Gjest redd-jenta Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Prøver å få i meg minst 1000 kalorier hver dag, men sliter med spisevegring, depresjoner, angst, kvalme, svelgeproblemer og dårlig appetitt. Er 175 høy og veier 58 kilo. Legen sa at kroppen min går på sparebluss og at det ikke er så farlig at jeg spiser for lite. Men jeg vil ikke gå ned mer nå... I speilet ser jeg en diger blubbe, men samtidig slenger de fleste klærne på meg og jeg vet at 58 kg ikke er så veldig mye. Synes kollegaer på jobb som veier mer enn meg og i tilegg er lavere virker tynnere enn meg :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke gå den veien Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Du bør forsøke å få i deg ganske mye mer enn 1000 kcal per dag selv om det er vanskelig. Lavkaloridietter operer med rundt 1200 kcal pr dag - og det er for de som skal ned i vekt. (mulig det ikke er akkurat 1200, men rundt der mener jeg det er) Det er vanskelig å gå opp i vekt. Selv om mange synes det er provoserende å høre. De fleste sliter jo med å gå ned og forstår ikke at det kan være vanskelig å legge på seg. For å gå opp i vekt må du få i deg flere kcal enn du forbruker per dag, Enkel mattematikk. Kvinner trenger i gjennomsnitt 1800 - 2000 kcal per dag, det er det kroppen trenger. I snitt. Optimalt burde du fått i deg 2 - 3000 kcal per dag. Nå går kroppen din helt på sparebluss. Tærere på muskelmasse og fettet rundt indre organer, fett det er viktig å ha. Får du ikke i deg det kroppen trenger vil vektnedgangen fortsette, kanskje stagnere noe hvis du får i deg akkurat tilstrekkelig. Men for å gå opp må du få i deg mer enn kroppen trenger. Hvis det blir for vanskelig med mat så finnes det et ganske stort utvalg i ernæringsdrikker som du får kjøpt på apoteket. Både melkebaserete og saftbaserte. I de melkebaserte er det stort sett 300 kcal på en 200 ml flaske, noen har 400 kcal. De er dyre, rundt 30 kr per stk men er verdt det. De saftbaserte har jeg ikke kjennskap til. Synes det er rart og trist at legen din ikke tar deg på alvor. Jeg har hatt anoreksi selv. Blitt frisk for mange år siden, men har ødelagt kroppen. Har skjelett som en 66 åring målte de, benskjørhet, jeg kan etter all sannsynlighet ikke få barn. jeg har lange hår på armer og ben (overalt) fordi kroppen da lettere holdt varmen (ikke pent). Tarmene er ødelagt og jeg går med pose på magen. IKKE gå denne veien. Det er virkelig ikke verdt det. Jeg har ikke benyttet meg av IKS (interessegruppa for spiseforstyrrelser) men vet at mange har god erfaring derifra. Treffe/snakke/maile med andre i samme situasjon. Tror adressen er iks.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest redd-jenta Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Du bør forsøke å få i deg ganske mye mer enn 1000 kcal per dag selv om det er vanskelig. Lavkaloridietter operer med rundt 1200 kcal pr dag - og det er for de som skal ned i vekt. (mulig det ikke er akkurat 1200, men rundt der mener jeg det er) Det er vanskelig å gå opp i vekt. Selv om mange synes det er provoserende å høre. De fleste sliter jo med å gå ned og forstår ikke at det kan være vanskelig å legge på seg. For å gå opp i vekt må du få i deg flere kcal enn du forbruker per dag, Enkel mattematikk. Kvinner trenger i gjennomsnitt 1800 - 2000 kcal per dag, det er det kroppen trenger. I snitt. Optimalt burde du fått i deg 2 - 3000 kcal per dag. Nå går kroppen din helt på sparebluss. Tærere på muskelmasse og fettet rundt indre organer, fett det er viktig å ha. Får du ikke i deg det kroppen trenger vil vektnedgangen fortsette, kanskje stagnere noe hvis du får i deg akkurat tilstrekkelig. Men for å gå opp må du få i deg mer enn kroppen trenger. Hvis det blir for vanskelig med mat så finnes det et ganske stort utvalg i ernæringsdrikker som du får kjøpt på apoteket. Både melkebaserete og saftbaserte. I de melkebaserte er det stort sett 300 kcal på en 200 ml