Gå til innhold

Hvordan sjekke om det er brudd?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gutten vår (snart 11) falt i trappa i kveld (på vei oppover), og fikk vanvittig vondt i leggen, samt i ribbeina. Han skreik så enormt at jeg ble redd - og pappaen fikk båret ham opp i senga. Vi hadde på kald klut, og han var nesten hysterisk når kluten var bortpå leggen.

Jeg var redd for at det var brudd - og prøvde å huske tilbake på mine eldgamle speiderkunnskaper.... Hvordan var det igjen når en skal sjekke om det var brudd? jeg prøvde meg i alle fall på følgende:

1) Spurte om han kunne bevege tærne. Det kunne han.

2) Spurte om han kunne bevege foten - og han kunne bevege den litt, men det gjorde veldig vondt.

3) Holdt i mot når han hadde strakt bein, og ba ham presse i mot. Han gjorde det, men det var veldig vondt.

Jeg prøvde å ringe legevakta, fordi jeg lurte på om det var brudd i leggbeinet. Det var lang kø på telefonen, og mens jeg satt og ventet på svar, kom gutten min humpende ned trappa! Det var fortsatt ømt, men han kunne jo i alle fall gå på det - og jeg kunne avbryte legevakta - heldigvis!

Men det var litt kjipt å ikke kunne vurdere det bedre, om det var brudd eller ikke. Kan noen hjelpe - det kan jo skje en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''1) Spurte om han kunne bevege tærne. Det kunne han.

''

Man vil som regel kunne bevege tærne eller fingrene om det er brudd i arm eller ben. Jeg trodde selv at hvis armen var brukket kunne jeg ikke bevege fingrene. Men det var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''1) Spurte om han kunne bevege tærne. Det kunne han.

''

Man vil som regel kunne bevege tærne eller fingrene om det er brudd i arm eller ben. Jeg trodde selv at hvis armen var brukket kunne jeg ikke bevege fingrene. Men det var feil.

Så da var akkurat det punktet en foreldet myte. Takk for svar.

Men hvordan kan en sjekke ut for brudd utenom røntgen da?

Jeg regner med at det ikke er brudd når han gikk på beinet nå i kveld og påstod at det ikke var vondt lenger (3 timer etter han falt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter feilstilling, hevelse, bloduttredelser, og vurder graden av smerte. Vurdering ved trykking/ bevegelse/ belastning osv avhenger av hvor skaden sitter.

Er smerten stor, eller man reagerer på hvordan det ser ut osv så tar man selvsagt kontakt med lege. Det kan hende legen kan avkrefte brudd uten røntgen, det kommer helt an på situasjon, skade og legens kunnskap/ erfaring med slike skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter feilstilling, hevelse, bloduttredelser, og vurder graden av smerte. Vurdering ved trykking/ bevegelse/ belastning osv avhenger av hvor skaden sitter.

Er smerten stor, eller man reagerer på hvordan det ser ut osv så tar man selvsagt kontakt med lege. Det kan hende legen kan avkrefte brudd uten røntgen, det kommer helt an på situasjon, skade og legens kunnskap/ erfaring med slike skader.

Takk for svar.

Så dette om han kan røre på tær eller fot har ingenting å si?

Kan man gå på et brukkent bein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble iallefall veldig uvel når jeg brakk armen ifjor. Følte meg kvalm og måtte legge meg ned for ikke å spy. Forsto det sånn på sykepleiervenninna mi at dette pleide å tyde på brudd?

Godt å høre at det ikke var så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Så dette om han kan røre på tær eller fot har ingenting å si?

Kan man gå på et brukkent bein?

Det kommer an på hvilket ben som er brukket. Det går faktisk an å gå på et brukket ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilket ben som er brukket. Det går faktisk an å gå på et brukket ben.

Hmmm. Det måtte vel være det ytterste beinet i leggen, siden han falt mot trappekanten og det er midt foran som er ømt, hovent og blått.

Men nå sover han, så vi får se det an i morgen. Hvis han virker helt fin, er det vel ikke nødvendig å gå til lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble iallefall veldig uvel når jeg brakk armen ifjor. Følte meg kvalm og måtte legge meg ned for ikke å spy. Forsto det sånn på sykepleiervenninna mi at dette pleide å tyde på brudd?

Godt å høre at det ikke var så ille :)

Han sa ikke noe om at han var kvalm. Men har skreik og hikstet sånn at jeg var først redd for brudd i ribbeina og dermed problemer med å puste - men det var heldigvis ikke det - men smerten i beinet var nok veldig kraftig.

Nå har han sovet i halvannen time, så det går nok greit med ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa ikke noe om at han var kvalm. Men har skreik og hikstet sånn at jeg var først redd for brudd i ribbeina og dermed problemer med å puste - men det var heldigvis ikke det - men smerten i beinet var nok veldig kraftig.

Nå har han sovet i halvannen time, så det går nok greit med ham!

