Gå til innhold

Økonomisk ansvar ved innleggelse


Gjest Not right now you know

Anbefalte innlegg

Gjest Not right now you know

Når en pasient blir innlagt, tilsynelatende fordi han er i en økonomisk krise. Hvem har da ansvar for at regningene/inkassokravene blir betalt og at han ikke risikerer å komme hjem til en leilighet uten strøm feks?

Vet han har har gode venner og familie som kan hjelpe ham økonomisk, men han er for stolt til å nevne noe. Jeg er en nær venn og besøker ham ofte, men vegrer meg for å ta det opp med ham, siden det er nettopp dette temaet som fikk han innlagt i utgangspunktet.

Tar personalet på avdelingen seg av dette? Får han tildelt en form for økonomisk verge?

Han har vært innlagt i 3 uker og blir der nok en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Problemstillingen er meget vanlig.

Ansvaret for betalingen ligger helt klart på den enkelte.

Avdelingen vil imidlertid tilby hjelp både for å få ordnet det praktiske og med økomisk rådgiving. De aller fleste avdelinger har ansatt dykige sosionomer som hjelper pasientene med slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexora

Problemstillingen er meget vanlig.

Ansvaret for betalingen ligger helt klart på den enkelte.

Avdelingen vil imidlertid tilby hjelp både for å få ordnet det praktiske og med økomisk rådgiving. De aller fleste avdelinger har ansatt dykige sosionomer som hjelper pasientene med slike saker.

Men om personen var psykotisk så kan man vel ikke legge det ansvaret på pasienten? Får vedkommende en økonomisk verge da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vært innlagt

En gang jeg var veldig dårlig og hadde en lengere innleggelse var det flere regninger som kom med inkassovarsel. Jeg hadde vært for dårlig til å huske at jeg fikk regninger og ikke gjort noe med det. Vet det jobbet en sosionom der, men tror man måtte spørre om hjelp. Jeg fikk ikke noe tilbud om hjelp da jeg. Men jeg kontaktet sykehuset da jeg kom hjem til disse inkassovarslene og da skrev de en erklæring på at jeg hadde vært for syk til å ivareta mine interesser (noe i den duren ihvertfall) og jeg betalte bare det opprinnelige beløpet på samtlige regninger.

Hvis du synes det er vanskelig å ta det opp økonomitemaet med han direkte så kan du kanskje spørre personalet om de har en sosionom der, og spørre om han får noen oppfølging i forhold til økonomien. De bør jo vite at han trenger økonomisk hjelp siden det er innleggelsesgrunnen, men man vet jo aldri. Jeg ville spurt og bedt om at han får økonomisk hjelp dersom han ikke allerede får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om personen var psykotisk så kan man vel ikke legge det ansvaret på pasienten? Får vedkommende en økonomisk verge da?

Hvis noen skal få (hjelpe)verge så må det søkes til Overformynderiet og vergemålslovens vilkår må være oppfylt for at en skal få det.

Dersom personen ikke er psykotisk så har vedkommende samtykkekompetanse og kan i såfall skrive fullmakt om at andre kan bistå en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Not right now you know

En gang jeg var veldig dårlig og hadde en lengere innleggelse var det flere regninger som kom med inkassovarsel. Jeg hadde vært for dårlig til å huske at jeg fikk regninger og ikke gjort noe med det. Vet det jobbet en sosionom der, men tror man måtte spørre om hjelp. Jeg fikk ikke noe tilbud om hjelp da jeg. Men jeg kontaktet sykehuset da jeg kom hjem til disse inkassovarslene og da skrev de en erklæring på at jeg hadde vært for syk til å ivareta mine interesser (noe i den duren ihvertfall) og jeg betalte bare det opprinnelige beløpet på samtlige regninger.

Hvis du synes det er vanskelig å ta det opp økonomitemaet med han direkte så kan du kanskje spørre personalet om de har en sosionom der, og spørre om han får noen oppfølging i forhold til økonomien. De bør jo vite at han trenger økonomisk hjelp siden det er innleggelsesgrunnen, men man vet jo aldri. Jeg ville spurt og bedt om at han får økonomisk hjelp dersom han ikke allerede får det.

Takk for svar og for at du delte din erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...