Gå til innhold

arb.l.trygd etter studier


Gjest Hvis om dersomatte

Anbefalte innlegg

Gjest Hvis om dersomatte

Må en ha jobbet etter å ha fullendt studiene for å være berettiget til arbeidsledighetstryg, eller arbeidsavklaringspenger heter det vel nå. Noen som vet? Fant ikke noe spesifikt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tror ikke det

Dagpenger er ikke det samme som arbeidsavlaringspenger. Jeg hadde deltidsjobb ved siden av studiene mine, men kvalifiserte ikke for å få dagpenger da jeg var ferdig å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvis om dersomatte

Dagpenger er ikke det samme som arbeidsavlaringspenger. Jeg hadde deltidsjobb ved siden av studiene mine, men kvalifiserte ikke for å få dagpenger da jeg var ferdig å studere.

Så det betyr med andre ord at det blir sosialstønad eller hjelp fra foreldre det da, hvis vedkommende ikke får jobb med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsledighetstrygd baserer seg på hva du har tjent. Dersom du ikke har vært i jobb, så får du ikke noe. (Det finnes minstegrenser for hva du skal ha tjent også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder samme regler for deg som for resten av oss.

Du må ha tjent minstebeløpet i forrige skatte år, eller minstebeløpet over 3 år.

Satsen på minstebeløp er vel rundt 162000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr med andre ord at det blir sosialstønad eller hjelp fra foreldre det da, hvis vedkommende ikke får jobb med en gang?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det betyr med andre ord at det blir sosialstønad eller hjelp fra foreldre det da, hvis vedkommende ikke får jobb med en gang?

Eller finne seg en jobb:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvis om dersomatte

Eller finne seg en jobb:)

Ja, selvfølgelig, men det her er snakk om FØR en får jobb. Med høy og lang utdannelse så gror ikke alltid jobber på trær. En vil jo gjerne ha noe relatert til det en har studert. En tar ikke mange år i forelesningsrom for å ta en hvilken som helst jobb. Det blir kanskje ikke noe problem, men hvis. Og det er ikke meg det gjelder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig, men det her er snakk om FØR en får jobb. Med høy og lang utdannelse så gror ikke alltid jobber på trær. En vil jo gjerne ha noe relatert til det en har studert. En tar ikke mange år i forelesningsrom for å ta en hvilken som helst jobb. Det blir kanskje ikke noe problem, men hvis. Og det er ikke meg det gjelder heller.

Det er alltid mulig å få en jobb for en høyere utdannet. Men ikke alltid mulig å få en relevant jobb på det nivået man ønsker. Da jeg gikk ut til arbeidsledighet etter avlagt hovedfag tok jeg småjobber rundt forbi, helt til en relevant jobb dukket opp. På en annen kant av landet, riktignok, men det må man være innstilt på som nyutdannet. Fagjobber vokser ikke på trær i lille Norge. Så jeg håper din bekjente er innstilt på både å ta andre jobber mens h*n venter, og at det kan være nødvendig å flytte på seg når det dukker opp noe aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvis om dersomatte

Det er alltid mulig å få en jobb for en høyere utdannet. Men ikke alltid mulig å få en relevant jobb på det nivået man ønsker. Da jeg gikk ut til arbeidsledighet etter avlagt hovedfag tok jeg småjobber rundt forbi, helt til en relevant jobb dukket opp. På en annen kant av landet, riktignok, men det må man være innstilt på som nyutdannet. Fagjobber vokser ikke på trær i lille Norge. Så jeg håper din bekjente er innstilt på både å ta andre jobber mens h*n venter, og at det kan være nødvendig å flytte på seg når det dukker opp noe aktuelt.

Jada, flytting er ingen hindring, om det så er til utlandet. Det går seg nok til, jeg bare forhører meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...