Gå til innhold

hjelp - middagsforslag til voksenbursdag

Anbefalte innlegg

Gjest majas mamma

Mannen har snart bursdag og har invitert til familieselskap. Vi blir vel ca 15 stk, tenker jeg. Så skal jeg lage en god gryte, tenkte jeg, men er helt tom for ideer. Syns jeg har lagd alt før, og har lyst til å prøve noe nytt. Har lett litt rundt på nettet og i kokebøker, men finner ingenting som virkelig frister. Noen som har ett godt forslag til en god gryte, eller evt. noe annet godt som kan passe å servere som "bursdagsmiddag"? Ikke altfor komplisert, eller tidkrevende. Har ikke lyst til å slave på kjøkkenet mens de andre prater og har det hyggelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343762-hjelp-middagsforslag-til-voksenbursdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag en god gryterett, de har jo mange forslag på matprat.no

Jeg har laget en gryterett for ikke så lenge siden, til i overkant av 10 personer. Passer fint til selskap, for gryten gjør seg jo "nesten" selv... Trenger ikke være så avansert, også serverer du rundstykker/brød til, slik at alle blir mette selv om de ikke er så begeistret for selve gryteretten... Jeg var i alle fall glad for at jeg gjorde det, for flere av barna likte ikke gryteretten (som var av det litt mer eksotiske slaget for de, litt annerledes krydder som smakte fremmed kanskje..?)

Boef bourignon!

Kjempegodt, men litt tidkrevende. Fordelen er at den gjerne kan lages dagen før!

''Boef bourignon! ''

Nå har jeg sett så mye "reklame" for den retten her på DOL (altså bortsett fra at du vel har feilstavet den litt?) at jeg jo snart MÅ prøve den. :-)

Annonse

''Boef bourignon! ''

Nå har jeg sett så mye "reklame" for den retten her på DOL (altså bortsett fra at du vel har feilstavet den litt?) at jeg jo snart MÅ prøve den. :-)

''altså bortsett fra at du vel har feilstavet den litt?''

Hmmm... dette kan jeg ittno om, så jeg tror jeg "safer" med å kalle det for "oksegryte fra Burgund" :-D

Gjest Elextra

''Boef bourignon! ''

Den er kjempegod!

Ikke "pen" (kan se ut som lungemos), men nydelig smak. Og jeg synes det er en STOR fordel at den kan gjøres i stand i forveien.

Den er kjempegod!

Ikke "pen" (kan se ut som lungemos), men nydelig smak. Og jeg synes det er en STOR fordel at den kan gjøres i stand i forveien.

Hmm. Jeg ser på en oppskrift at det vel er veldig likt noe jeg lager fra før: Stifado. Mer løk og mer rødvin, kanskje. Spisskummen og kanelstang i tillegg, ellers er det vel det samme.... Det er supergodt.

Gjest Elextra

Hmm. Jeg ser på en oppskrift at det vel er veldig likt noe jeg lager fra før: Stifado. Mer løk og mer rødvin, kanskje. Spisskummen og kanelstang i tillegg, ellers er det vel det samme.... Det er supergodt.

Stifado kjenner jeg ikke, verd å prøve, kanskje?

Gjest Elextra

''Boef bourignon! ''

Ja, manglet visst et par bokstaver der (og jeg som skryter av å kunne fransk og all ting) :-).Rett skal vel være boeuf bourguignon!

Stifado kjenner jeg ikke, verd å prøve, kanskje?

Virker ganske likt som denne retten,- men med litt mer løk, marinering i en hel del rødvin natten over, litt tomater, spisskummen og kanelstang og nellik.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7715

I tillegg ligger kjøttet (i min egen oppskrift) med rødvin natten over - og kokes nok enda lenger tid.

Annonse

Gjest Elextra

Virker ganske likt som denne retten,- men med litt mer løk, marinering i en hel del rødvin natten over, litt tomater, spisskummen og kanelstang og nellik.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7715

I tillegg ligger kjøttet (i min egen oppskrift) med rødvin natten over - og kokes nok enda lenger tid.

Nam - må prøves :-)

Gjest majas mamma

Ja, manglet visst et par bokstaver der (og jeg som skryter av å kunne fransk og all ting) :-).Rett skal vel være boeuf bourguignon!

Dette høres godt ut, har funnet en oppskrift på nettet og skal prøve dedn. Men ikke denne gangen tror jeg. Her er det folk som kjører og det at det er rødvin er kanskje litt risikabelt selv om det ikke er mange dråpene.

Gjest Elextra

Dette høres godt ut, har funnet en oppskrift på nettet og skal prøve dedn. Men ikke denne gangen tror jeg. Her er det folk som kjører og det at det er rødvin er kanskje litt risikabelt selv om det ikke er mange dråpene.

''Men ikke denne gangen tror jeg. Her er det folk som kjører og det at det er rødvin er kanskje litt risikabelt selv om det ikke er mange dråpene.''

Rødvinen i retten er kokt og helt uten alkohol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...