Gå til innhold

Forslag til en enkel dessert?

Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Mary Poppins

Jeg skal ha familie på middag ikveld. Er det noen som har tips til en god dessert evnt noe godt til kaffen? Jeg er ingen stor baker, så vil gjerne unngå det. Tips mottas med stor takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaniljeis med varme bringebær, kirsebærkompott ol er godt.. :-)

Duh - det var jeg som skulle foreslå is med varme bær! Høh. Du ass. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder desserter er virkelig det enkleste oftest det beste, spør du meg :-)

Is med varme bær er nevnt under her, og her finnes det uttallige variasjoner mht type bær og om man har sprit/likør oppi bærene osv. Bjørnebær med hvit curaceu, multer med whiskey....

Eller du kan lage varm sjokoladesaus til: Lag kakao som du tykner med potetmel.

Eller is med kransekake *dåne*

Eller is med Kahlua?

"There's no end to the possibilities" :-D

Og alle liker vel is? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En luksusutgave av is- og bærvarianten har jeg hatt stor suksess med. Et lite stykke brownies (kan fåes ferdig bare til å varme i mikro'n), ei kule vaniljeis og bjørnebær som er tint langsomt i kjøleskap og varmet på lav temperatur i mikro'n før servering, så de blir lune. Over dette danderer du noen få valnøtter som også får skjøpt ferdig til bruk uten skall. De jeg bruker er i en bitteliten hermetikkboks. For å toppe dethele pynter du med et grønt blad av mynte eller sitronmelisse. Det hender også at jeg gir tallerkenen et lite melisdryss før jeg danderer ingrediensene, hvis det er en mørk tallerken hvor det synes da. Enkel og grei dessert av ferdige ingredienser, men ser veldig profft ut. Og smaker veldig godt, alle elsker et eller annet i den desserten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder desserter er virkelig det enkleste oftest det beste, spør du meg :-)

Is med varme bær er nevnt under her, og her finnes det uttallige variasjoner mht type bær og om man har sprit/likør oppi bærene osv. Bjørnebær med hvit curaceu, multer med whiskey....

Eller is med Kahlua?

Ååååå, jeg elsker også alle utgaver av is. Is med Kahlua hørtes herlig ut. Det må jeg prøve, og med valnøtter over. hehe... Det hørtes ut som smaker som kunne passe sammen.

Du har vel prøvd is med salte peanøtter og non-stop inntil. Det er farlig å begynne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt karamellpudding som bare sakl røres ut i melk,kokes opp og kjøles i 2 timer.

Jeg karamelliserer sukker,har det i bunnen på en form (ca 1,5 liter), det stivner med en gang. kok opp puddingen,tøm den i, ta bort skummet som blir på toppen. kjøl til romtemperatur og sett i kjøleskapet. serveres i formen, blir lekkert. Gjerne med bær til, elelr pisket fløte evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå det motsatt av varme bær, nemlig frosne bær. Med varm saus. Denne desserten er så god at du vil ikke tro det!!

Ingredienser:

1 pose frosne skogsbær

2 dl kremfløte

200 g hvit sjokolade

Ei halv vaniljestang

100 g mascarponeost

Snitt vaniljestanga og skrap ut margen. Ha margen og selve stanga i fløten. Varm opp fløten til kokepunktet i en kasserolle.

Bryt sjokoladen i biter og rør den inn i fløten slik at den smelter. Bruk gjerne visp. Bland til slutt inn mascarponeost og rør til en jevn saus. Fordel de frosne bærene i porsjonsglass. Det kan være lurt å droppe de aller største bærene. Ta ut vaniljestanga og hell den varme sausen over bærene. Server straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for tiden dilla på frisk fruktsalat med vaniljesaus, eller -is til. Bruker ofte en boks hermetisk frukt (gjerne tropisk frukt) til grunn og tilsetter appelsin, eple, pære, banan, kiwi, melon, ananas, mango alt etter hva du har/liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er veldig enkelt og nydelig er :

Kjøp hermetiske ananaser.

Skjer de i terninger og hakk hasselnøtter.

Stek disse i stekepannen,hell over litt lønnesirup og varm det.

Serveres varmt med vanilje is.

Jeg kan love deg at dette er nydelig.

Det er så godt med det varme og det kalde i munnen samtidig. :-)

Det skal jeg servere når min kjære mor kommer på besøk neste mnd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller is med Kahlua?

Jeg kjenner ikke til Kahlua, men jeg googlet det til å bli en alkoholholdig drikk.

Slår du den rett på isen. Hva smaker Kahlua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en nydelig og superenkel versjon av is med varme bær (en sjokoholiker som meg må selvsagt ha det med).

Og som med alle geniale oppskrifter fremstår den langt mer avansert enn den er:

http://www.recipezaar.com/Gino-Chocolate-Grilled-Fruit-33894

Åh, denne skal jeg prøve neste gang vi har besøk! Nam! :o) Men hva slags hvit sjokolade bruker du? Bare hvit Dronningsjokolade i biter f.eks? Eller skal den raspes og drysses over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå det motsatt av varme bær, nemlig frosne bær. Med varm saus. Denne desserten er så god at du vil ikke tro det!!

Ingredienser:

1 pose frosne skogsbær

2 dl kremfløte

200 g hvit sjokolade

Ei halv vaniljestang

100 g mascarponeost

Snitt vaniljestanga og skrap ut margen. Ha margen og selve stanga i fløten. Varm opp fløten til kokepunktet i en kasserolle.

Bryt sjokoladen i biter og rør den inn i fløten slik at den smelter. Bruk gjerne visp. Bland til slutt inn mascarponeost og rør til en jevn saus. Fordel de frosne bærene i porsjonsglass. Det kan være lurt å droppe de aller største bærene. Ta ut vaniljestanga og hell den varme sausen over bærene. Server straks.

Mmmm, denne tråden var jo aldeles til å få vann i munnen av :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er veldig enkelt og nydelig er :

Kjøp hermetiske ananaser.

Skjer de i terninger og hakk hasselnøtter.

Stek disse i stekepannen,hell over litt lønnesirup og varm det.

Serveres varmt med vanilje is.

Jeg kan love deg at dette er nydelig.

Det er så godt med det varme og det kalde i munnen samtidig. :-)

Det skal jeg servere når min kjære mor kommer på besøk neste mnd :-)

*dåne*

Herlighet så mye god dessert!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Åh, denne skal jeg prøve neste gang vi har besøk! Nam! :o) Men hva slags hvit sjokolade bruker du? Bare hvit Dronningsjokolade i biter f.eks? Eller skal den raspes og drysses over?

Ja, jeg har brukt raspet hvit sjokolade. Enten Dronning eller noe utenlandsk enda bedre som finnes i større matvarebutikker.

En kan fint raspe manuelt, men med med Major'en min går det på et minutt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

En kommentar om sjokolade i biter: Tror rasping egner seg bedre, den skal stå veldig kort i ovnen og det er meningen at den skal smelte fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har brukt raspet hvit sjokolade. Enten Dronning eller noe utenlandsk enda bedre som finnes i større matvarebutikker.

En kan fint raspe manuelt, men med med Major'en min går det på et minutt! :-)

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Kahlua, men jeg googlet det til å bli en alkoholholdig drikk.

Slår du den rett på isen. Hva smaker Kahlua?

Kahlua er kaffelikør. Litt sånn seig guffe som kan helles rett over isen som en saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...