Gå til innhold

Angstlidelse?

Gjest Ida123

Anbefalte innlegg

Gjest Ida123

Jeg er en jente på 21 år. I det siste har jeg opplevd noe jeg føler er ganske ekkelt. Jeg begynner uten noen åpenlys grunn å kaldsvette og hyperventilere. Det føles som om alt snurrer rundt meg og noen ganger gjør det fysisk vondt i brystet. I noen tilfeller har jeg gått i bakken. Det har skjedd mens jeg er på rommet mitt alene, i forelesninger og på bussen eller trikken. Hvor som helst. Har tidligere opplevd lignende på konserter og steder det har vært trangt, men ikke like sterkt som det skjer nå. Jeg er sunn og frisk ellers og er ganske sikker på at dette ikke er noe fysisk. Har hatt en del psykiske plager tidligere. Hadde en ganske utrygg barndom og har alltid slitt med å stole på folk og føle meg trygg. Har til tider vært deprimert(med selvmordstanker- og forsøk). Dette er noe jeg har fått mye hjelp med og føler meg ferdig med. Kan fortsatt slite litt sosialt, selv om jeg har mange gode venner og virker tilsynelatende "normal" og blid på utsiden. Jeg har for tiden en mye bedre periode enn noen gang, studerer og bor med folk jeg er glad i. Men noen ganger sliter jeg med å føle "liten" i storbyen jeg bor i, har ikke alltid like god selvtillit og og bekymrer meg mye for fremtiden, uten god grunn. Etter å ha lest litt rundt på nettet så lurer jeg på om dette kan være en slags angstlidelse? Er det nødvendig med behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

serenity777

Høres ut som panikklidelse. For akutte symptomer kan benzoer som vival være til hjelp, men på sikt ett ssri som feks zoloft være mest hensiktsmessig da førstnevnte er avhengighetsskapende og ikke skal brukes for ofte.

En annen mulighet er å lære å mestre angsten. Du er jo ellers oppegående, så du kunne sikkert lære deg det. Kognitiv behandling hos psykolog, psyk.sykepleier eller psykiater er det som da trengs. Det finnes og noen selvhjelpsgrupper, og bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg opplevde endel slike episoder når jeg var rundt 17-18 år gammel. Den gangen studerte jeg i Oslo, langt hjemmefra. Bodde sammen med venner og stortrivdes med livet :))

Til tross for trivselen kunne jeg oppleve å hyperventilere helt plutselig - gjerne når jeg var ute et sted (postkontoret, på trikken etc.). Jeg følte meg ikke redd eller engstelig og anfallene kom som lyn fra klar himmel. Sånn i ettertid tenker jeg at det må ha vært angstrelatert?

Jeg fikk iallefall ikke behandling for dette, men det gled over av seg selv ettersom jeg ble eldre (og kanskje mer trygg på meg selv?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er nok panikklidelse.

Den beste behandlingen er en kombinasjon av kognitiv terapi og medisiner av typen SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...