Gå til innhold

Utslett på hendene

Anbefalte innlegg

Gjest chris69

Har fått et utslett på hendene, som ser ut til å spre seg.

Fikk litt tørr hud mellom høyre peke -/langfinger, for ca. 8 måneder siden, Siden den tid, har tilsvarende utslett spredd seg på høyre hånd og over til venstre hånd håndbak og to fingre). I utslettet ligger det av og til små klumper, som væsker om man klemmer på dem. Har ikke begynt å spise/drikke noe nytt, heller ikke begynt å bruke noen nye såper el. andre hygieneartikler.

Forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34339-utslett-p%C3%A5-hendene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Muligens har du kronisk håndeksem. Her er et tidligers spørsmål jeg har besvart om dette. For en sikker vurdering bør du kontakte legen din - da det finnes andre mulige diagnoser.

"Håndeksem.

Jeg er en jente på 15 år som har kalde, røde hender med tørre, sprukne fingre som svir. Legen har sagt at jeg har eksem og har gitt meg en krem men den hjelper bare mens jeg bruker den. Etterpå er det like ille. Har du noen råd?

Det er nærliggende å tenke at du har du et kronisk håndeksem, og at du kan ha nytte av en eller flere av følgende råd.

-Først og fremst er det viktig å unngå kontakt med stoffer som du vet at du reagerer på. Særlig hvis hendene er fuktige.

-Vask hendene i lunkent vann helst uten såpe. Bruk i tilfelle lite, helst uparfymert såpe og skyll hendene godt. Trykk huden tørr med et mykt håndlkle. Skift håndkle ofte. Bruk fuktighetskrem etter vask mens huden enå er litt fuktig.

-Unngå direkte berøring med vaskemiklder. Mål opp og følg bruksanvisningen så du ikke tilsetter for mye. Hold forpakningen rene slik at konsentrert vaskemiddel ikke kommer i direkte kontakt med huden. Unngå direkte berøring med hårshampo. Bruk helst hansker eller la noen vaske håret ditt.

-Unngå direkte berøring med pussemidler for metall, bonevoks, møbel og bil-polish eller løsemidler som terpentin, bensin, tynner o.l.

-Skrell ikke sitrusfrukter med bare hender. Direkte berøring med løk, potet, gulrot, tomat, samt fruktsafter, rått kjøtt og fisk virker også irriterende på huden.

-Bruk "Pentry" vinylplasthansker (fra apoteket) i stedet for gummihansker fordi det ikke er uvanlig å reagere på gummien. Bruk helst hvite bomullsvanter inne i hanskene. Skyll hanskene etter bruk og pudre dem med talkum. Anskaff flere par samtidig. Hanskene skal sitte løst. Svette på innsiden irriterer huden. Bytt derfor hansker etter 15-20 min.

-Hendene bør heller ikke utsettes for sterk kulde.

Kortisonkremer og -salver gir god lindring av symptomene. Langvarig bruk har imidlertid bivirkninger og problemene vender ofte tilbake når man slutter å bruke dem slik du skriver. Tjæresalver er et alternativ, men vanligvis mindre effektive enn kortison. Solbehandling hos hudlege kan også lindre, men vanlige solarier har ofte beskjeden effekt. Noen er allergiske mot gummi, nikkel, kosmetikk og parfymestoffer. En hudlege kan undersøke om det er noe du reagerer på.

Spesiellt utsatt er personer med tendens til tørr hud spesiellt hvis de har et yrke som medfører mye kontakt med såpe og vann. Hvis det viser seg at du har håndeksem, gjør du trolig klokt i å ikke velge slike yrker. Eksempler er kirurg, hjelepleier, sykepleier, tannlege, frisør, renholdsarbeier, kokk eller bilmekaniker."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...