Gå til innhold

lov å bruke lydopptak for å avsløre noen?


Gjest Sinus Sinara

Anbefalte innlegg

Gjest Sinus Sinara

jeg leste i avisen om en kvinne som installerte noe avlyttingsutstyr på sin mors rom på sykehuset fordi hun mistenkte at moren ble forsømt av en sykepleier. Dette lydopptaket ble senere brukt mot sykepleieren og jeg tror hun fikk en advarsel.

Jeg bare lurer på det juridiske rundt dette. Er det i strid med personvernet å avlytte noen? Kan dette brukes i en eventuell rettsak? Hvordan er reglene rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Prater av erfaring

Kan ikke vise direkte til lovene rundt dette, men vet det er ulovlig og kan bli brukt mot "avlytteren" i en evt rettsak. Men det blir vel litt som å bli tatt i noe kriminelt ved ulovlig kameraovervåking. Du lar antagelig være å gå til sak dersom du vet du har gjort noe galt og blitt tatt for det, selv om måten du ble avslørt ikke er godkjent av datatilsynet. Det blir på en måte en en vinn-tap situasjon.

Det er sjeldent de som utfører ulovlig videoovervåking eller avlytting, selv tar initiativ til å opprette rettsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...