Gå til innhold

Hvite/Beige putetrekk i lin??


Hushjelpen

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor man kan få kjøpt dette i oslo/Akershus?

Skal bruke de til og trykke strykemerker på.

Kunne jo sydd putetrekk og, men jeg skjønner ikke hvordan jeg syr bakstykket på puten, slik at det går an å ta inn og ut innerputen:o)) Jeg er en kløne til og sy!

hadde vært kjekt med billige slike linputer et eller annet sted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Hm, hvis du har stoff er det veldig enkelt å sy altså. Du klipper til to bakstykker som skal overlappe 15-20 cm, så syr du dem sammen med forstykket rette mot rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hvis du har stoff er det veldig enkelt å sy altså. Du klipper til to bakstykker som skal overlappe 15-20 cm, så syr du dem sammen med forstykket rette mot rette.

Kanskje jeg skal prøve meg et billig stoff først, hadde jo vært gøy og lage selv:o))

men vet du om det finnes en "oppskrift" med mål og beskrivelse av og lage puter, på nettet?? Jeg må ha det inn med T-SKJE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Kanskje jeg skal prøve meg et billig stoff først, hadde jo vært gøy og lage selv:o))

men vet du om det finnes en "oppskrift" med mål og beskrivelse av og lage puter, på nettet?? Jeg må ha det inn med T-SKJE!

Nei, ikke som jeg vet om. Men det er enkelt altså.

Hvis du har en innerpute som er 40*40 cm (altså den puta som skal være inni trekket), så syr du det ytre trekket i samme mål, dvs 40*40 cm for da får du en velfylt og fin pute.

Klipp et forstykke på 42*42 cm (her er 1 cm sømmonn inkludert). Så klipper du to bakstykker på 42*30 cm. Fald inn den ene langsiden ved å brette inn en smal kant, to ganger, og sy den fast. På hver av bakstykkene.

Hvis du har stoff som rakner lett kan du sy en sikksakksøm rundt hele kanten på alle de tre stykkene. Helt ytterst i kanten.

Legg forstykket på bordet med rettsiden opp. Legg den ene bakstykket oppå med retten ned, og slik at sårkanten øverst ligger kant i kant med den øverste kanten på forstykket og falden ligger et stykke nedpå. Så legger du det siste bakstykket oppå der igjen, slik at sårkanten ligger kant i kant med den nederste kanten på forstykket, falden ligger oppå det første bakstykket. Retten ned selvfølgelig.

Fest alt sammen med knappenåler og sy en søm rundt hele, ca 1 cm fra kanten. Vreng, og dytt hjørnene godt ut.

Du vil nå kunne smette puta inn i åpningen mellom de to bakstykkene. Dette er kjempeenkelt og du slipper å streve med å sy i glidelås som tar litt mer arbeid for å bli pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke som jeg vet om. Men det er enkelt altså.

Hvis du har en innerpute som er 40*40 cm (altså den puta som skal være inni trekket), så syr du det ytre trekket i samme mål, dvs 40*40 cm for da får du en velfylt og fin pute.

Klipp et forstykke på 42*42 cm (her er 1 cm sømmonn inkludert). Så klipper du to bakstykker på 42*30 cm. Fald inn den ene langsiden ved å brette inn en smal kant, to ganger, og sy den fast. På hver av bakstykkene.

Hvis du har stoff som rakner lett kan du sy en sikksakksøm rundt hele kanten på alle de tre stykkene. Helt ytterst i kanten.

Legg forstykket på bordet med rettsiden opp. Legg den ene bakstykket oppå med retten ned, og slik at sårkanten øverst ligger kant i kant med den øverste kanten på forstykket og falden ligger et stykke nedpå. Så legger du det siste bakstykket oppå der igjen, slik at sårkanten ligger kant i kant med den nederste kanten på forstykket, falden ligger oppå det første bakstykket. Retten ned selvfølgelig.

Fest alt sammen med knappenåler og sy en søm rundt hele, ca 1 cm fra kanten. Vreng, og dytt hjørnene godt ut.

Du vil nå kunne smette puta inn i åpningen mellom de to bakstykkene. Dette er kjempeenkelt og du slipper å streve med å sy i glidelås som tar litt mer arbeid for å bli pent.

Tusen, tusen takk for T-skje beskrivelse, nå skal jeg jammen meg lage meg en pute:o))

Tror de har billig linstoff på IKEA...

Du var virkelig snill:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...