Gå til innhold

eikebord og flekker, skal jeg alltid bruke duk

Gjest eikebord

Anbefalte innlegg

Gjest eikebord

Vi har kjøpt oss nytt eikebord, men merker at det blir fort flekker på bordet. Det er blitt oljet inn, kanskje vi burde gjøre det en gang til?

Bruker dere duk når dere spiser? Har dere duken liggende på bordet ellers om dagene? Det er jo litt trist for da ser man jo aldri bordet. Kan legge til at det er ett kombinert kjøkken- spisebord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det blir flekker fra ting som står på bordet (vannrand etter kopp etc.), så er det på tide å olje bordet på nytt. Vi har også et eikebord som spisebord/kjøkkenbord. Bruker ikke duk, men passer på å olje innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg et godt tips:

Kjøp bivoks på Ikea. Smør inn bordet, la det tørke i noen timer, og poler over. Det lukter litt vondt de første dagene, men bordet blir nesten som lakkert. Det blir kjempefint og tar ikke til seg flekker i hele tatt. Jeg gjorde dette med bordet for over et år siden, og det tar enda ikke til seg flekker.

Bivoks er fantastisk på eik. Jeg har gjort dette både på spisebordet og stuebordet. Stuebordet får heller ikke render etter fuktige glass/kopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg et godt tips:

Kjøp bivoks på Ikea. Smør inn bordet, la det tørke i noen timer, og poler over. Det lukter litt vondt de første dagene, men bordet blir nesten som lakkert. Det blir kjempefint og tar ikke til seg flekker i hele tatt. Jeg gjorde dette med bordet for over et år siden, og det tar enda ikke til seg flekker.

Bivoks er fantastisk på eik. Jeg har gjort dette både på spisebordet og stuebordet. Stuebordet får heller ikke render etter fuktige glass/kopper.

Har du tips til andre steder man kan få kjøpt bivoks? Litt langt å kjøre 50 mil til Ikea for en boks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tips til andre steder man kan få kjøpt bivoks? Litt langt å kjøre 50 mil til Ikea for en boks ;)

Hos en skomaker? Sportsforretning? Det brukes jo som impregnering på skinnsko og hesteutstyr også. :o) Lukter godt synes jeg da. Forbauser meg ikke om du får det i dagligvaren også, sammen med skosverte og skolisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får kjøpt det på møbelforretninger. Jernia har noen steder,og kan bestille. Prøv også å søk på nett.

Den bi voksen som jeg bruker til møbler er blandet med linolje. Og den lukter ikke bivoks. Den er spesialbehandlet, slik at den blir flytende. Men like sikkert som banken å bruke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du får kjøpt det på møbelforretninger. Jernia har noen steder,og kan bestille. Prøv også å søk på nett.

Den bi voksen som jeg bruker til møbler er blandet med linolje. Og den lukter ikke bivoks. Den er spesialbehandlet, slik at den blir flytende. Men like sikkert som banken å bruke:-)

Ah - fargehandler har sånn, jeg har kjøpt det der selv når jeg tenker meg om. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos en skomaker? Sportsforretning? Det brukes jo som impregnering på skinnsko og hesteutstyr også. :o) Lukter godt synes jeg da. Forbauser meg ikke om du får det i dagligvaren også, sammen med skosverte og skolisser.

Hmm, nå lurer jeg faktisk på om jeg har en slik i skopusseboksen min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Skal sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...