Gå til innhold

Innsikt


Gjest J31!

Anbefalte innlegg

Det er så vidt jeg tør spørre om dette.. Så ikke bli "sint" på meg.

Men innsikt - er det noe alle har, har en svarene selv hvis en bare leter godt og lenge nok?

Jeg blir lykkelig for hver gang jeg får innsikt. For da har jeg et godt utgangspunkt for å jobbe med ting selv. Kunnskap er for meg makt, derfor mitt kanskje teite men gjennom tenkte spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pinkerton

Å joda, du tør igjen og igjen. Hadde alle til enhver tid hatt innsikt hadde både foreldre, lærere og psykiatrien hatt lite å gjøre. Innsikt er vel noe man lærer i noen tilfeller, andre tilfeller finnes den i deg selv. Men det finnes visse områder som det forventes av oss at vi forstår selv i det sosiale fellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, du tør igjen og igjen. Hadde alle til enhver tid hatt innsikt hadde både foreldre, lærere og psykiatrien hatt lite å gjøre. Innsikt er vel noe man lærer i noen tilfeller, andre tilfeller finnes den i deg selv. Men det finnes visse områder som det forventes av oss at vi forstår selv i det sosiale fellesskap.

Det var det jeg trodde jeg også. Helt til noen andre her skrev det motsatte. Derfor valgte jeg å tørre spørre om det, og ikke for å gjøre det igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er så vidt jeg tør spørre om dette.. Så ikke bli "sint" på meg.''

Åpningsreplikken din på dette innlegget er et klasseeksempel på noe som handler om innsikt: Hvorfor tenker du at dette er noe du egentlig ikke tør spørre om? Hvorfor tenker du at noen blir sinte på deg hvis du spør? Det virker som det ringer det en bjelle inni deg som sier at du ikke bør spørre. Hvorfor?

Dette handler om innsikt. Dersom du hadde hatt innsikt, ville du ikke spurt.

Mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er så vidt jeg tør spørre om dette.. Så ikke bli "sint" på meg.''

Åpningsreplikken din på dette innlegget er et klasseeksempel på noe som handler om innsikt: Hvorfor tenker du at dette er noe du egentlig ikke tør spørre om? Hvorfor tenker du at noen blir sinte på deg hvis du spør? Det virker som det ringer det en bjelle inni deg som sier at du ikke bør spørre. Hvorfor?

Dette handler om innsikt. Dersom du hadde hatt innsikt, ville du ikke spurt.

Mener

Jeg mener å forstå hva innsikt er.

Takk for svar,anyway :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å forstå hva innsikt er.

Takk for svar,anyway :-)

Hva innsikt er, finner du ut ved å slå opp i hvilken som helst ordbok. Hvor innsikten kommer fra, er vel strengt tatt uvesentlig så lenge man oppnår den.

Jeg synes du skal tenke gjennom det jeg skreiv en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva innsikt er, finner du ut ved å slå opp i hvilken som helst ordbok. Hvor innsikten kommer fra, er vel strengt tatt uvesentlig så lenge man oppnår den.

Jeg synes du skal tenke gjennom det jeg skreiv en gang til.

Jeg har tenkt mye på det. derfor har jeg ikke svart deg før nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva innsikt er, finner du ut ved å slå opp i hvilken som helst ordbok. Hvor innsikten kommer fra, er vel strengt tatt uvesentlig så lenge man oppnår den.

Jeg synes du skal tenke gjennom det jeg skreiv en gang til.

"Hvor innsikten kommer fra, er vel strengt tatt uvesentlig så lenge man oppnår den."

Det er jo min oppfatning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvor innsikten kommer fra, er vel strengt tatt uvesentlig så lenge man oppnår den."

Det er jo min oppfatning også.

Hvorfor spør du da

''Men innsikt - er det noe alle har, har en svarene selv hvis en bare leter godt og lenge nok?

''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du da

''Men innsikt - er det noe alle har, har en svarene selv hvis en bare leter godt og lenge nok?

''

Jeg spurte om innsikt (i egen situasjon) er noe alle evner å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om innsikt (i egen situasjon) er noe alle evner å ha.

Alle evner ikke å ha innsikt i egen situasjon, og det er også slik at vi kan ha innsikt i ulik grad. Det er ikke et enten-eller fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle evner ikke å ha innsikt i egen situasjon, og det er også slik at vi kan ha innsikt i ulik grad. Det er ikke et enten-eller fenomen.

Ok. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt i et par dager på om jeg skulle svare deg. Så nå gjør jeg det.

Du grubler på så mye, kjære J31! Hvorfor ikke la dagene gå slik de går, med hverdagens aktiviteter og gjøremål (inkludert gåturene dine - kjempebra!) og oppfølging av unger osv...?

Jeg tenker aldri på om jeg har innsikt, eller hvordan jeg bør reagere på ulike ting, eller om hva folk synes om meg (eller det siste gjør jeg kanskje av og til)....

Men jeg bruker tid på å tenke over situasjoner der jeg er blitt såret. Har en person i min hverdag som jeg strever med å forholde meg til - og det tenker jeg på. Men ikke lenge om gangen. Jeg tenker - og legger det bort - og tar det av og til frem igjen - men prøver å finne konstruktive måter for å få oss til å samarbeide bedre.

Men sånne dype tanker om innsikt osv - det har jeg ikke peiling på - men jeg fungerer da godt i dagliglivet likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt i et par dager på om jeg skulle svare deg. Så nå gjør jeg det.

Du grubler på så mye, kjære J31! Hvorfor ikke la dagene gå slik de går, med hverdagens aktiviteter og gjøremål (inkludert gåturene dine - kjempebra!) og oppfølging av unger osv...?

Jeg tenker aldri på om jeg har innsikt, eller hvordan jeg bør reagere på ulike ting, eller om hva folk synes om meg (eller det siste gjør jeg kanskje av og til)....

Men jeg bruker tid på å tenke over situasjoner der jeg er blitt såret. Har en person i min hverdag som jeg strever med å forholde meg til - og det tenker jeg på. Men ikke lenge om gangen. Jeg tenker - og legger det bort - og tar det av og til frem igjen - men prøver å finne konstruktive måter for å få oss til å samarbeide bedre.

Men sånne dype tanker om innsikt osv - det har jeg ikke peiling på - men jeg fungerer da godt i dagliglivet likevel!

tror nok du har rett i det du sier. Kanskje er det bare det som er problemet mitt. Fungerte jo fint før jeg ble dårlig også, faktisk bedre.

Takk for innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...