Gå til innhold

Sunn livsstil - en tøff uke


Gjest overvektig/bmi 40+

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+

Denne uka har vært tøff. Skikkelig tøff. Full av følelser og utfordringer jeg tidligere ville håndtert med overspising. Særlig de siste dagene. Overspising er ikke lenger noe alternativ. I alle fall ikke i vanlig forstand. Jeg har spist masse, men det har vært mest grønnsaker og litt frukt. Jeg har drukket masse te. Det hjelper litt. Det gir en viss ro å holde rundt en varm kopp. Å tygge gulrøtter gir meg noe å gjøre. Det hjelper litt, men på langt nær så mye som overspisingen pleide å gjøre. Jeg skulle tro jeg i det minste slapp unna den dårlige samvittigheten, de kritiske tankene til meg selv, nå som jeg har holdt meg til "sunn" overspising. Det gjør jeg ikke. Jeg er sint på meg selv fordi jeg ikke klarer å kontrollere spisingen. Jeg er sint fordi jeg ikke har andre måter å takle det som er vanskelig. Jeg er til og med redd for at jeg legger på meg noen kilo fordi jeg har spist så mange gulrøtter. Den fornuftige stemmen som sier at jeg skal spise veldig mange gulrøtter for å gå opp i vekt hjelper lite. Jeg klarer ikke tro på at det faktisk er et skritt i riktig retning når jeg har byttet ut sjokoladen med gulrøtter.

Noe positivt har også kommet ut av denne uka. Jeg har oppdaget at trening kan jage angsten bort, i alle fall for en stund. Det har ikke vært gjort i en håndvending. Da jeg første gang begynte å trene (før dette opplegget), var trening angstskapende. Så ble trening noe positivt, noe jeg som regel hadde glede av, men det kunne forsterke et angstanfall. Denne uka har jeg flere ganger erfart at trening demper angstanfall.

Dette har vært en knalltøff uke. Til tross for det har jeg fortsatt klart å holde meg til planen: ikke sjokolade og søtsaker av noe slag. Hyppige, små måltider. Sunn mat. Jeg har all grunn til å være fornøyd selv om jeg har spist for mye gulrøtter. Jeg har all grunn til å være fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er kjempeflink!!! Og du har jo begynt å mestre overspisingen mener jeg - du har byttet ut sjokoladen (=en trillion kalorier!) med te og gulrøtter! Det er et flott skritt i riktig retning det!

Jeg synes du er kjempeflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Gratulerer og sånn!

En idé: kan det være et forslag å snakke med noen i www.iks.no (de er vant med kontroll-issues) eller Senter for spiseforstyrrelser i Stavanger. Ikke fordi jeg vet noe om du har SF, men kanskje noen av teknikkene de kjenner til, kan hjeklpe deg også?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg må bare ta hatten av for deg. Du er rå-tøff!

Utrolig godt gjort det du har klart denne uka. Det må ha krevd en jern-vilje!

Vær stolt av deg selv. Det har du ALL grunn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig flott gjort! Dette står det virkelig respekt av :o)

Du inspirerer mange her inne, og nettopp dette med å fortelle om dager og uker som er tøffe gjør det hele til troverdige rapporter.

Selv spiser jeg også mange gulrøtter for tiden og drikker bøttevis med te :o)

Jeg ser frem til dine tråder i tiden som kommer.

Alt godt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du har vært kjempeflink. Og så er det jo flott at du har funnet ut at trening hjelper mot angsten.

Kjenner meg veldig igjen i dette med å "spise bort" følelser. Gulrøtter skal du jo ikke ha dårlig samvittighet for å spise mye av.

Nei, jeg er enig med deg i det du skriver på slutten her; du har all grunn til å være både stolt og fonøyd! Du har kommet langt! Denne uken kan det hende det går bedre igjen. Må nok regne med noen opp - og nedturer - men du virker bestemt på at du skal klare dette, og jeg har iallefall veldig stor tro på at du klarer det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overvektig/bmi 40+

Jeg synes du har vært kjempeflink. Og så er det jo flott at du har funnet ut at trening hjelper mot angsten.

Kjenner meg veldig igjen i dette med å "spise bort" følelser. Gulrøtter skal du jo ikke ha dårlig samvittighet for å spise mye av.

Nei, jeg er enig med deg i det du skriver på slutten her; du har all grunn til å være både stolt og fonøyd! Du har kommet langt! Denne uken kan det hende det går bedre igjen. Må nok regne med noen opp - og nedturer - men du virker bestemt på at du skal klare dette, og jeg har iallefall veldig stor tro på at du klarer det :-)

Jeg har bestemt meg for at jeg skal klare det. Etter hvert har jeg også begynt å tro at jeg kommer til å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overvektig/bmi 40+

Veldig, veldig flott gjort! Dette står det virkelig respekt av :o)

Du inspirerer mange her inne, og nettopp dette med å fortelle om dager og uker som er tøffe gjør det hele til troverdige rapporter.

Selv spiser jeg også mange gulrøtter for tiden og drikker bøttevis med te :o)

Jeg ser frem til dine tråder i tiden som kommer.

Alt godt,

Det er fint å være til inspirasjon. Min sunne livsstil har spredt seg her i rl også, selv om det ikke er mange som er like "ekstreme" som meg. Jeg oppfatter ikke meg selv som ekstrem selv om jeg har kuttet ut alt av sjokolade, godteri og lettbrus, men det er en del som er veldig på meg at jeg skal tillate meg litt sjokolade på lørdager.

Det er flere som har skrevet at jeg har inspirert dem, så jeg hadde ikke så lyst til å fortelle hvor tøff forrige uke hadde vært, ville gi inntrykk av at nå som jeg endelig har bestemt meg går det hele som en lek. Det er langt fra sannheten, selv om det har gått overraskende greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overvektig/bmi 40+

Jeg må bare ta hatten av for deg. Du er rå-tøff!

Utrolig godt gjort det du har klart denne uka. Det må ha krevd en jern-vilje!

Vær stolt av deg selv. Det har du ALL grunn til.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overvektig/bmi 40+

Hei,

Gratulerer og sånn!

En idé: kan det være et forslag å snakke med noen i www.iks.no (de er vant med kontroll-issues) eller Senter for spiseforstyrrelser i Stavanger. Ikke fordi jeg vet noe om du har SF, men kanskje noen av teknikkene de kjenner til, kan hjeklpe deg også?

Med vennlig hilsen

Jeg var i kontakt med iks for en del år siden, men hadde ikke noe utbytte av det. De var alt for opptatt av å "psykologisere" problemet, hvilke vanskelige følelser er det som gjør at jeg overspiser? Jeg måtte først ta tak i det, så kunne jeg gjøre noe med overspisingen. Overspising er/har vært min måte å takle det som har vært vanskelig. Selv om jeg tar tak i det som er vanskelig her og nå, vil det alltid dukke opp nye problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overvektig/bmi 40+

Du er kjempeflink!!! Og du har jo begynt å mestre overspisingen mener jeg - du har byttet ut sjokoladen (=en trillion kalorier!) med te og gulrøtter! Det er et flott skritt i riktig retning det!

Jeg synes du er kjempeflink!

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...