hogfather Skrevet 1. september 2001 Skrevet 1. september 2001 Hei ! Jeg har i et års tid blitt behandlet for prostatitt. Det har svingt mye. Var meget bra og symptomfri i nesten 6 måneder før den ble aktiv igjen. Ble satt på Ciproxin 750 mg og dette dempet noe, uten at den ble slått helt tilbake. Forrige søndag (etter 30-års lag med alkoholinntak), våknet jeg til ekstreme smerter i høyre nyre. Smertene var så ille at jeg kaldsvettet gjennom 2 t-skjorter på en halvtime. Det var mye blod i urinen. På legevakten slo legen fast noe han kalte nyrekolikk. Mye blod i urin, ikke tegn til infeksjon eller glukose. Jeg fikk injeksjon med Voltaren og dette døyvet smertene. Han skrev ut Naproxen E 500 mg og Paralgin Forte. Et par timer senere kom et nytt smerteanfall, pillene døyvet dette når de fikk virke en stund. Har vært på urografi og det ble ikke påvist "patologi". Nyrene var helt fine: normal form, leie osv. Bildene viste god gjennomstrømning og utskillelse av urin. 2 dager etter var jeg veldig øm på begge sider over nyrene, men ingen store smerter. Kjentes nesten ut som "vanlige" muskulære prostatittsymptomer. 3 dager etter våknet jeg igjen til voldsomme smerter i høyre nyre. Blod i urin (utblandet). Naproxen og Paralgin Forte hjelper ikke. Oppsøker fastlegen. Smertene letter (med brennende ilinger mot skrittet) mens jeg er der. Hun gir meg Voltaren 100 mg stikkpiller og har nå henvisning til CT av mageregionen. Urologen konstaterte i går at prostatitten er aktiv igjen, men fant ingen andre unormale forhold ved ultralyd av blære m.v. Jeg fortalte ham at jeg ikke har registrert steinavgang eller sett partikler i urinen. Han konstaterte at gjennomstrømningen er meget god. Urinen er helt fin og blank nå som jeg drikker mye. Kan dette være et tilfelle av såkalt nyregrus, men hvor partiklene er så små at de ikke kan ses med det blotte øye ? Har tisset i potte for å se om noe kommer ut. Kan det være sammenheng mellom prostatitten og nyreproblemene mine ? Er det andre forhold som bør sjekkes ? 0 Siter
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 10. september 2001 Skrevet 10. september 2001 Det er ikke noen direkte smmenheng mellom nyrestein (-grus) og prostatitt. Etter det du beskriver, er det nesten sikkert er det er nyresteinsanfall som du har hatt. Om man ikke finner noe på CT-undersøkelsen heller, er det trolig som du sier at partiklene er så små at de ikke ble sett på røntgenbildene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.