Gå til innhold

Hypospadi

Anbefalte innlegg

Gjest nysgjerrig

Hei! Jeg har en gutt som nå er 5 år som er født med hypospadi. Han ble undersøkt da han var nyfødt, og det ble sagt at han skulle opereres når han var 5-6 år. Det jeg vil, er å få noe mer informasjon om hypospadi - hva det er, hva det kommer av, hva en eventuell operasjon går ut på, hvordan det er etter operasjon. Jeg lurer også på hvor mye og hva skal man fortelle en 5 åring med legeskrekk når han skal opereres. Håper på svar!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34345-hypospadi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg foreslår at du framlegger spørsmålet for dr. Trygve Talseth i Doktor Onlines forum om urologi.

I mellomtiden - her er et tidligere spørsmål jeg har besvart som kanskje kan være av en viss interesse.

(Obs ! Dette svaret ble avgitt i 1998.)

"Hypospadi

Jeg håper du kan hjelpe meg med litt fakta. Sønnen vår på halvannet år har et lett tilfelle av hypospadi, og vi skal inn på sykehuset for å sjekke hva som kan gjøres

videre. Jeg har forstått at tilstanden er relativt vanlig hos gutter, men kan du gi meg et tall? Vet man noe om årsaken til denne feilen?

Hypospadi er en medfødt misdannelse som forekommer hos cirka en av cirka 250 guttebarn. Feilen består i at urinrøret munner ut på undersiden av penisskaftet og ikke som normalt på penishodet. Ofte er avviket kun noen få millimeter, men andre ganger er urinrørsåpningen helt inne ved pungen. Den manglende delen av urinrøret vil ofte være erstattet av en bindevevsstreng i penis som gjør at den krummer seg ved reisning. En slik krumning kan senere i livet medføre vanskeligheter ved samleie.

Hypospadi kan vanligvis behandles med godt resultat. Behandlingen utføres oftest i annet leveår hvor man retter ut krumningen og flytter urinrørsåpningen.

Årsaken til at noen gutter har hypospadi er ikke fullt ut kjent, men arvelige forhold er av betydning."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34345-hypospadi/#findComment-132832
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...