Gå til innhold

Bipolar eller UPF?


Gjest deprimert58

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert58

Min lege på Grorud ga meg diagnosen Ustabil Personlighets-forstyrrelse i 2000.Jeg ble uføretrygdet i 2002. mange pasienter

synes min sykdom likner mye på Bipolar.Hvordan kan man vite forskjellen? Jeg har nå hatt en manisk periode siden jeg har fått refinansiert et større boliglån.Kan mani forveksles med glede og mye energi? Har vært uten medisiner nå i ca 2 uker.Har ledd og grått mye og har virkelig følt på hva det vil si å være "Normal".På lørdag ble jeg skikkelig sinna på Lefdal, for å lage hindringe i veien for de eldre og bevegelseshemmede.Man må gå minst 500 meter for å finne utgangen og kassa.(eller var det 300? jeg har vondt i høyre ben,men hvile hjelper) Ingen fysisk utagerende oppførsel.

Jeg har nå "stresset" mye i 5 dager og var i går veldig sliten.For i det hele tatt være sikker på å få sove tok jeg 100 mg Seroquelle. Det er mulig at jeg misbruker mine medisiner,men så har jeg hverken en fast psykolog eller psykiater. Lurer også på om dyp sorg kan mistolkes til depressjon.Mine foreldre døde i jula 04,men har nå fått det mer på avstand.Har også fått mer kontakt med barna mine i 20 års alderen.Min angst for de kriminelle og de narkomane ,er ikke det normal redsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved bipolar lidelse er en vanligvis i det ene moduset (opp eller ned) i langre tid av gangen dvs flere uker. En har også betydelig lange perioder måneder/år hvor en er normal dvs verken opp eller ned. I disse periodene har en vanligvis ikke uvanlig store problemer på det mellommenneskelige plan.

Ved UPf kan en svinge fra opp til ned og opp igjen flere ganger i døgnet som en emosjonell berg og dalbane. En har sjelden/aldri lange perioder der en er symptomfri. En har vanligvis også betydelige problemer i relasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bipolar lidelse er en vanligvis i det ene moduset (opp eller ned) i langre tid av gangen dvs flere uker. En har også betydelig lange perioder måneder/år hvor en er normal dvs verken opp eller ned. I disse periodene har en vanligvis ikke uvanlig store problemer på det mellommenneskelige plan.

Ved UPf kan en svinge fra opp til ned og opp igjen flere ganger i døgnet som en emosjonell berg og dalbane. En har sjelden/aldri lange perioder der en er symptomfri. En har vanligvis også betydelige problemer i relasjoner.

En har sjelden/aldri lange perioder der en er symptomfri, sier du.

Hva er "lange perioder", hvis du vil svare en som prøver å komme til bunns i ting selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten løve

En har sjelden/aldri lange perioder der en er symptomfri, sier du.

Hva er "lange perioder", hvis du vil svare en som prøver å komme til bunns i ting selv?

Kan du ikke bruke google da. Det er helt sikkert masse nyttig informasjon der. Tror du er her og maser fordi du er fornerma på en diagnose gitt over nett.

Drit i diagnosene og lev livet så godt som du kan, OG NHD er vell verken onkel, pappa eller bestefar, så behøver du å ta hans mening så tungt. Har han noen praktisk betydning i ditt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke google da. Det er helt sikkert masse nyttig informasjon der. Tror du er her og maser fordi du er fornerma på en diagnose gitt over nett.

Drit i diagnosene og lev livet så godt som du kan, OG NHD er vell verken onkel, pappa eller bestefar, så behøver du å ta hans mening så tungt. Har han noen praktisk betydning i ditt liv?

Unnskyld meg at jeg bryr meg,men var det ikke jeg som hadde ett spørsmål som ble meget godt besvart? Jeg har altså UPF og ikke bipolar.

Takk for svaret NHD.

Ikke bry deg om folk som kritiserer,og "stjeler" oppmerksomhet.

De får heller stille egne spørsmål som er relevant for deres sykdom,ikke andres.

Man får feie for egen dør,ikke andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg at jeg bryr meg,men var det ikke jeg som hadde ett spørsmål som ble meget godt besvart? Jeg har altså UPF og ikke bipolar.

Takk for svaret NHD.

Ikke bry deg om folk som kritiserer,og "stjeler" oppmerksomhet.

De får heller stille egne spørsmål som er relevant for deres sykdom,ikke andres.

Man får feie for egen dør,ikke andres.

Unnskyld at jeg spurte og maste i din tråd. Trodde det var ok, andre gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld at jeg spurte og maste i din tråd. Trodde det var ok, andre gjør det også.

Det går bra.Jeg er ustabil for tiden,da jeg akkurat har startet opp med cipramil etter 14 dagers stopp.Jeg er nok akkurat så syk som legene påstår.Så irriterende at man ikke selv har kontroll på sitt eget liv.Når man er 51 år ønsker man jo det.Når man er yngre kan man unnskylde seg med at man kanskje ikke er voksen.Etter 25 er det for seint.Lykke til med dine spørsmål!.Kan jeg spørre hva slags diagnose du har? Jeg har en Ustabil Personlighets Forstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lithiumrules

En har sjelden/aldri lange perioder der en er symptomfri, sier du.

Hva er "lange perioder", hvis du vil svare en som prøver å komme til bunns i ting selv?

han skrev det jo i innlegget, lange perioder som i måneder/år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke google da. Det er helt sikkert masse nyttig informasjon der. Tror du er her og maser fordi du er fornerma på en diagnose gitt over nett.

Drit i diagnosene og lev livet så godt som du kan, OG NHD er vell verken onkel, pappa eller bestefar, så behøver du å ta hans mening så tungt. Har han noen praktisk betydning i ditt liv?

Ikke vær så negativ da,folk føler seg dumme,slitne og drit-deppa!

Og ikke alle er kløppere på data som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spurte og maste i din tråd. Trodde det var ok, andre gjør det også.

Jeg så i ettertid at du hadde spørsmål til NHD og ikke meg.Det var Liten Løve som var ufin,ikke du,beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke google da. Det er helt sikkert masse nyttig informasjon der. Tror du er her og maser fordi du er fornerma på en diagnose gitt over nett.

Drit i diagnosene og lev livet så godt som du kan, OG NHD er vell verken onkel, pappa eller bestefar, så behøver du å ta hans mening så tungt. Har han noen praktisk betydning i ditt liv?

Svar på det siste du spør om: har ingenting med det å gjøre, det er dine egne tanker. Men tro hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke google da. Det er helt sikkert masse nyttig informasjon der. Tror du er her og maser fordi du er fornerma på en diagnose gitt over nett.

Drit i diagnosene og lev livet så godt som du kan, OG NHD er vell verken onkel, pappa eller bestefar, så behøver du å ta hans mening så tungt. Har han noen praktisk betydning i ditt liv?

Vet du hva - tror jeg skal følge rådet ditt, jeg. Slutte å lete etter svar, og bare satse på å LEVE. Det kommer jo ikke noe godt ut av dette, tvert om.

Har tenkt på det selv, en god stund. Du har jo fulgt meg lenge også, så jeg stoler på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær så negativ da,folk føler seg dumme,slitne og drit-deppa!

Og ikke alle er kløppere på data som deg!

Feil mottager.Kritikken var rettet mot Lille Løve ikke J31!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil mottager.Kritikken var rettet mot Lille Løve ikke J31!

Det går bra. Jeg er vant til det, og det er dessuten min egen feil. Så ikke tenk på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...