egentlig ikke nødvendig for siden de var to, så hadde de mye selskap i hverandre når de var våkne. Lillebror kom tre år senere og siden jeg var redd han ville bli spist av de to store, så var han med på jobben de første ukene og sov i en kurv ved senga mi om natta. Engstelsen var ubegrunnet, for de store kattene adopterte han så snart han fikk være sammen med dem. Alle mine tre har vært innekatter fra de var født. Når de var hhv 4 og 1 år flyttet vi og der har de utemulighet, men de vil ikke ut. Hyler og bærer seg så snart jeg bærer de ut, så dette med innekatt er en vanesak tror jeg. Vel å merke om katta er vant til det fra den er liten. Utstyr: Matskål og vannskål (50-100kr). Klatretre/klorestativ er viktig(200-2000kr). Kattungen trenger også noen leker for å aktiviseres, men trenger ikke noe fancy(150kr). En sprayflaske med vann(blomsterdusjer) funker bra for å forklare pus at det ikke er lov til å klore på møbler. Klosaks (ca 100kr) Katten bør vaksineres(ca 600 kr første året) og kastreres(1000-2000kr, dyrest for hunkatt) så snart den er kjønnsmoden, også når den skal være inne. Ellers kan den markere og det stinker ugg! Kattedo (ca 2-300 kr), helst med tak og en god matte foran så du ikke får kattesand over hele huset. God kattesand (ca 200kr/mnd) er viktig og de billigste duger ikke! Mat er lønnsomt å kjøpe i stor sekk (10kg) i dyrebutikk (650kr for 4-5 mnd forbruk). Det er best for kattens tenner og helse å få tørrfor, men de setter stor pris på en boks våtfor til lørdagsgodt ;-) Egen kattekurv er ikke nødvendig, for det er tvilsomt at katta kommer til å bruke den. Skal du ha innekatt, så anbefales det to. Alenekatt blir fort ensom og kjeder seg og det kan gå utover møblene dine. Det er ikke alle beløpene ovenfor som dobles med to katter. Katt klarer seg i inntil tre dager alene hjemme om du setter fram nok mat og vann. Når man har barn er det viktig å sette strenge regler fra begynnelsen. Katten må få være i fred når den sover, spiser eller er på do. Dessuten har kattunger sylskarpe klør og skjønner ikke at de kan skade små barn. Katter er varmesøkende og om man har baby må de passes nøye så de ikke legger seg til å sove på babyens ansikt. Husk at kattunger bør være 10-12 uker før de blir tatt fra mora og at du tar på deg et ansvar som kan vare i 15-20 år. Forresten så synes jeg det er mest kos med katt når den har kommet over kattungeperioden. Mindre stress. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2905885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leda Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Valg av rase kan være viktig dersom du skal ha en innekatt på et begrenset areal. Hvis du leser litt om atferden til de forskjellige rasene kan det gi deg en pekepinn på om det er en svært aktiv eller en svært rolig katt. Dersom det er mulig, ville jeg valgt å være hjemme den første uken. Husk at pus forlater mor og søsken og er vant til kontakt med andre hele tiden. Selv har jag alltid minst to innekatter slik at de har selskap av hverandre når vi er borte. Sibirkatt er den rasen jeg vet om som er mest allergivennlig. Foreningen Sibirkattens venner har også testhjem mange steder i landet der du kan komme på besøk - og også få med deg litt pels hjem. http://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=85 Tenk også over hvor mye tid du vil bruke på pelsstell. Dette er veldig forskjellig fra rase til rase. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2906176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 For å svare bare på dette: ''Hvis vi får en katteungen nå, må vi være hjemme med den første uka? Eller?'' Hvis dere får en voksen omplasseringskatt er det ikke nødvendig å ha fri, mens jeg har hørt at kattunger ikke skal være alene hjemme mer enn fire timer om dagen! Det finnes noen omplasseringskatter som er innekatter også :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343289-s%C3%A5-lyst-p%C3%A5-katt/#findComment-2906431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.