Gå til innhold

Nyfødt


Gjest viktig!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hver gang den "ber" om det! Når ungen er urolig og søker med munnen etter puppen.

De fleste vil ha mat MINST hver 3-4. time, som regel mye oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gavotten

Hver gang den "ber" om det! Når ungen er urolig og søker med munnen etter puppen.

De fleste vil ha mat MINST hver 3-4. time, som regel mye oftere.

Samme som hundevalper og kattunger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viktig!

Hver gang den "ber" om det! Når ungen er urolig og søker med munnen etter puppen.

De fleste vil ha mat MINST hver 3-4. time, som regel mye oftere.

Og når barnet bare vil sove og omtrent ikke gir lyd fra seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når barnet bare vil sove og omtrent ikke gir lyd fra seg?

Da må det vekkes for å spise. Kan hende f.eks gulsott gjør at ungen er sløv og døsig. Helsesøster som var hos meg sa at "4 timer bør en unge få sove", men at de burde vekkes for å få spist ihvertfall om dagen.

Så ikke barnepleierne på føden noe om dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viktig!

Da må det vekkes for å spise. Kan hende f.eks gulsott gjør at ungen er sløv og døsig. Helsesøster som var hos meg sa at "4 timer bør en unge få sove", men at de burde vekkes for å få spist ihvertfall om dagen.

Så ikke barnepleierne på føden noe om dette da?

Jo det sa hun,hver 3 time...men de følger det jo ikke. Er ikke meg det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange ganger som det trengs - og det kan være veeeeeeldig mange!

De første ukene satt jeg stort sett med ungene til puppene.

Jo mer babyene dier, jo mer melk produseres i brystene.

Etter noen uker der man føler man har fått litt rutine på matingen, så trenger babyen mer mat. Da er det et par økedøgn som trengs. Økedøgn er døgn der man bruker så og si hele døgnet til å amme igjen - for å få opp produksjonen til å være tilpasset en voksende baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viktig!

Så mange ganger som det trengs - og det kan være veeeeeeldig mange!

De første ukene satt jeg stort sett med ungene til puppene.

Jo mer babyene dier, jo mer melk produseres i brystene.

Etter noen uker der man føler man har fått litt rutine på matingen, så trenger babyen mer mat. Da er det et par økedøgn som trengs. Økedøgn er døgn der man bruker så og si hele døgnet til å amme igjen - for å få opp produksjonen til å være tilpasset en voksende baby.

Så det er ikke nok å amme fem ganger for dagen?

Babyen sover hele tiden,har litt gulsot. Er under en uke,reagerte veldig da jeg hørte h*n hadde fått melk tre ganger i dag. Da var klokken åtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livsfarlig

Så det er ikke nok å amme fem ganger for dagen?

Babyen sover hele tiden,har litt gulsot. Er under en uke,reagerte veldig da jeg hørte h*n hadde fått melk tre ganger i dag. Da var klokken åtte.

Nei, det erikke nok. Babyen blir uttørket og underernært ++.

Dette går veldig fort. Og er dødelig. Så om dette er uerfarne førstegangsforeldre, så bør du ta affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsmelk: så ofte ungen ber om det

Morsmelkerstatning: se på kartongen ang. anbefalt mengde pr. døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke nok å amme fem ganger for dagen?

Babyen sover hele tiden,har litt gulsot. Er under en uke,reagerte veldig da jeg hørte h*n hadde fått melk tre ganger i dag. Da var klokken åtte.

Disse foreldrene bør snarest få beskjed fra helsepersonell om at de MÅ vekke ungen flere ganger om dagen og få i den mat! Den blir jo dehydrert og underernært på den måten, selv om det sikkert er veldig praktisk med en unge som krever så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vancouver

Morsmelk: så ofte ungen ber om det

Morsmelkerstatning: se på kartongen ang. anbefalt mengde pr. døgn.

Så ofte som det ber om det ja, men det finnes babyer som ikke sier fra, som sover mye, disse må man nesten vekke. De bør i alle fall få hver 3. time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vancouver

Så det er ikke nok å amme fem ganger for dagen?

Babyen sover hele tiden,har litt gulsot. Er under en uke,reagerte veldig da jeg hørte h*n hadde fått melk tre ganger i dag. Da var klokken åtte.

Ja, som de sier her, ikke alle babyer sier fra, spesielt de med gullsott, de sover mye...

vekk babyen hver tredje time på dagtid, og gi i alle fall et par tre ganger på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke nok å amme fem ganger for dagen?

Babyen sover hele tiden,har litt gulsot. Er under en uke,reagerte veldig da jeg hørte h*n hadde fått melk tre ganger i dag. Da var klokken åtte.

Dette kan fort bli alvorlig. Snakk med foreldrene, og om det oppleves vanskelig kan du med god samvittighet ta en telefon til helsesøster ved nærmeste helsestasjon. Men ikke gå og vent og tenk at "det løser seg sikkert", det har ikke ungen tid til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å få mat i barn som har gulsott kan være et problem, nettopp fordi de sover mye. Mitt barn hadde gulsott, måtte vekkes og "tvangsmates". hun hadde så mye gulsott at hun måtte være ekstra tid på nyfødt posten. viser et så lite barn liten intresse for mat, må det lages rutiner på matingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke nok å amme fem ganger for dagen?

Babyen sover hele tiden,har litt gulsot. Er under en uke,reagerte veldig da jeg hørte h*n hadde fått melk tre ganger i dag. Da var klokken åtte.

Ungene vil som regel regulere det selv. Om barnet sover veldig mye, ville jeg vært litt ekstra påpasselig med å veie en gang i uka for å se at barnet legger på seg.

Barn med mye gulsott vil gjerne være veldig trøtte, og sove mye. Dette kan sjekkes med en enkel blodprøve.

5 måltider i løpet av et døgn til et nyfødt barn høres litt lite ut, ja. Men det kan jo være at mor har masse mettende melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viktig!

Ungene vil som regel regulere det selv. Om barnet sover veldig mye, ville jeg vært litt ekstra påpasselig med å veie en gang i uka for å se at barnet legger på seg.

Barn med mye gulsott vil gjerne være veldig trøtte, og sove mye. Dette kan sjekkes med en enkel blodprøve.

5 måltider i løpet av et døgn til et nyfødt barn høres litt lite ut, ja. Men det kan jo være at mor har masse mettende melk :)

Kan hende melken metter godt ja,ble mer engstelig da jeg leste svarene jeg har fått her. Jeg må virkelig ikke ta helt av,får stole på at moren vet hva hun gjør. Og man får oppfølging av helsestasjon,det er betryggende. Tror foreldrene reagerte på at jeg reagerte,og påstod at barnet fikk for lite mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viktig!

Ungene vil som regel regulere det selv. Om barnet sover veldig mye, ville jeg vært litt ekstra påpasselig med å veie en gang i uka for å se at barnet legger på seg.

Barn med mye gulsott vil gjerne være veldig trøtte, og sove mye. Dette kan sjekkes med en enkel blodprøve.

5 måltider i løpet av et døgn til et nyfødt barn høres litt lite ut, ja. Men det kan jo være at mor har masse mettende melk :)

Men kan vet du hvor lenge av gangen man bør amme?

Er 20 min nok?

Selv hadde jeg flaskebarn,så jeg vet ikke mye om amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vet du hvor lenge av gangen man bør amme?

Er 20 min nok?

Selv hadde jeg flaskebarn,så jeg vet ikke mye om amming.

20 min burde holde. Noen under super puppen tom på et par minutter, andre kan ligge i evigheter og kose seg og småsuge. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...