Gå til innhold

Noen sjans?


Gjest fryktlig frustrert

Anbefalte innlegg

Gjest fryktlig frustrert

Jeg var sykemeldt i 3 år. 1 år med sykepenger, og 2 år på rehabiliteringspenger. Så startet jeg i ny jobb, først 50 prosent, 90 prosent noen måneder og nå er jeg nede i 48 prosent stilling. Søkte om arbeidsledighetstrygd, men fikk ikke noe da jeg ikke har mistet 50 prosent med timer siste året. Er jævlig fortvilet. Det er tøfft nok å jobbe 50 prosent for meg.... Ikke enrgi til full jobbm og som regel går to dager i uken til terapi/behandling. Er det mulig å søke 50 prosent attføring eller uføretrygd? Eller må jeg bare slutte helt å jobbe for å få rettigheter? Noen med erfaring? Trives i jobben min. men det virker som jeg faller mellom alle stoler så lenge jeg har en deltidsjobb.

Alternativet er at jeg må selge eiendommen, og leve på overskuddet så lenge det går. Har lite i boliglån og månedlige utgifter. Dette vil øke om jeg selger for så leie....

Å jeg har rett og slett ikke kapasitet til å jobbe mer....

Før jeg begynte i min nye jobb var det snakk om uføretrygd. men jeg var "dum nok" til å begynne å jobbe deltid. Sykt dersom jeg må si opp for å få mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gakken den andre

Var jeg deg, ville jeg søkt om arbeidsavklaringspenger. Det er den stønadstypen som kommer fra 1/3 - 2010. Erstatter tidsbegrenset uføre/rehab. og attføringsstønadene. Vilkåret for å få dette igjennom er egentlig at du må ha fått redusert din inntekstevne med minst 50%. Likevel bør de vel kunne bruke noe skjønn kanskje, særlig fordi du alt har en "forhistorie" i NAV-systemet. Ellers er alternativet at du må øke din stilling med 2% så du kommer opp i halv stilling. Når man er i NAVs system og ferdig avklart, og det f.eks. viser seg at pga ens skader/lyter kan en kun greie en deltidsstilling, skal du få dekket den andre 50%-en gjennom annen stønad. Eks. 50% uføre, 50% rehab eller attføring. Eller arbeidsavklaringspenger som det nå skal hete og blir fra mandag av.

Skjønner situasjonen du nå er i er fortvilet for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fryktelig frustrert

Var jeg deg, ville jeg søkt om arbeidsavklaringspenger. Det er den stønadstypen som kommer fra 1/3 - 2010. Erstatter tidsbegrenset uføre/rehab. og attføringsstønadene. Vilkåret for å få dette igjennom er egentlig at du må ha fått redusert din inntekstevne med minst 50%. Likevel bør de vel kunne bruke noe skjønn kanskje, særlig fordi du alt har en "forhistorie" i NAV-systemet. Ellers er alternativet at du må øke din stilling med 2% så du kommer opp i halv stilling. Når man er i NAVs system og ferdig avklart, og det f.eks. viser seg at pga ens skader/lyter kan en kun greie en deltidsstilling, skal du få dekket den andre 50%-en gjennom annen stønad. Eks. 50% uføre, 50% rehab eller attføring. Eller arbeidsavklaringspenger som det nå skal hete og blir fra mandag av.

Skjønner situasjonen du nå er i er fortvilet for deg!

Ja, det er så pæra sykt at jeg ville ha tjent mye bedre siste året om jeg hadde fulgt legen råd om å ikke begynne å jobbe igjen. Å så snakke politikerne om hvordan de skal få redusert sykefraværet..,., aaaaaaaaaaaaaaaaaarg!

Har besøk av en venninne som er uføretrygdet og hun har utbetalt det dobbelte av meg hver måned. Det er surt. Hun hat 16.000 utbetalt og jeg har 8.000 :-(

Ikke rart noen faller for å utnytte systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Søkte om arbeidsledighetstrygd, men fikk ikke noe da jeg ikke har mistet 50 prosent med timer siste året. Er jævlig fortvilet. Det er tøfft nok å jobbe 50 prosent for meg.... Ikke enrgi til full jobbm og som regel går to dager i uken til terapi/behandling. Er det mulig å søke 50 prosent attføring eller uføretrygd? Eller må jeg bare slutte helt å jobbe for å få rettigheter? Noen med erfaring?''

Du har nok ingen rett til dagpenger, for de skal som du sier erstatte tapt arbeidsinntekt, jfr nav.no

Selvfølgelig er det mulig å søke 50% attføring, rehabilitering eller TU (arbeidsavklarigspenger pr 1. mars), men dette må dokumenteres. Få lege ++ på laget.

En annen variant er "Behandlingsdager" når du går til behandling / terapi, går ikke på sykefraværshistorikken, men fastlegen må skrive det ut.

Ingen er tjent med at du blir 100% sykemeldt, så stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en

Ja, det er så pæra sykt at jeg ville ha tjent mye bedre siste året om jeg hadde fulgt legen råd om å ikke begynne å jobbe igjen. Å så snakke politikerne om hvordan de skal få redusert sykefraværet..,., aaaaaaaaaaaaaaaaaarg!

Har besøk av en venninne som er uføretrygdet og hun har utbetalt det dobbelte av meg hver måned. Det er surt. Hun hat 16.000 utbetalt og jeg har 8.000 :-(

Ikke rart noen faller for å utnytte systemet.

Jeg vil ikke kalle det å utnytte systemet når de som har uføretrygd og ikke kan jobbe 100% men egentlig kan jobbe litt,velger å ikke jobbe. Når systemet er lagt opp til at enten må du jobbe 100% eller være 100% ufør for å få penger nok til å leve av sier det seg selv hva folk MÅ velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kalle det å utnytte systemet når de som har uføretrygd og ikke kan jobbe 100% men egentlig kan jobbe litt,velger å ikke jobbe. Når systemet er lagt opp til at enten må du jobbe 100% eller være 100% ufør for å få penger nok til å leve av sier det seg selv hva folk MÅ velge.

'' Når systemet er lagt opp til at enten må du jobbe 100% eller være 100% ufør for å få penger nok til å leve av sier det seg selv hva folk MÅ velge.'

Systemet er vel ikke lagt opp slik? Svært mange jobber 50% og har 50 % uføretrygd. En god løsning for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bare en

'' Når systemet er lagt opp til at enten må du jobbe 100% eller være 100% ufør for å få penger nok til å leve av sier det seg selv hva folk MÅ velge.'

Systemet er vel ikke lagt opp slik? Svært mange jobber 50% og har 50 % uføretrygd. En god løsning for mange.

Kan du jobbe 50% er det jo greit. Men så snart du ikke kan jobbe så mye en gang er systemet lagt opp til at det lønner seg å være 100% ufør :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...