Gå til innhold

Tidsbegrenset lønnstilskudd - ett år etter

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for anledningen

Har et spm:

Om jeg får tidsbegrenset lønnstilskudd gjennom NAV i en bedrift i ett kalenderår, hva skjer da om jeg blir syk i kalenderåret deretter? Vil mitt sykepengegrunnlag da bli årslønnen jeg hadde på lønnstilskudd eller den summen attføringspengene er beregnet ut ifra kalenderåret før sykdom brøt ut?

Spør fordi jeg vurderer kjøpe bolig neste år. Må da sette opp budsjett og trenger da å vite hva jeg kan få i sykepenger _hvis_ jeg mot formodning skulle bli noe syk. Vil jo ikke risikere å ikke kunne betale boliglån. Derfor spørsmålet.

Håper på svar og gjerne med linker til informasjon.

Fortsetter under...

Takk for link. Men kan ikke se det står noe ift spm mitt der? Eller er det jeg som er blind og treg i nøtta?

Tar gjerne imot mer info om du finner noe/vet noe mer. :)

Gjest høstløv

Takk for link. Men kan ikke se det står noe ift spm mitt der? Eller er det jeg som er blind og treg i nøtta?

Tar gjerne imot mer info om du finner noe/vet noe mer. :)

Du må lese hele siden, for svaret står nederst på siden.

Du må lese hele siden, for svaret står nederst på siden.

Hehe gjorde det første gangen også. Men skjønner ikke hva det helt betyr.

Regner med det er dette du sikter til: (?)

''For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra trygden.''

Grunnen til at jeg ikke forstår dette helt, er fordi jeg ikke vet om det i NAV reglene anses som om man er ute i noe nytt når man er på lønnstilskudd eller om det anses som en slags forlengelse/del av en attføringsprosess som ikke er ferdig. See?

Eks.

Stønad fra NAV m/lønnstilskudd til bedrift der jeg får en årslønn på 325 000. De dekker 75% av beløpet og bedriften 25 % (dvs litt over 80 000). Da vil sykepengegrunnlag bli 325 000. Dette er førstnevnte tolkning.

Eller:

Er i attføring med stønad kr 100 000 i året. NAV og bedrift inngår lønnstilskuddsavtale fra 1.1.11-31.12.11 . Ved sykdom da nyåret 2012, vil da sykepengene bli 100 000/år. Dette er den andre mulige tolkningen, slik jeg ser det.

Hmmm?

Gjest høstløv

Hehe gjorde det første gangen også. Men skjønner ikke hva det helt betyr.

Regner med det er dette du sikter til: (?)

''For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra trygden.''

Grunnen til at jeg ikke forstår dette helt, er fordi jeg ikke vet om det i NAV reglene anses som om man er ute i noe nytt når man er på lønnstilskudd eller om det anses som en slags forlengelse/del av en attføringsprosess som ikke er ferdig. See?

Eks.

Stønad fra NAV m/lønnstilskudd til bedrift der jeg får en årslønn på 325 000. De dekker 75% av beløpet og bedriften 25 % (dvs litt over 80 000). Da vil sykepengegrunnlag bli 325 000. Dette er førstnevnte tolkning.

Eller:

Er i attføring med stønad kr 100 000 i året. NAV og bedrift inngår lønnstilskuddsavtale fra 1.1.11-31.12.11 . Ved sykdom da nyåret 2012, vil da sykepengene bli 100 000/år. Dette er den andre mulige tolkningen, slik jeg ser det.

Hmmm?

Får du lønnstilskudd fra NAV, og utbetaler NAV lønnstilskuddet direkte til bedriften, du blir ansatt på vanlige lønnsvilkår av bedriften og dermed er sykepenge rettighetene dine lik det alle andre lønnsmottagere har.

Slik jeg ser det.

Annonse

Får du lønnstilskudd fra NAV, og utbetaler NAV lønnstilskuddet direkte til bedriften, du blir ansatt på vanlige lønnsvilkår av bedriften og dermed er sykepenge rettighetene dine lik det alle andre lønnsmottagere har.

Slik jeg ser det.

Det var oppklarende! Takker, bukker, neier :)

Så det vil da si at om en får igjennom tidsbegrenset lønnstilskudd, så vil alltid bedriften ansatte deg på ordinære vilkår for dette tidsrommet? Altså at tidsbegrenset lønnstilskudd betyr at en får midlertidig ansettelse, dvs kontrakt f.eks. på ett år.

huff, prøvde spørre i veiledningsskranken på NAV. Men de var veeeeldig usikre om hvordan det var.... Derfor jeg prøver "tyne" ut den kunnskapen du åpenbart har på dette området ;)

Gjest høstløv

Det var oppklarende! Takker, bukker, neier :)

Så det vil da si at om en får igjennom tidsbegrenset lønnstilskudd, så vil alltid bedriften ansatte deg på ordinære vilkår for dette tidsrommet? Altså at tidsbegrenset lønnstilskudd betyr at en får midlertidig ansettelse, dvs kontrakt f.eks. på ett år.

huff, prøvde spørre i veiledningsskranken på NAV. Men de var veeeeldig usikre om hvordan det var.... Derfor jeg prøver "tyne" ut den kunnskapen du åpenbart har på dette området ;)

''Så det vil da si at om en får igjennom tidsbegrenset lønnstilskudd, så vil alltid bedriften ansatte deg på ordinære vilkår for dette tidsrommet?''

Jeg kan jo ikke svare for bedriften, ofte er det en prøvetid, som for alle andre arbeidstakere, og det er ikke sikkert at bedriften ansetter deg i dette tidsrommet, det kommer an på om du er egnet til å utføre jobben, og mange andre forhold.

Men blir du ansatt av bedriften, så blir det på vanlige lønnsvilkår, og bedriften får refundert lønnen din av NAV. Slik jeg kjenner til regelverket, slik det har fungert hittil.

''Så det vil da si at om en får igjennom tidsbegrenset lønnstilskudd, så vil alltid bedriften ansatte deg på ordinære vilkår for dette tidsrommet?''

Jeg kan jo ikke svare for bedriften, ofte er det en prøvetid, som for alle andre arbeidstakere, og det er ikke sikkert at bedriften ansetter deg i dette tidsrommet, det kommer an på om du er egnet til å utføre jobben, og mange andre forhold.

Men blir du ansatt av bedriften, så blir det på vanlige lønnsvilkår, og bedriften får refundert lønnen din av NAV. Slik jeg kjenner til regelverket, slik det har fungert hittil.

Tusen takk høstløv :)

Da får jeg passe på å bli ansatt i bedriften på ordinære vilkår om det blir lønnstilskuddsordning.

Takk igjen :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...