Gå til innhold

Sunn livsstil - 2 spørsmål, nhd

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+

Jeg har to spørsmål jeg håper du kan svare på.

Spørsmål 1: Jeg har satt meg litt inn i dette med kosthold etc, og mange steder står det at man bør spise forholdsvis mye tidlig på dagen (frokost og lunsj), men mindre på kvelden. Mitt spisemønster er ganske annerledes. Jeg spiser frokost, men ikke så mye som jeg "burde" i følge Grete Roede og diverse andre. I stedet spiser jeg mer enn jeg "bør" på kvelden. Hvor viktig er det å fordele matinntaket så det blir mest tidlig på dagen?

Spørsmål 2: Jeg har gått ned en del i vekt, og etterhvert er det mange som kommenterer det også. Og det er jo egentlig bare fint. Jeg ønsker jo å redusere overvekten. Samtidig merker jeg at jeg har vanskelig for å forholde meg til forandringen. Jeg blir skremt og usikker, kommer nesten i en slags identitetskrise, "hvem er jeg?". En konsekvens av dette er at jeg lengter etter å overspise for å gå opp i vekt igjen. Hvis jeg ikke lærer meg å håndtere endringen vil det ende med at jeg saboterer meg selv. (Det har jeg gjort før.) Har du noen forslag til hvordan jeg skal takle dette, så jeg unngår å sabotere meg selv?

Ellers har starten på uka vært tøff. Treningen ble avbrutt/hindret to ganger, noe jeg har vanskelig for å tilgi meg selv. (Selv om det var ting utenfor min kontroll som gjorde det.) Det har også vært vanskelig å "motivere" meg selv til trening, jeg har vært nødt til å ta meg selv i nakken og gjennomføre uten å være motivert. En positiv ting har jeg oppdaget: formen er blitt bedre. Første gang jeg syklet (har en trimsykkel) syklet jeg i fem minutter, tok et minutt pause osv. I går syklet jeg 45 minutter uten pause. (Må bare skryte litt av meg selv.)

Kostholdsmessig har det gått rimelig greit, det har ikke vært noe stort problem å unngå fristelser, selv om min "støttende" mor hadde meg seg en pose marsipan sist hun var innom. Jeg begynner å føle meg såpass trygg på denne sunne livsstilen at jeg tør å tillate meg noen utskeielser underveis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343861-sunn-livsstil-2-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Betydningen av når matinntak skjer er sterkt overdevet. Det er det totale kaloriinntaket per døgn som betyr desidert mest. Det eneste du kan prøve å unngå, er stort matinntak like før du skal legge deg, men det er mer av hensyn til søvnkvaliteten.

2. Prøv å flytte fokus fra vekt til sunn livsstil. Du har valgt et nytt liv, og som en konsekvens av dette vil vekten endres. den nye livvstilen vil gi deg en mindre kropp. Det er ikke noe hel nytt. Du hadde en mindre kropp en gang tidligere i livet også. Dette vil du klare.

Treningen: Du skal ikke anklage deg selv for det som er utenfor din kontroll. Om du enkelte uker kommer ned i tre økter, vil ikke formen svekkes.

OT. Unde skituren i går kom jeg til å tenke på deg. Tenkte at jeg skulle legge inn et spørsmål om hvor lenge du nå kunne sykle uten pause. Derfor var det en hyggelig melding du nå kom med.

Lykke til videre :-)

Gjest gakken den andre

Fantastisk bra :))))

Mine råd er:

Ikke bebreid deg selv for ting som ikke er utenfor din kontroll! Bebreidelser er på sin plass dersom du ikke hadde giddet.

Tenk på at du fortsatt er helt og holdent deg selv! Du har ikke mistet din personlighet. Det er _kun_ din størrelse ("ditt ytre skall") som blir mindre.

Mvh.

Gjest dette fikser du

Jeg er så enig i at det er viktig for deg nå å fokusere på helsen og livsstilsendringen, ikke selve vektnedgangen. Når noen kommenterer kroppen din og vektnedgang, henviser du til livsstilsendring og at det er det som er ditt fokus.

Det høres ut som om du har brukt kroppen din som skjold, og det vet jeg mange gjør. Det er skrevet en del bøker om dette. Og kanskje kunne det vært greit å ha noen å snakke med om dette når kroppen din ytterligere reagerer på omleggingen ved å gå ned, slik at du ikke begynner å sabotere. Du må bygge deg opp en annen form for rustning å leve med. Eller dypest sett finne ut at du ikke trenger denne rustningen, det går helt fint uten. Du trenger ikke denne kroppen som rustning.

Hold fokus på hvordan kroppen din lettere kan bevege seg, og husk at når folk kommenterer er det mye fordi de vil oppmuntre. Det er ikke alltid en ønsker denne formen for oppmerksomhet, men mange opplever seg som uhøflige hvis en ikke kommenterer synlige vekttap. Noen mennesker liker det jo også., å få slik "oppmuntring".

Du vet selv best hvorfor du kom inn i denne sirkelen som endte opp med en usunn bmi. Jeg sier ikke at du trenger psykolog, for det vet jeg absolutt ikke noe om. Men er der noe du trenger hjelp og støtte til i en overgangsfase, så sørg for å få det. Det kan være så enkelt som at fastlegen din treffer deg litt jevnlig i en periode. Denne omleggingen er kjempeviktig, og jeg har stor tro på at du kan få det til. Du er til stor inspirasjon. Jeg unner deg å få dette til, og vil ikke at "indre" demoner skal hindre deg. Dette er noe du gjør for deg selv.

Skriv gjerne her om tanker og ting som oppstår, hvis du tror noen her kan støtte deg litt. Selv har jeg kjent på følgende; Det kan være skremmende å få konturer, kjenne på kroppen sin igjen. Man blir foruroligende "tydelig", man kan bli mer oppmerksom på sin kvinnelighet. Man kan få sorgfølelser.

Gjest prust

Du er så flink! Skikkelig inspirerende å lese om hva du får til!

Et lite tips som jeg prøver å gjennomføre (husker ikke alltid på det da men...) - de dagene jeg ikke får trent, tar jeg noen få minutter før jeg legger meg og tar sit-ups, og evt noen armhevinger, slik at jeg i alle fall får gjort noe treningsaktiviteter de fleste dagene.

Gjest sikkert lurt

Du er så flink! Skikkelig inspirerende å lese om hva du får til!

Et lite tips som jeg prøver å gjennomføre (husker ikke alltid på det da men...) - de dagene jeg ikke får trent, tar jeg noen få minutter før jeg legger meg og tar sit-ups, og evt noen armhevinger, slik at jeg i alle fall får gjort noe treningsaktiviteter de fleste dagene.

Det der tror jeg er veldig lurt. Det er noe med å kontinuerlig "ruske" opp i kroppen, og det å kontinuerlig holde fokuset i gang. i hvertfall er det lett for meg å falle ut, så å gjøre det du foreslo har nok ringvirkninger langt utover selve treningseffekten.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...