Gå til innhold

enda et jobbspørsmål til dere kloke hoder

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøking

Saken er som sådan. Jeg satser på å jobbe i halv stilling fra høsten av. Resten blir arbeidsavklaring. Jeg har vært i systemet i lang td under diverse ytelser, nå er det yrkesmessig attføring.

Men nå vurderer jeg flytting til ny kommune, og begynner å stresse litt i tankene med hvordan det skal legge seg til rette. For jeg trenger å få en kontinuerlig strøm av trygd for å klare mine forpliktelser økonomisk, har barn som jeg er alene om.

Her jeg bor nå er saken vedtatt og oppklart. Min saksbehandler kjenner meg og historien min og stempler at jeg trenger halv arbeidsavklaring på et blunk, da det er et rent lite under at jeg i det hele tatt kan klare en halv stilling fast. Men attføringsstønaden min går ut i løpet av sommeren, omtrent når jeg skal flytte. Om hun gir meg vedtak på arbeidsavklaring før jeg reiser, vil den være gyldig i en annen kommune, slik at det blir kontinuitet? Ikke lett å flytte og kjøpe bolig med mange usikre moment. Av forskjellige grunner vil jeg ikke leie før jeg kjøper noe.

Fortsetter under...

Nå er det jo sånn da at kommer man til de riktige sakbehandlere i NAV kan man få meget god hjelp.

Andre kommuner kan være ræva og ikke gi deg noen som helst slags hjelp, selv om du måtte ha rett på det.

Nav er jo i en omveltning og har masse problemer så man må ikke forvente at NAV har komt like langt i den kommunen man flytter til, da NAV ikke startet på samme tid over hele landet, er det mange som forsatt er i en fase der de ikke vet fram og tilbake på postkassa engang.. og da kan man bli "frustert" i hele prosessen om man kommer fra et NAV kontor der alt går på skinner... Desverre!

Gjest jobbsøking

Nå er det jo sånn da at kommer man til de riktige sakbehandlere i NAV kan man få meget god hjelp.

Andre kommuner kan være ræva og ikke gi deg noen som helst slags hjelp, selv om du måtte ha rett på det.

Nav er jo i en omveltning og har masse problemer så man må ikke forvente at NAV har komt like langt i den kommunen man flytter til, da NAV ikke startet på samme tid over hele landet, er det mange som forsatt er i en fase der de ikke vet fram og tilbake på postkassa engang.. og da kan man bli "frustert" i hele prosessen om man kommer fra et NAV kontor der alt går på skinner... Desverre!

Joda, det skjønner jeg. Men er det vedtaket jeg kanksje kan få saksbehandleren min til å gjøre før jeg flytter, gyldig i en annen kommune?

Gjest jobbsøking

Ja.

Tusen takk. Rent praktisk, hvis du har litt greie på dette.. Hvis mitt attføringsvedtak går ut i 31.august, tror du jeg kan snakke med min behandler, som jeg har et greit forhold til, og få henne i god tid til å gi meg nytt vedtak? Flyttingen blir sikkert i løpet av sommeren. Og jeg må helst få vedtaket før jeg melder flytting. jeg satser på jobbing fra august av. Kan jeg få et vedtak i for eksempel juni, om fornyede arbeidsavklaringspenger fra september av? Atså at Nav ligger i forkant med god margin, selv om de vanligvis ikke gjør det?

jeg forklarer meg sikkert veldig rotete...

Tusen takk. Rent praktisk, hvis du har litt greie på dette.. Hvis mitt attføringsvedtak går ut i 31.august, tror du jeg kan snakke med min behandler, som jeg har et greit forhold til, og få henne i god tid til å gi meg nytt vedtak? Flyttingen blir sikkert i løpet av sommeren. Og jeg må helst få vedtaket før jeg melder flytting. jeg satser på jobbing fra august av. Kan jeg få et vedtak i for eksempel juni, om fornyede arbeidsavklaringspenger fra september av? Atså at Nav ligger i forkant med god margin, selv om de vanligvis ikke gjør det?

jeg forklarer meg sikkert veldig rotete...

Neida, jeg skjønner hva du mener, men jeg vet ikke. Jeg vet at et vedtak skrevet i en kommune gjelder i en annen kommune, men jeg vet ikke om det er mulig å fornye et vedtak som ikke har gått ut før det går ut.

Dessuten (nå husker jeg ikke helt hva du skrev om i startinnlegget, så dette trenger ikke være relevant) men om du f.eks har fått innvilget rehabiliteringspenger med forbehold om at du går i behandling, og du ikke har noen behandling i ny kommune, så er jo ikke vilkårene lenger oppfylt, og du kan miste rehaben)

Men hør med saksbehandleren din. Hvis vedtaket ditt går u omtrent akkurat når du skal flytte, kan det godt være hensiktsmessig at din nåværende saksbehandler forlenger vedtaket. Hun må da vite hvordan situasjonen din blir i den nye kommunen. Så overføres mappa di og alt slikt når du har flyttet.

Annonse

''Her jeg bor nå er saken vedtatt og oppklart. Min saksbehandler kjenner meg og historien min og stempler at jeg trenger halv arbeidsavklaring på et blunk, da det er et rent lite under at jeg i det hele tatt kan klare en halv stilling fast. Men attføringsstønaden min går ut i løpet av sommeren, omtrent når jeg skal flytte. Om hun gir meg vedtak på arbeidsavklaring før jeg reiser, vil den være gyldig i en annen kommune, slik at det blir kontinuitet? Ikke lett å flytte og kjøpe bolig med mange usikre moment. Av forskjellige grunner vil jeg ikke leie før jeg kjøper noe.''

Arbeidsavklaringspenger og individuelle planer skal bl.a være "hensiktsmessig og nødvendig ift sykdom, skade eller lyte", så en viss grad av skjønn kan foretas, men Folketrygdloven har klare retningslinjer her.

Har du et løpende vedtak om arbeidsavklaringspenger og / eller en handlingsplan, er dette et bindende juridisk dokument som følger deg uansett hvor du flytter.

Vedtaket og planen kan omgjøres av forhold som endring i helsetilstanden, jobb o.l., men en ny saksbehandler eller nytt NAV-kontor kan ikke overprøve dette om betingelsene ikke er brutt eller endret.

Så slapp av, gled deg til nye muligheter og lykke til med flytting og jobb :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...