Gå til innhold

Depresjon og fibromyalgi


Bookworm

Anbefalte innlegg

Jeg sliter om dagen, vinteren er lang og kald og formen deretter. Jeg har en sykdom som svinger veldig mye, og som regel varer de dårlige periodene ikke lenger enn at jeg klarer å takle dem.

Men nå har jeg vært dårlig veldig lenge, og jeg merker at det begynner å gå utover psyken min. Så da lurer jeg på om dette bør sees på som en "vanlig" depresjon som bør behandles for nettopp det - eller om det er noe jeg "må regne med" og forvente at det svinger i takt med formen. Jeg er redd for å komme inn i en ond sirkel hvor depresjon forverrer smertene som igjen forverrer depresjonen...

Noen som har gode råd til meg, jeg ser temmelig håpløst på tilværelsen om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Føler med deg, Bookworm....

Jeg går fast på Paroxetin, fordi smertene gjorde meg depressiv og fryktelig irritert. Det hjalp i løpet av den første måneden;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, Bookworm....

Jeg går fast på Paroxetin, fordi smertene gjorde meg depressiv og fryktelig irritert. Det hjalp i løpet av den første måneden;))

Ja, det er det jeg også lurer på, om jeg trenger noe for å få et mer stabilt humør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, Bookworm....

Jeg går fast på Paroxetin, fordi smertene gjorde meg depressiv og fryktelig irritert. Det hjalp i løpet av den første måneden;))

Forresten, takk for omtanken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe råd, dessverre - men bare en påminnelse om at vinteren er bare nødt til å gi seg snart...

Dagene blir en halvtime lengre (eller lysere, da) for hver uke som går! Solen begynner å varme, snart kommer det til å dryppe fra takene. :-)

Ønsker deg bedre dager! Helst med én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noen god erfaring med antidepressiva pga slike ting. I grunnen så tror jeg ikke antidepressiva hjelper hvis man har grunn til å være deprimert. Men det er min personlige mening altså, det kan være andre som har andre erfaringer.

Jeg hadde nok heller gått for en lyslampe og tatt hver dag som den kommer fram til det blir bedre i været og du blir i bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe råd, dessverre - men bare en påminnelse om at vinteren er bare nødt til å gi seg snart...

Dagene blir en halvtime lengre (eller lysere, da) for hver uke som går! Solen begynner å varme, snart kommer det til å dryppe fra takene. :-)

Ønsker deg bedre dager! Helst med én gang.

''Ønsker deg bedre dager! Helst med én gang.''

Tusen takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmebasseng?

Joda, som revmatiker benytter jeg meg nok allerede av de fleste gode tips og tilbud som finnes, deriblant varmebasseng. Jeg prøver alt jeg kan på egenhånd, i tillegg til smertestillende i samråd med lege... Det er når dette ikke er nok jeg begynner å slite...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er noe nytt du opplever, ville jeg tatt en prat med fastlegen, slik at du er bedre føre var mht depresjon - spesielt fordi du har hatt depresjon før og vært behandlet med AD (om jeg nå ikke husker aldeles feil).

God bedring, Bookworm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen god erfaring med antidepressiva pga slike ting. I grunnen så tror jeg ikke antidepressiva hjelper hvis man har grunn til å være deprimert. Men det er min personlige mening altså, det kan være andre som har andre erfaringer.

Jeg hadde nok heller gått for en lyslampe og tatt hver dag som den kommer fram til det blir bedre i været og du blir i bedre form.

''I grunnen så tror jeg ikke antidepressiva hjelper hvis man har grunn til å være deprimert. ''

Det var i grunn akkurat det som var tanken min også, nemlig. Jeg mener selv at jeg har en temmelig god grunn til å falle litt i kjelleren innimellom (noen ganger mer enn andre), men jeg tenker at det kanskje kunne være smart å prøve å gjøre noe med disse symptomene også, hvis det er mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er noe nytt du opplever, ville jeg tatt en prat med fastlegen, slik at du er bedre føre var mht depresjon - spesielt fordi du har hatt depresjon før og vært behandlet med AD (om jeg nå ikke husker aldeles feil).

