Gå til innhold

Bonus til de som ikke har sykefravær

Anbefalte innlegg

Gjest Mirakelet

http://www.smp.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100225/NYHETER/702259987/1002&nocache=1

Hva syns dere om denne ordningen?

For hvert kvartal du ikke er vekke fra jobb får

du 3000 i bonus, er du vekke en dag trekkes du 1000 kr per dag.

Er dette diskriminerende eller bra?

Fortsetter under...

en holdning som gunstiggjør de som har flaks med helsa. veldig ugunstig og for favoriserende spør du meg. man bør heller satse på å forebygge fravær, enn å belønne mennesker som har godt immunforsvar e.l.. ikke alle er velsignet med det desverre

tzatziki1365380058

Det er gøy for de som aldri er syke.

Det er som fortjent for de som skulker jobben uten å være syke.

For de som virkelig ER syke, derimot, og spesielt for kronikerne, ville en slik ordning være en komplett, økonomisk katastrofe.

Dessuten synes jeg gevinsten for å være på jobb er altfor lav, i forhold til hvor mye man trekker for en fraværsdag.

Annonse

candyqueen_83

Det er gøy for de som aldri er syke.

Det er som fortjent for de som skulker jobben uten å være syke.

For de som virkelig ER syke, derimot, og spesielt for kronikerne, ville en slik ordning være en komplett, økonomisk katastrofe.

Dessuten synes jeg gevinsten for å være på jobb er altfor lav, i forhold til hvor mye man trekker for en fraværsdag.

''For de som virkelig ER syke, derimot, og spesielt for kronikerne, ville en slik ordning være en komplett, økonomisk katastrofe. ''

Hvorfor det? Man blir jo ikke trukket av den faste lønna si, men det blir trukket fra en bonuspott. Man taper jo ikke penger samme hvor syk man er, men er man på jobb kan man tjene ekstra.

tzatziki1365380058

Jeg misforsto visst. Jeg trodde det var trekk i lønna dersom man var syk, men det dreier seg om trekk i bonusen.

Da synes jeg det er mindre ille, såfremt bonusen ikke påvirker generell lønnsutvikling. Dersom den gjør det, vil det jo på sikt gå ut over de som er syke ved at de får lavere tillegg på fastlønna, fordi lønnsvekst omfordeles til bonuser i stedet.

tzatziki1365380058

''For de som virkelig ER syke, derimot, og spesielt for kronikerne, ville en slik ordning være en komplett, økonomisk katastrofe. ''

Hvorfor det? Man blir jo ikke trukket av den faste lønna si, men det blir trukket fra en bonuspott. Man taper jo ikke penger samme hvor syk man er, men er man på jobb kan man tjene ekstra.

Nei, jeg skjønte det når jeg leste artikkelen. Leste først bare trådstarters beskrivelse.

Har svart på nytt over.

candyqueen_83

Jeg misforsto visst. Jeg trodde det var trekk i lønna dersom man var syk, men det dreier seg om trekk i bonusen.

Da synes jeg det er mindre ille, såfremt bonusen ikke påvirker generell lønnsutvikling. Dersom den gjør det, vil det jo på sikt gå ut over de som er syke ved at de får lavere tillegg på fastlønna, fordi lønnsvekst omfordeles til bonuser i stedet.

Da hadde det jo virkelig blitt katastrofe ja. Det hadde jo ikke vært holdbart.

For arbeidsgiveren sikkert en god tanke - da mange av dem går ut i fra at de fleste med sykefravær skulker (ja, jeg vet jeg tar i nå ;))

For arbeidstakere med små barn, for kronikere, for de som får alvorlig sykdom må det føles litt urettferdig.

Men, så lenge det ikke går ut over den vanlige lønna, så er det jo strengt tatt ingen som er skadelidende. Man må bare være påpasselige så muligheten for bonus ikke gjenspeiles i lønnsutviklingen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...