flaske, noen har 400 kcal. De er dyre, rundt 30 kr per stk men er verdt det. De saftbaserte har jeg ikke kjennskap til. Synes det er rart og trist at legen din ikke tar deg på alvor. Jeg har hatt anoreksi selv. Blitt frisk for mange år siden, men har ødelagt kroppen. Har skjelett som en 66 åring målte de, benskjørhet, jeg kan etter all sannsynlighet ikke få barn. jeg har lange hår på armer og ben (overalt) fordi kroppen da lettere holdt varmen (ikke pent). Tarmene er ødelagt og jeg går med pose på magen. IKKE gå denne veien. Det er virkelig ikke verdt det. Jeg har ikke benyttet meg av IKS (interessegruppa for spiseforstyrrelser) men vet at mange har god erfaring derifra. Treffe/snakke/maile med andre i samme situasjon. Tror adressen er iks.no Uff. Vil ikke at det skal gå så langt som med deg nei. Grøss og gru. Jeg skammer meg over at jeg har spiseforstyrrelser... Greier ikke rope hjelp liksom når løsningen kun er å få i seg mer mat. Kan heller ikke klage på at jeg er rullende mett etter en banan eller at alle klærne er for store, for det er bare provoserende for folk flest. Skal prøve meg på næringsdrikk tror jeg... Det er vel ikke mulig å få slikt på resept vel? Er en fattiglus... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Detaind Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Uff. Vil ikke at det skal gå så langt som med deg nei. Grøss og gru. Jeg skammer meg over at jeg har spiseforstyrrelser... Greier ikke rope hjelp liksom når løsningen kun er å få i seg mer mat. Kan heller ikke klage på at jeg er rullende mett etter en banan eller at alle klærne er for store, for det er bare provoserende for folk flest. Skal prøve meg på næringsdrikk tror jeg... Det er vel ikke mulig å få slikt på resept vel? Er en fattiglus... Ernæringsdrikker og sånt er mulig å få på blå resept, finnes også sånn ernæringspulver på apoteket i smaken sjokolade, jordbær og nøytral. De kommer i størrelse boks og er veldige gode å blande ut. Dette kommer også under blå resept ordning. Noe som gjør at det blir gratis når du går over egen andels grensa. Sjokolade og jordbær pulveret kan du lage shake / smoothie og sånt med. Det nøytrale pulveret kan du ha i alt av mat, kaffe, te. Bare å slå seg løs der og bruke det kreative hjørnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke gå den veien Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Uff. Vil ikke at det skal gå så langt som med deg nei. Grøss og gru. Jeg skammer meg over at jeg har spiseforstyrrelser... Greier ikke rope hjelp liksom når løsningen kun er å få i seg mer mat. Kan heller ikke klage på at jeg er rullende mett etter en banan eller at alle klærne er for store, for det er bare provoserende for folk flest. Skal prøve meg på næringsdrikk tror jeg... Det er vel ikke mulig å få slikt på resept vel? Er en fattiglus... ''Uff. Vil ikke at det skal gå så langt som med deg nei. Grøss og gru. Jeg skammer meg over at jeg har spiseforstyrrelser... Greier ikke rope hjelp liksom når løsningen kun er å få i seg mer mat. Kan heller ikke klage på at jeg er rullende mett etter en banan eller at alle klærne er for store, for det er bare provoserende for folk flest. Skal prøve meg på næringsdrikk tror jeg... Det er vel ikke mulig å få slikt på resept vel? Er en fattiglus...'' Det er ingenting å skamme seg over! Du skal ikke måtte skamme deg over å be om hjelp. For det er ikke så enkelt at det bare er å spise, da hadde du jo gjort det. Jeg tror at spiseforstyrrelser egentlig ikke handler om mat. Ytre sett dreier det seg om mat, men det er en grunn til at man trenger å kontrollere maten. Jeg tenker at spiseforstyrrelse er et symptom på at man ikke har det bra. Det kan være et rop om hjelp, det kan være et forsøk på å få kontroll over noe i en kaotisk hverdag osv.. Om du kan få de på resept vet jeg ikke. Ringe fastlegen din å spørre om det kan være en mulighet ville jeg gjort 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke