Gå til innhold

Plassering av parkering forbudt skilt - gyldighe

Anbefalte innlegg

Det er sikkert noen kloke hoder der ute. Det begynner å bli noen år siden jeg tok lappen (22 for å være korrekt…) men noe mener jeg å huske. Et skilt er bare gyldig i den retning det står, dvs, en billist skal ikke trenge å snu seg for å se gyldigheten av et skilt. Det må da stemme? Vi har nemlig plutselig fått en strekning med parkering forbudt i den veien vi bor. For oss har det ingenting å si, men vi skjønner at skiltene kommer bla pga fremkommelighet som er problematisk for buss. Problemet er at skiltene bare står i den ene kjøreretningen. Veien starter med et veikryss. Rett etter at man har svingt inn står det parkering forbudt skilt. 150 meter lenger opp i veien står et nytt parkeringforbudt skilt, med en pil som underskilt, som vel betyr at det er parkering forbudt frem til dette skiltet. (Man kan altså parkere bak skiltet). Så langt vel og bra. Problemet er at det ikke står noe parkering forbudt på baksiden av skiltene. Jeg mener derfor at man fullt lovlig kan parkere i parkering forbudt sonen så lenge man kommer fra motsatt kjøreretning siden man da tross alt ikke har sett noen parkering forbudt skilt. Kan noen bekrefte at dette stemmer? Noen som til og med kan henvise til hvor jeg kan finne dette skriftlig? For ordens skyld har det i årevis vært parkering forbudt på motsatt side av veien, da markert med parkering forbudt skilt (på begge sider av stolpen) jevnlig langs hele veien frem til neste veikryss.

Fortsetter under...

Skiltene gjelder fra skiltet og videre fremover i kjøreretningen.

Hvis du kjører mot kjøreretningen, så har du gjort noe ulovlig og kan ikke påberope deg at du ikke har sett noe skilt.

Det er ikke enveiskjøring her altså, så det blir ikke snakk om å kjøre mot kjøreretningen, bare at man ikke ser de skiltene som er satt opp i motsatt retning. Men det er jo ingen regler som sier at man ikke kan parkere på venstre side av veien, så når jeg svinger over og parkerer har jeg altså ikke sett skiltene som står oppsatt i motsatt retning.... (var det forståelig?)

Gjest høstløv

Det er ikke enveiskjøring her altså, så det blir ikke snakk om å kjøre mot kjøreretningen, bare at man ikke ser de skiltene som er satt opp i motsatt retning. Men det er jo ingen regler som sier at man ikke kan parkere på venstre side av veien, så når jeg svinger over og parkerer har jeg altså ikke sett skiltene som står oppsatt i motsatt retning.... (var det forståelig?)

Ja, men vi har høyrekjøring i dette landet og om du kjører i venstre fil, så kjører du i feil kjøreretning, og dette er ikke lov unntatt ved forbikjøringer.

peppermyntete

''Jeg mener derfor at man fullt lovlig kan parkere i parkering forbudt sonen så lenge man kommer fra motsatt kjøreretning siden man da tross alt ikke har sett noen parkering forbudt skilt.''

Siden man kommer fra motsatt kjøreretning må man nødvendigvis skifte fil for å parkere i forbudssonen. Når man skifter fil har man plikt til å sette seg inn i de regler som gjelder i den kjøreretningen. Dersom bilen hadde stått riktig vei i kjøreretningen hadde man jo sett skiltet.

Tror dette blir riktig slik jeg har forstått innlegget ditt.

Dette med at man ikke skal trenge å snu seg for å se et skilt tror jeg snarere er en huskeregel enn et rettslig prinsipp. Jeg har ikke hørt det før. Dersom min mann har parkert bilen i en einveiskjørt gate og jeg senere henter bilen betyr ikke det at jeg kan kjøre mot eniveiskjøringen siden bilen står bak enveiskjøringsskiltet.

Gjest lukk øynene, så gjelder ingen skilt!

Bor du i samme gate som foreldrene mine?

Tviler på det, men de har en nabo som har inntatt den nye parkering forbudt-sonen i motsatt kjøreretning.

Jeg har ikke noe henvisning til at det du sier ikke stemmer, men all min trafikkfølelse sier at det er feil. Og alle eksempler jeg kommer på. Som feks at alt av forbuds- og fareskilt også oppheves om man bare ser baksiden av skiltet fra sitt ståsted. Dumper i veien forsvinner om man bare ser baksiden av skiltet osv. Nei, det er nok ønsketenking fra din side at regler opphører å eksistere hvis man lurer skiltene. Bunnlinja er at sonen er merket i kjøreretningen, og krysser du over i feil kjørebane så plikter du å sette deg inn i de reglene som gjelder der.

Annonse

Skiltene gjelder fra der de står og i kjøreretningen. Det spiller ingen rolle om du kjører inn den ene eller den andre veien og om du kan se skiltene eller ikke (det gir jo en helt håpløs regel forøvrig) - du må forholde deg til den fartsretningen som gjelder på den siden av veien.

Unnskyld meg, men når du tenker deg som så skjønner du at det ikke finnes noen slik regel. "Om jeg ikke ser skiltet så gjelder det ikke!" er like dumt som "kalorier ingen ser at man spiser teller ikke".

Da hadde det jo bare vært å parkere i motsatt kjøreretning og hevde at man ikke har sett skiltet. "Jeg så ikke fotoboksen derfor skal jeg heller ikke betale boten" eller "Jeg så ikke politimannen med laseren derfor kan jeg ikke bøtelegges"...

Jeg sier som Nikki:

''Skiltene gjelder fra der de står og i kjøreretningen. Det spiller ingen rolle om du kjører inn den ene eller den andre veien og om du kan se skiltene eller ikke (det gir jo en helt håpløs regel forøvrig) - du må forholde deg til den fartsretningen som gjelder på den siden av veien.''

Jeg fikk bot i akkurat et slikt tilfelle. Kom kjørende, parkerte på venstre side av veien (som i seg selv ikke er ulolig), men så ikke parkering forbudt-skiltet som stod oppført for denne siden av veien, siden jeg ikke kom fra den siden.

Så en er rett og slett pliktig å undersøke hvilke skilt som er oppført fra krysset og til der en parkerer, i kjøreretningen.

Takk til alle. Det ser ut til at skiltene altså er rikit satt opp (men hvorfor er de da merket med skilt i begge retninger på motsatt side av veien tro?) - og det er jeg bare glad for altså, at ingen faktisk har lov å parkere her. Jeg er en av mange som har irritert meg kraftig over parkerte biler som gjør fremkommeligheten helt håpløs frem til der vi bor, så dette er bare fint. Uoversiktelig også for mange skolebarn (skolen ligger bare noen minutter unna, så dette er skolevei for mange). Vi har både garasje og biloppstillingsplass på tomta vår, så det er virkelig ikke noe problem - man hva de nå kommer til å gjøre med den barnehagen som har fått parkering forbudt utenfor seg, det er vel en annen sak...Der er det ingen parkeringsplasser på tomta. Den er jo også noe av grunnen til at fremkommeligheten har vært håpløs....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...