God bedring, Bookworm :-)

Du husker helt rett, og nettopp derfor jeg er litt redd i forhold til dette med depresjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I grunnen så tror jeg ikke antidepressiva hjelper hvis man har grunn til å være deprimert. ''

Det var i grunn akkurat det som var tanken min også, nemlig. Jeg mener selv at jeg har en temmelig god grunn til å falle litt i kjelleren innimellom (noen ganger mer enn andre), men jeg tenker at det kanskje kunne være smart å prøve å gjøre noe med disse symptomene også, hvis det er mulig...

Jeg vet ikke om det er mulig, jeg har prøvd antidepressiva flere ganger og det ender bare med at jeg slutter etter ca ett år fordi det ikke hjelper. Jeg har jo vært like dårlig jeg, det er jo ikke slik at problemet forsvinner så det kjipe er at jeg blir ikke flat slik mange blir, jeg får alle nedturene noe du sikkert ikke synes er rart, men så mister jeg evnen til å glede meg over ting.

Så da foretrekker jeg opp og nedturer framfor bare nedturer. Og jeg har også nedtur nå pga vinteren og været, du leser, jeg ser på am.tvshow og gleder meg til at det går an å gå ut og til sol og sommer.

Men selvfølgelig, det kan jo virke annerledes på deg enn på meg. Det er ikke krise å forsøke, det eneste er at jeg ble evig treg i hue av det og det synes jeg er kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det er mulig, jeg har prøvd antidepressiva flere ganger og det ender bare med at jeg slutter etter ca ett år fordi det ikke hjelper. Jeg har jo vært like dårlig jeg, det er jo ikke slik at problemet forsvinner så det kjipe er at jeg blir ikke flat slik mange blir, jeg får alle nedturene noe du sikkert ikke synes er rart, men så mister jeg evnen til å glede meg over ting.

Så da foretrekker jeg opp og nedturer framfor bare nedturer. Og jeg har også nedtur nå pga vinteren og været, du leser, jeg ser på am.tvshow og gleder meg til at det går an å gå ut og til sol og sommer.

Men selvfølgelig, det kan jo virke annerledes på deg enn på meg. Det er ikke krise å forsøke, det eneste er at jeg ble evig treg i hue av det og det synes jeg er kjipt.

Du har lignende tanker som jeg funderer på, så det kan vel hende det er noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg vet ikke om det er mulig, jeg har prøvd antidepressiva flere ganger og det ender bare med at jeg slutter etter ca ett år fordi det ikke hjelper. Jeg har jo vært like dårlig jeg, det er jo ikke slik at problemet forsvinner så det kjipe er at jeg blir ikke flat slik mange blir, jeg får alle nedturene noe du sikkert ikke synes er rart, men så mister jeg evnen til å glede meg over ting.

Så da foretrekker jeg opp og nedturer framfor bare nedturer. Og jeg har også nedtur nå pga vinteren og været, du leser, jeg ser på am.tvshow og gleder meg til at det går an å gå ut og til sol og sommer.

Men selvfølgelig, det kan jo virke annerledes på deg enn på meg. Det er ikke krise å forsøke, det eneste er at jeg ble evig treg i hue av det og det synes jeg er kjipt.

Jeg blir ikke flat, men mye mindre irritert på alt og alle;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lignende tanker som jeg funderer på, så det kan vel hende det er noe i det?

Det hadde vært ok om noen andre hadde hatt noen erfaringer ang dette og skrevet hva de synes.

Jeg har bestemt meg at jeg ikke vil spise antidepressiva flere ganger, jeg har prøvd 5 forskjellige slag så det går over år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke flat, men mye mindre irritert på alt og alle;)

Jeg er ikke så irritert stort sett, jeg blir bare forbannet over ting, men da tror jeg at jeg har all grunn til det. Men før, da jeg ikke ble forbannet så ble jeg deprimert og var like depremert enten jeg spiste antidepressiva eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...