gå den veien Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Ernæringsdrikker og sånt er mulig å få på blå resept, finnes også sånn ernæringspulver på apoteket i smaken sjokolade, jordbær og nøytral. De kommer i størrelse boks og er veldige gode å blande ut. Dette kommer også under blå resept ordning. Noe som gjør at det blir gratis når du går over egen andels grensa. Sjokolade og jordbær pulveret kan du lage shake / smoothie og sånt med. Det nøytrale pulveret kan du ha i alt av mat, kaffe, te. Bare å slå seg løs der og bruke det kreative hjørnet. Du husker ikke hva det pulveret heter? Jeg drikker nemlig ernæringsdrikker fremdeles, har gjort det over mange år, og skulle gjerne forsøkt et annet merke for å variere litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Detaind Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Du husker ikke hva det pulveret heter? Jeg drikker nemlig ernæringsdrikker fremdeles, har gjort det over mange år, og skulle gjerne forsøkt et annet merke for å variere litt. Meritene. http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-825027.aspx 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Vil du klare å få ned hjemmelaget milkshake? F.eks. banan, egg - gjerne to stk, vaniljeis og ellers hva du synes gir god smak. Får kaloritelling deg til å spise mindre eller mer? Om den avskrekker fra mat, er det best å slutte med det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest redd-jenta Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 ''Uff. Vil ikke at det skal gå så langt som med deg nei. Grøss og gru. Jeg skammer meg over at jeg har spiseforstyrrelser... Greier ikke rope hjelp liksom når løsningen kun er å få i seg mer mat. Kan heller ikke klage på at jeg er rullende mett etter en banan eller at alle klærne er for store, for det er bare provoserende for folk flest. Skal prøve meg på næringsdrikk tror jeg... Det er vel ikke mulig å få slikt på resept vel? Er en fattiglus...'' Det er ingenting å skamme seg over! Du skal ikke måtte skamme deg over å be om hjelp. For det er ikke så enkelt at det bare er å spise, da hadde du jo gjort det. Jeg tror at spiseforstyrrelser egentlig ikke handler om mat. Ytre sett dreier det seg om mat, men det er en grunn til at man trenger å kontrollere maten. Jeg tenker at spiseforstyrrelse er et symptom på at man ikke har det bra. Det kan være et rop om hjelp, det kan være et forsøk på å få kontroll over noe i en kaotisk hverdag osv.. Om du kan få de på resept vet jeg ikke. Ringe fastlegen din å spørre om det kan være en mulighet ville jeg gjort Jeg utviklet det ganske markant etter å ha anmeldt enn i hjelpeapparatet mitt sim utnyttet meg seksuellt i over ti år :- / Det er nesten som skal du spise noe som ikke ligger i det trygge mønsteret ditt, så må jeg også svelge alle bekymringer og takle disse samtidig. Så et bilde en gang av en surfer meg en ti meter høy bølge bak seg. Slik føler jeg meg også. Men jeg kan tenke meg at kanskje en boks der en vet nøyaktig hva den inneholder, og som er enkelt å svelge og fordøye kan hjelpe meg... Skal til legen i morgen, men lurer på hvor vanskelig det er å få næringsdrikker på blå resept... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest redd-jenta Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Vil du klare å få ned hjemmelaget milkshake? F.eks. banan, egg - gjerne to stk, vaniljeis og ellers hva du synes gir god smak. Får kaloritelling deg til å spise mindre eller mer? Om den avskrekker fra mat, er det best å slutte med det. mvh Jeg har spist en halv banan og et egg i dag :-) Eller det var mer tre fjerdedeler av en banan, og det plager meg at det ikke var en halv en... Pinlig å fortelle dette. Tragikomisk nesten. Men egg og banan og is sammen hørtes ikke godt ut! Hater krem som bløtkaker, vaniljeis, marsipan... Men sjokoladesmak er digg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg har spist en halv banan og et egg i dag :-) Eller det var mer tre fjerdedeler av en banan, og det plager meg at det ikke var en halv en... Pinlig å fortelle dette. Tragikomisk nesten. Men egg og banan og is sammen hørtes ikke godt ut! Hater krem som bløtkaker, vaniljeis, marsipan... Men sjokoladesmak er digg :-) Egg, banan, vaniljeis eller annen smak du liker, evt O'boy eller lignende. Prøv å ikke legge merke til hvor mye du putter oppi. Så kan du late som du drikker vann... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eccoLise Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg utviklet det ganske markant etter å ha anmeldt enn i hjelpeapparatet mitt sim utnyttet meg seksuellt i over ti år :- / Det er nesten som skal du spise noe som ikke ligger i det trygge mønsteret ditt, så må jeg også svelge alle bekymringer og takle disse samtidig. Så et bilde en gang av en surfer meg en ti meter høy bølge bak seg. Slik føler jeg meg også. Men jeg kan tenke meg at kanskje en boks der en vet nøyaktig hva den inneholder, og som er enkelt å svelge og fordøye kan hjelpe meg... Skal til legen i morgen, men lurer på hvor vanskelig det er å få næringsdrikker på blå resept... Vi har fått næringdrikk på blå resept til sønnen vår, men vi måtte kjempe for å få det. Du må få hvit resept av legen først, og så tar du vare på kvitteringer. Så må du til NAV for å søke om å få blå resept, og søke om å få igjen utgiftene du har hatt, vedlagt kvitteringer og kopi av hvit resept. Når du så får vedtak om at du har fått blå resept, må du vise det til legen, sånn at han kan skrive ut blå resept til deg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke gå den veien Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg utviklet det ganske markant etter å ha anmeldt enn i hjelpeapparatet mitt sim utnyttet meg seksuellt i over ti år :- / Det er nesten som skal du spise noe som ikke ligger i det trygge mønsteret ditt, så må jeg også svelge alle bekymringer og takle disse samtidig. Så et bilde en gang av en surfer meg en ti meter høy bølge bak seg. Slik føler jeg meg også. Men jeg kan tenke meg at kanskje en boks der en vet nøyaktig hva den inneholder, og som er enkelt å svelge og fordøye kan hjelpe meg... Skal til legen i morgen, men lurer på hvor vanskelig det er å få næringsdrikker på blå resept... ''Det er nesten som skal du spise noe som ikke ligger i det trygge mønsteret ditt, så må jeg også svelge alle bekymringer og takle disse samtidig. Så et bilde en gang av en surfer meg en ti meter høy bølge bak seg. Slik føler jeg meg også. Men jeg kan tenke meg at kanskje en boks der en vet nøyaktig hva den inneholder, og som er enkelt å svelge og fordøye kan hjelpe meg... Skal til legen i morgen, men lurer på hvor vanskelig det er å få næringsdrikker på blå resept...'' Forstår deg så godt med at maten blir annerledes i munnen. Det blir liksom ikke mat. Vekker bare minner og bilder og panikk. For meg har ernæringsdrikker hjulpet enormt, synd at de er så dyre. Jeg har aldri tenkt på å søke om blå resept, tanken på at det kunne være mulig falt meg ikke inn. Ser at en forklarer hvordan du skal gå frem for å få det til. Virker utrolig tungvint, men det er ihvertfall mulig. Spør legen din imorgen om mulighetene og tidsperspektiv. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke gå den veien Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg har spist en halv banan og et egg i dag :-) Eller det var mer tre fjerdedeler av en banan, og det plager meg at det ikke var en halv en... Pinlig å fortelle dette. Tragikomisk nesten. Men egg og banan og is sammen hørtes ikke godt ut! Hater krem som bløtkaker, vaniljeis, marsipan... Men sjokoladesmak er digg :-) Forsøk å ikke være så opptatt av hva du får ideg, om det er sunt eller ikke. Nå er det bare viktig at du får i deg noe. Spis/drikk det du kommer over som du kan klare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest redd-jenta Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 ''Det er nesten som skal du spise noe som ikke ligger i det trygge mønsteret ditt, så må jeg også svelge alle bekymringer og takle disse samtidig. Så et bilde en gang av en surfer meg en ti meter høy bølge bak seg. Slik føler jeg meg også. Men jeg kan tenke meg at kanskje en boks der en vet nøyaktig hva den inneholder, og som er enkelt å svelge og fordøye kan hjelpe meg... Skal til legen i morgen, men lurer på hvor vanskelig det er å få næringsdrikker på blå resept...'' Forstår deg så godt med at maten blir annerledes i munnen. Det blir liksom ikke mat. Vekker bare minner og bilder og panikk. For meg har ernæringsdrikker hjulpet enormt, synd at de er så dyre. Jeg har aldri tenkt på å søke om blå resept, tanken på at det kunne være mulig falt meg ikke inn. Ser at en forklarer hvordan du skal gå frem for å få det til. Virker utrolig tungvint, men det er ihvertfall mulig. Spør legen din imorgen om mulighetene og tidsperspektiv. Lykke til! Det var veldig tungvint ja.... Har med hjemmesykepleien å gjøre... Men en får vel ikke dekket det gjennom dem heller tror jeg. Må betale hvite resepter selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke gå den veien Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Meritene. http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-825027.aspx Ja, de kjenner jeg til. Men i ferdig utblandet utgave. Nestlé er de beste på smak i ernæringsdrikker synes jeg. Pulver er jo også veldig prakisk da, hvis man skal reise etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke gå den veien Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Det var veldig tungvint ja.... Har med hjemmesykepleien å gjøre... Men en får vel ikke dekket det gjennom dem heller tror jeg. Må betale hvite resepter selv. Kanskje du kunne spurt hjemmesykepleien om hjelp til å søke? At de kan finne ut hva du trenger av dokumentasjon og hvordan du kan søke enklest mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest redd-jenta Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Kanskje du kunne spurt hjemmesykepleien om hjelp til å søke? At de kan finne ut hva du trenger av dokumentasjon og hvordan du kan søke enklest mulig. Kanskje det ja... Var med legen i dag, men mat og vekt var ikke tema i det hele tatt. Han måtte skrive noen attester og resepter og når jeg var ferdig med det, skulle han hjem. Og jeg måtte vente en halvannen time på knallharde stoler. Øm i baken enda. He he. Skal spørre hjemmesykepleien i neste uke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Det var veldig tungvint ja.... Har med hjemmesykepleien å gjøre... Men en får vel ikke dekket det gjennom dem heller tror jeg. Må betale hvite resepter selv. Fikk du resept fra legen på næringsdrikk? Jeg gikk på noen tabletter på hvit resept og fikk vite av apoteket at når jeg hadde nådd en viss sum (1600-1900, husker ikke)så kunne jeg søke NAV om refusjon på 90% av summen som var over denne summen. Tablettene gikk under benevnelsen (hudlidelse).Du kan jo undersøke om dette også gjelder næringsdrikk med din begrunnelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest redd-jenta Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Fikk du resept fra legen på næringsdrikk? Jeg gikk på noen tabletter på hvit resept og fikk vite av apoteket at når jeg hadde nådd en viss sum (1600-1900, husker ikke)så kunne jeg søke NAV om refusjon på 90% av summen som var over denne summen. Tablettene gikk under benevnelsen (hudlidelse).Du kan jo undersøke om dette også gjelder næringsdrikk med din begrunnelse. Roaccutan? Jeg fikk tilbakebetalt over 90 prosent av disse tablettene. Fikk bare resept på sterkere astma-medisin. Blitt tettere siste måneden... kanskje har det med kulden å gjøre. Eller kan lite næring forsterke astmaplager også? Håper det går over snart. Redd jeg kommer til å kveles av mitt eget slim snart... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.