Det kan være fryktelig vondt selv om det ikke er brudd og siden han kunne gå på foten og ikke hadde vondt når han la seg, så tror jeg nok ikke dere trenger å bekymre dere for at noe er brukket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Ved ett brudd vil man som regel hovne opp og få en blodutredelse. Blodutredelsen trenger ikke være på samme sted som bruddet men kan være andre steder i nærheten. Et brudd trenger nødvendigvis heller ikke være så veldig vondt. Det kan faktisk være verre å forstue eller slå seg kraftig. Det behøver heller ikke å være ett rent brudd, det kan også være en sprekk eller et delvis brudd i et ben. Tror kanskje jeg ville bestilt time hos fastlegen i morgen for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var akkurat det punktet en foreldet myte. Takk for svar.

Men hvordan kan en sjekke ut for brudd utenom røntgen da?

Jeg regner med at det ikke er brudd når han gikk på beinet nå i kveld og påstod at det ikke var vondt lenger (3 timer etter han falt).

Joda, det går å gå på et brudd faktisk, men antagelig er det vondere i morgen enn det var i går. Minstemann brakk armen i jibbebakken i fjor og han dro på legevakta dagen etter fordi det var vondere enn dagen før og det var brudd. Så jeg tror kanskje jeg hadde sjekket hvis det ikke er bedre i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går å gå på et brudd faktisk, men antagelig er det vondere i morgen enn det var i går. Minstemann brakk armen i jibbebakken i fjor og han dro på legevakta dagen etter fordi det var vondere enn dagen før og det var brudd. Så jeg tror kanskje jeg hadde sjekket hvis det ikke er bedre i morgen

Jøss, er det sant?!

Armen min var totalt ubrukelig når jeg knakk håndleddet (selv om bruddet egentlig var "pent" siden jeg slapp å knekke på plass osv). Jeg måtte holde hånden min oppe ellers føltes det som den skulle "rives" av armen...

Men det er sikkert forskjellig fra brudd til brudd (hvor bruddet sitter osv..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, er det sant?!

Armen min var totalt ubrukelig når jeg knakk håndleddet (selv om bruddet egentlig var "pent" siden jeg slapp å knekke på plass osv). Jeg måtte holde hånden min oppe ellers føltes det som den skulle "rives" av armen...

Men det er sikkert forskjellig fra brudd til brudd (hvor bruddet sitter osv..).

Nei, han sa det var vondt, men ikke så veldig og dagen etter var det verre så jeg sendte ham opp til fastlegen som videresendte ham på legevakta. Og han kom hjem med gips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være vanskelig å se selv. For selv leger må ofte ta røntgen for å se dette. (Jeg hadde brekt armen, men legen sa at det ikke var noe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måtte vel hatt røntgenblikk for å kunne sjekke noe slikt selv - hvis skaden ikke er åpenbar. Har nylig selv vært til legevakt+røntgen med et barn som hadde skadet albuen. Legens svar etter undersøkelsen: jeg tror ikke det er brudd, men kan ikke si noe sikkert uten røntgenbilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Det måtte vel være det ytterste beinet i leggen, siden han falt mot trappekanten og det er midt foran som er ømt, hovent og blått.

Men nå sover han, så vi får se det an i morgen. Hvis han virker helt fin, er det vel ikke nødvendig å gå til lege?

Det er jo ufattelig vondt å slå skinnleggen, da, så jeg forstår at han var ute av seg. Hvis han det ikke er vondt å gå dagen etter, ville nok ikke jeg gått til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well.

Ynstedatteren min brakk leggen, og vi var fram og tilbake til legevakten 3 ganger før de trodde på meg og rekvirerte røntgen. Dette fordi det ikke var hovent, ikke blått og at hun kunne bevege på foten. Hun kunne riktignok ikke legge noe vekt på det beinet som var brukket da, men bevege det kunne hun som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var akkurat det punktet en foreldet myte. Takk for svar.

Men hvordan kan en sjekke ut for brudd utenom røntgen da?

Jeg regner med at det ikke er brudd når han gikk på beinet nå i kveld og påstod at det ikke var vondt lenger (3 timer etter han falt).

har kommet i en liknende situasjon selv. Jeg klarte å snuble i en koffert i natt da jeg skulle på do, og ramlet rett i stengulvet med hånden først. Det gjorde forferdelig vondt lang tid etterpå, og nå er jeg hoven og øm. Jeg har ikke tid til å få sjekket det i dag, men er det viktig at jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han sa det var vondt, men ikke så veldig og dagen etter var det verre så jeg sendte ham opp til fastlegen som videresendte ham på legevakta. Og han kom hjem med gips.

Jøss.. Faren min ramla ned fra en stige for fire år siden. Han slo seg ganske kraftig og var skikkelig uvel resten av dagen. Dessuten hadde han vondt i ribbeina fra og til lenge etterpå. For noen uker siden var han til legen for ny helsesjekk siden han jobber i Nordsjøen og legen sa han hadde hatt fire ribbensbrudd fra noen år tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...