Gå til innhold

NHD: Fluanxol - oppstart og opptrapping

Anbefalte innlegg

Gjest gakken den andre

Spør på vegne av en annen, da jeg mener det høres merkelig ut den beskjeden han har fått fra legen.

Gjelder: mann, 1,90 høy ca 105 kg

Fastelegens beskjed: ta 1 mgX3, morgen, midt på dagen og kveld.

1. Bør det ikke være en oppstarts- og opptrapningsfase her?

2. Må dosen være 3 mg/dag? Begrunnelsen for at den ikke ble satt lavere, var personens vekt/høyde og at lavere dose (1-2 mg) blir for lite pga kroppens str. Stemmer dette at jo mindre man er, jo mindre trenger man og vice versa?

Ytterligere opplysninger som kan være relevante:

Pers. har siste uker slitt med èn tanke som influerer funksjon og fungering. Denne har tidligere kommet kanskje 15-30 min./dag, nå er den der så og si hele tiden i våken tilstand. Denne er "Nå kommer jeg til å dø/nå dør jeg". Pers. har forut for disse ukene forstått at dette sannsynligvis ikke vil skje, at dette er en slags tanke/vrangforestilling som "har hengt seg opp" i hodet. Nå driver følelsene det tidvis løpsk, og han kan gi tanken full sannhetsgehalt flere ganger daglig.

Diagnose: panikkangst, som nå er spredd seg mer til en generell angst/bekymringsangst i tillegg. I tillegg sliter personen med muskulære spenninger grunnet angsten og energitapping. Noe jeg mener ikke er så rart i og med at bekymringer dagen lang for alle og enhver ville tatt mye krefter og gjort en anspent og sliten.

3. Hvordan tror du Flanxol vil kunne fungere som medisinsk hjelp ("krykker") her?

4. Hvilken dosering vil du på bakgrunn av overstående opplysninger anbefalt, om dette var din pasient?

5. Hvor lang tid sånn ca. kan han forvente at det vil gå før han vil merke noen effekt, og når vil max effekt kunne rekke ¨å komme?

5. Hva med bivirkninger? Dette bekymrer han seg nemlig for. Kan han risikere at angsten blir verre i starten? Ev. også økte kroppslige angstsymptomer?

Pers. har vært i psykiatrien tidligere, men ALDRI (!) før nå mottatt angstbehandling. (Kun sånn generell gruppebehandling, da kunst- og uttrykksterapi og aktivitetsgruppe med "håndarbeid/sløyd" som gjøremål. Dette var på et DPS. Gruppene var ledet av psykiatrisk sykepleier og ergoterapeut.)

Grunnet angst, somatisering og lav energi er pers. nå på midlertidig ufør. Har akkurat fått startet i kognitiv angstgruppekurs m/ psykoedukasjons, ledet av to psykologer. Dette synes han er kjempebra! Derfor han nå tok mot til seg og foreslo medisinering mot angsten. Han ønsker å "ta livet tilbake", og komme i arbeid og aktivitet igjen. (Angsten brøt ut og satt funksjonssvekkelse for 9 år siden.)

6. Tror du at nå som han har fått kognitiv angstgruppe + medisiner kan komme seg igjen? Altså hvor stort er håpet?

Beklager veldig langt innlegg. Håper du orket lese det igjennom likevel :) Er langt vanskeligere å skrive om andre, enn meg selv synes jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343831-nhd-fluanxol-oppstart-og-opptrapping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Gjelder: mann, 1,90 høy ca 105 kg

Fastelegens beskjed: ta 1 mgX3, morgen, midt på dagen og kveld.

1. Bør det ikke være en oppstarts- og opptrapningsfase her?

S: Nei, det er ikke nødvendig. Noe annet er om doseringen er korrekt i forhold til disgnosen. Forutsatt at dette kun er en angstlidelse, er det mulig at en lavere døgndose( 2 mg) ville vært tilstrekkelig. Men forsøket er absolutt ok.

2. Må dosen være 3 mg/dag? Begrunnelsen for at den ikke ble satt lavere, var personens vekt/høyde og at lavere dose (1-2 mg) blir for lite pga kroppens str. Stemmer dette at jo mindre man er, jo mindre trenger man og vice versa?

S: Nei, dosering etter vekt er ikke nødvendig her. Det er generelt sjelden av betydning.

3. Hvordan tror du Flanxol vil kunne fungere som medisinsk hjelp ("krykker") her?

S: Det vet jeg ikke. Dette virker som et meget vanskelig tilfelle. En må prøve seg frem.

4. Hvilken dosering vil du på bakgrunn av overstående opplysninger anbefalt, om dette var din pasient?

S: Se pkt 1

5. Hvor lang tid sånn ca. kan han forvente at det vil gå før han vil merke noen effekt, og når vil max effekt kunne rekke ¨å komme?

S: Fra en uke. Maks kanskje etter en måned. Vanskelig å si. Medisin er jo ikke det eneste som er endret nå.

5. Hva med bivirkninger? Dette bekymrer han seg nemlig for. Kan han risikere at angsten blir verre i starten? Ev. også økte kroppslige angstsymptomer?

S: Inntil 3mg er det vanligvis svært moderate bivirkninger. Men dyktige angstpasienter greier å kjenne/finne bivirkniger på det meste.

Pers. har vært i psykiatrien tidligere, men ALDRI (!) før nå mottatt angstbehandling. (Kun sånn generell gruppebehandling, da kunst- og uttrykksterapi og aktivitetsgruppe med "håndarbeid/sløyd" som gjøremål. Dette var på et DPS. Gruppene var ledet av psykiatrisk sykepleier og ergoterapeut.)

S: Dette er hobbyaktiviteter uten effekt på angst. Har ingenting i psykiatrien å gjøre.

6. Tror du at nå som han har fått kognitiv angstgruppe + medisiner kan komme seg igjen? Altså hvor stort er håpet?

S: Det vet jeg ikke. Det kommer an på om dette er en "ren" angstlidelse eller om han har en grunnleggende nevrotisk personlighet. Håpet er i hvert fall bedre enn noen gang før. Nå får han viksom terapi.

Beklager veldig langt innlegg. Håper du orket lese det igjennom likevel :)

S: Bare fint med lange og strukturerte innlegg :-) Det er slik jeg vil at spørsmål skal skrives.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...