Gå til innhold

opp i vekt av p-pillen?

Anbefalte innlegg

Er det større sjanse for at de som legger lett på seg av usunn kost, også går lettere opp i vekt ved bruk av p-piller? Eller er det ikke noen sammenheng? Hvilke merker gir størst vektøkning....jeg har ikke lyst å begynne på p-piller dersom det er vanlig at man går opp i vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34344-opp-i-vekt-av-p-pillen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg vet ikke om dette har vært undersøkt systematisk. Yasmin er en p-pille som gjerne er forbundet med liten vektøkning.

Her er et tidligers spørsmål jeg har besvart om Yasmin.

"Yasmin

Hvordan er den nye p-pillen Yasmin sammenlignet med andre p-piller? Er den bedre eller tryggere? Bør jeg bytte til denne pillen?

Yasmin er en ny p-pille. Den beskytter like effektivt mot å bli uønsket gravid og har samme beskjedne risiko for alvorlige bivirkninger som andre moderne p-piller. Det er første og fremst når det gjelder lettere bivirkninger at Yasmin skiller seg fra andre p-piller. Studier tyder på at Yasmin i motsetning til de fleste av konkurrentene, kan forårsake en viss vektreduksjon. Dersom man er plaget av akne (kviser) kan man også merke en bedring av disse. I likhet med andre p-piller kan Yasmin lindre menstruasjonssmerter og premenstruelle spenninger (PMS).

Det er viktig å understreke at ingen p-piller passer for alle, og at det kan være verdt å bytte merke hvis man er plaget av bivirkninger som for eksemepel trishet, nedsatt seksuell lyst eller uregelmessige blødninger. Hvis du trives med den p-pillen du nå bruker, synes jeg ikke du bør bytte med mindre du er plaget av kviser."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34344-opp-i-vekt-av-p-pillen/#findComment-132844
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...