Gå til innhold

Hjelp mot dyp depresjon...?

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg?

Jeg er ei dame på 42 år som sliter med en depresjon som ser ut til å bli stadig dypere. Den har vart over flere år, har kommet og gått.

Jeg klarer ikke å fokusere på jobben, sitter bare og grubler og bekymrer meg. Det, i tillegg til høyt sykefravær, er antagelig en av grunnene til at jeg nå mister jobben 31. mars. Jeg har så lav selvfølelse at bare noen sier nei til meg går jeg på toalettet for å gråte. Har vært der mye i det siste. Det går selvfølgelig utover barna mine, for jeg er ”borte vekk” i meg selv, og blir fort irritert. Og min samboer må gjennomgå det meste. Han er fortvilet fordi jeg ”tar kvelertak” på ham, og ikke tør å slippe ham av syne, og de stadige humørsvingningene mine går veldig utover forholdet. Jeg trekker meg vekk fra det lille sosiale jeg hadde. Har ingen venner eller familie dit jeg har flyttet. Ingen å prate med bortsett fra min samboer. Jeg har funnet mannen i mitt liv, har ungene mine og burde vært veldig lykkelig. I stedet går jeg bare og er lei meg. Klarer ikke å se noen lyspunkter i livet. Innimellom er jeg oppstemt og lykkelig, da er alt bare bra og bekymringene blir glemt. Disse periodene blir kortere og kortere. Håpløsheten overtar.

Da jeg tok en test hos min fastlege scoret jeg skyhøyt på alt – unntatt selvmordstanker. Antagelig derfor jeg ikke fikk plass på dagpsykiatri heller. Psykolog er det så lange ventelister på at legen min faktisk sa det nesten ikke var noen vits i å søke. Men står nå på venteliste da…på ubestemt tid. Alternativet var privatpraktiskerende psykologer, som jeg ikke har råd til. Det jeg fikk hos legen var en resept på lykkepiller…som jeg ikke har turt å ta. Leste på Rådet for psykisk helse at man kunne bli med på et kurs i mestring av depresjon – KID. Men vet ikke om det arrangeres over hele landet. Jeg har kjøpt en haug med selvhjelpsbøker, men klarer ikke å følge opp det som står der. Jeg er fortvilet og savner først og fremst noen å prate med, enten på nettet eller personlig. Men uten en eneste venn er det ikke så lett. Jeg føler meg fullstendig mislykket både som mor, livspartner og menneske. Jeg forakter meg selv, og tenker bare negativt. Kan noen hjelpe meg???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343488-hjelp-mot-dyp-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal fokusere på hva som kan få deg ut av depresjonen mer enn hva du har lyst til. Det fortjener ikke minst familien din.

Du kommer ikke ut av en langvarig, dyp depresjon uten medisiner.

Betyr det at det er kun medisiner som kan hjelpe meg?

Ikke noe annet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...